رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اعزام ۱۰ اکیپ دونفره برای سمپاشی دامداری ها و مهار بیماری تب کنگو در غرب استان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۹۲۹۹
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، قاسم جان بابایی در گفتگویی اظهار داشت: هم دامپزشکی که وظیفه نظارت بر سلامت دام و جلوگیری از انجام ذبح غیر بهداشتی را به عهده دارد مسئول است و هم دانشگاه علوم پزشکی که به عنوان متولی اصلی سلامت مسئول است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: با عنایت به یک مورد بیمار مشکوک که در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری بستری است، مقرر شد تیم‌های مشترک تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره کل دامپزشکی استان تشکیل شود و مأموریت دارند تا جهت اطلاع رسانی و آموزش مردم به مناطق غرب استان اعزام شود.

جان بابایی گفت: از فرمانداران، بخشداران و دهیاران در خواست می‌کنیم تا جهت اطلاع رسانی و در اختیار گذاشتن امکانات آموزشی به تیم‌های اعزامی، زمینه لازم را جهت آموزش به جمعیت هدف و دامداران فراهم نمایند.

وی با بیان اینکه مقرر شد تا اطلاع ثانویه نقل و انتقال دام در سطح استان بدون اخذ مجوز از دامپزشکی ممنوع باشد افزود: از نیروهای انتظامی تقاضا داریم تا نسبت به این موضوع حساس بوده و اکیداً جلوگیری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در این جلسه مقرر شد شورای سلامت در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها، با برنامه ریزی لازم اقدامات پیشگیرانه را جهت مهار تب کریمه کنگو به وسیله نیروهای واحدهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دامپزشکی استان در حال انجام است.

وی با اشاره به تلاش برای کنترل این بیماری در غرب استان، اظهار داشت: ۱۰ اکیپ ۲ نفره برای هریک از شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت به منظور کمک به انجام عملیات سمپاشی دام‌ها توسط فرمانداری در اختیار دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شرایط انتقال آن از طریق تماس با گوشتی است که به طور غیربهداشتی ذبح شده و در این شرایط دست زدن به دام آلوده هم ناقل بیماری است. لذا مقرر شد از انجام کشتار محلی دام خود داری شود و کلیه کشتارها در کشتارهای مجاز انجام گردد.

دکتر جان بابایی به روش‌های ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: گزش کنه یا له کردن آن با دست بدون پوشش، تماس مستقیم با خون، ترشحات و مواد دفعی دام‌های آلوده، تماس مستقیم با گوشت حیوانات و دام‌های آلوده و تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار از عوامل مبتلا شدن به این بیماری هستند.

وی شروع ناگهانی با تب بیشتر از ۳۸ درجه، سردرد شدید، درد عضلانی، سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی (بخصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، حالت تهوع و استفراغ، خونریزی بینی و لثه و دستگاه گوارش، خون ریزی زیرجلد پوست و وجود خون در مدفوع و ادرار را از علائم مهم در بیماران عنوان کرد و گفت: مردم از خرید گوشتهای بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی و غیر از محلهای تحت نظارت دامپزشکی خودداری کنند.

جان بابایی با عنوان این مطلب که متأسفانه دام بیمار بدون علامت است اظهار کرد: گوشت تازه خریداری شده باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود و از خوردن گوشت، جگر، دل و قلوه خام و نیم پخته پرهیز گردد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خطاب به دامداران بیان کرد: از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام خودداری گردد و منازل و اصطبل‌ها را جهت کاهش کنه‌ها سمپاشی و جایگاه دام را از محل زندگی خود جدا کنند.

وی در پایان از کارگران کشتارگاه‌ها خواست تا احتاط لازم را جهت جلوگیری از تماس بدن با گوشت، ترشحات و خون دام‌ها از طریق حفاظت شخصی بعمل آورند و از فعالیت بدون پوشش‌های محافظ بهداشتی در محل‌های کشتار پرهیز کنند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها