بیژن عبدی گفت: طرح ادغام بانک‌ها در جهت اصلاح نظام بانکداری، تنها به عنوان یک طرح مقدماتی مطرح شده است و یک طرح خام است و تا اجرایی شدن طرح فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۸۸۶۹۴۱۸
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۰

 بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت:  طرح ادغام بانک‌ها در جهت اصلاح نظام بانکداری، تنها به عنوان یک طرح مقدماتی مطرح شده است و یک طرح خام است  و تا اجرایی شدن طرح فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در یک بازده زمانی، مجوزهای مختلف بانکی ارائه شد است افزود: برخی برای اینکه بتوانند تنوع بخشی در سیستم بانکی کشورمان ایجاد شود اقدام به ارائه مجوزهای مختلف می‌کردند؛ این در حالی است که اهداف مورد نظر در تنوع بخشی به نتیجه مورد نیاز نرسیده است.   

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: برخی تنوع بخشی بانکی را نشانه ثبات و پایداری سیستم بانکداری تصور می کردند از اینرو هر اندازه سیستم بانکی متنوع تر گردد پایداری و پویایی در طول زمان  و در مکان های مختلف نه تنها در مقابل تنش های درونی در مقابل تنش های بیرونی نیز حفظ می گردد. تنوع بخشی نه تنها تعادل  سیستم بانکی را ایجاد نکرده  بلکه  پایداری آن ها را رقم نزده است لذا نابرابری های مالی مختلف را در بخش های مختلف ایجاد کرده است.

عبدی بیان داشت: آنچه در مورد ادغام بانک ها مورد توجه قرار بگیرد این است که در بانکداری مولفه های متعددی وجود دارد که بر روند تجهیز منابع پولی بانک ها و موسسات مالی تاثیر می‌گذارند از اینرو ادغام بانک ها باید در تعیین و میزان تاثیر و نوع مولفه ها و در چگونگی تجهیز منابع پولی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه امروزه شرایط  و موقعیت های موسسات مالی و بانک ها با یکدیگر یکسان نیست از اینرو ادغام بانکی هم می‌تواند تاثیرات متفاوتی را در بر داشته باشد. از اینرو باید هدف از ادغام بانک ها به حساسیت خاصی مورد بررسی قرار بگیرد و اینکه آیا ادغام بانک ها می‌تواند به عنوان رهیافتی راهگشا در افزایش منابع مالی و جذب سپرده گذاری و رونق بخشیدن به تولید محسوب شود ؛ آیا ادغام بانک ها  به فضای رقابتی تنگاتنگ بانکی منجر نمی شود؟!

عبدی گفت: تنوع بخشی سیستم بانکی نتوانسته به اهداف مورد نظر برسد و با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژی و صنعتی شدن، ادغام بانک ها باید بتواند در جهت افزایش تداوم خدمات بانکداری به سپرده گذاران باشد.

ارسال نظرات