خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: یکی از ارزش‌هایی که حکومت اسلامی در جامعه باید آن را رعایت کند، این است که زمینه رفاه زندگی مردم را فراهم کند.
کد خبر: ۸۸۶۹۱۲۸
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
فراهم کردن رفاه از وظایف دولت اسلامی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه دوشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره تفاوت بین انسان‌ها اظهار کرد: براساس آیات قرآن مردم دو دسته هستند، گروهی تنها به دنبال خوشی‌های زودگذر هستند، اما گروه دیگر به آخرت فکر می‌کنند.

وی ادامه داد: هر کس که طالب دنیا باشد، معلوم نیست که حتما به لذت‌های دنیا برسد. در جامعه یک اکثریتی به فقر مبتلا می‌شوند تا یک اقلیتی به ثروت برسند، خداوند به هر کسی که بخواهد، به آن اندازه که مصلحت بداند، نعمت‌های دنیوی می‌دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کسی که تنها به دنبال خوشی‌های زودگذر در دنیا باشد، سرانجام او گرفتار شدن به عذاب‌های ابدی در جهنم است، اما کسانی که به دنبال سعادت در آخرت هستند، اگر در این راه سعی کنند و ایمان داشته باشند، به این هدف می‌رسند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به راه رسیدن به سعادت اخروی اظهار کرد: شرط رسیدن به این هدف داشتن ایمان است و کسی که ایمان نداشته باشد، به سعادت اخروی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در فعالیت‌های سیاسی هم نباید هدف فقط دنیا باشد، بلکه این هدف‌های دنیوی مقدمه ای برای هدف‌های بالاتر است، ارزش اخلاقی اعمال با نیت ارتباط دارد و اگر در انجام یک کار نیت الهی داشته باشیم، آن کار ارزش اخلاقی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: حسن فاعلی در کار زمانی تحقق پیدا می‌کند که کار انسان حسن فعلی هم داشته باشد، به عنوان مثال اگر زمانی ولی فقیه مصلحت را در نرفتن حج ببیند، آن کسی که برخلاف این دستور به حج برود، کارش حسن فاعلی ندارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وظیفه حکومت اسلامی اظهار کرد: یکی از ارزش‌هایی که حکومت اسلامی در جامعه باید آن را رعایت کند، این است که زمینه رفاه زندگی مردم را فراهم کند و باید حکومت اسلامی سیاست‌هایی داشته باشد تا مردم گرفتار گرسنگی نشوند.

وی ادامه داد: هدف نهایی در جامعه اسلامی این است که اکثریت مردم به قرب الهی برسند، فراهم کردن رفاه زندگی مردم مقدمه ای است تا مردم به عبادت خدا بپردازند و به سعادت اخروی برسند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یک کار به اندازه ای که برای رسیدن به انگیزه الهی باشد، آن کار ارزش اخلاقی خواهد داشت، برخی اهداف مادی مقدمه ای برای رسیدن به اهداف بالاتر است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تزاحم مصالح در انجام کارها اظهار کرد: این تزاحم تا حدی طبیعی است، خداوند می‌خواهد که مسلمانان عزت داشته باشند، اما نباید حج را به بهانه قوی شدن اقتصاد داخلی ترک کرد، حج یک فریضه واجب است و انسان مستطیع نمی‌تواند به بهانه ضرر مالی به حج نرود.

وی ادامه داد: در مواردی که ترک یک فریضه موجب از دست دادن ثواب اخروی شود، باید مصالح معنوی را بر مصالح مادی ترجیح داد، دنیا و آخرت با یکدیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و زندگی اخروی یک زندگی ابدی است، قاعده اهم و مهم یک قاعده کلی است که استثنا ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: گاهی انسان بین دو مساله معنوی همچون درس خواندن و جهاد متحیر می‌شود که کدام یک از این دو عمل را انجام بدهد، تشخیص عمل مهم تر در این موارد کار متخصصین است و افرادی عادی نمی‌توانند چنین تشخیص‌هایی را بدهند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها