ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جدیدترین سخنرانی خود به غرب توسیه کرده که از جنگ افروزی در جهان دست بردارند و بگذارند جهان روی صلح را ببیند.
کد خبر: ۸۸۶۸۰۹۶
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷

بگذارید جهان روی صلح را ببیندبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جدیدترین سخنرانی خود به غرب توسیه کرده که از جنگ افروزی در جهان دست بردارند و بگذارند جهان روی صلح را ببیند.

پوتین در سخنرانی خود در صحن اجلاس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ گفت: «برای ما بهتر است که به دنبال بهانه و به درازا کشیده شدن جنگ نباشیم، به نفع همه ماست که تلاشهای خود برای مقابله با تهدیدات واقعی را با هم متحد کنیم. ما به خوبی می دانیم که واقعیت امر چیست.»

حمله شیمیایی کار کسانی است که قصد متهم کردن دمشق را داشتند

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که ثابت کند دولت "بشار اسد" از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد، اگر دمشق چنین کاری کرده بود، این موضوع در نظارتها حتما مشخص میشد.»

وی افزود: «همه حرف زیاد می زنند، ولی کسی مایل نیست تحقیقات انجام دهد. ما پیشنهاد کردیم بازرسین بین المللی به سوریه اعزام شود، می گویند، نمی شود، چرا؟ بهانه می آورند که آنجا خطرناک است.»

ولادیمیر پوتین گفت: «ما معتقدیم که نیروهای بشار اسد از سلاح شیمیایی در شهر خان شیخون استفاده نکرده اند و این اتهام تنها اطلاعات دروغ و تحریک آمیز است. گاز سارین را هر کسی می توانسته استفاده کند، بخصوص کسانی که با این هدف از آن استفاده کرده باشند تا بشار اسد را در مورد آن متهم کنند.»

خطر تروریسم در سوریه برای روسیه جدی است

رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که این یک مشکل واقعی است که در سوریه بیش از 4 هزار تبعه روس و حدود 5 هزار تن از اتباع کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع، بخصوص از جمهوریهای آسیای مرکزی در صف تروریستها در حال جنگیدن هستند.

وی افزود: «این مسئله برای ما یک خطر واقعی است. این افراد سعی می کنند به روسیه بازگردند و برخی از آنها برگشته اند. ما عملیات نظامی خود در سوریه را تنها به این دلیل آغاز کردیم که متوجه شدیم مناقشه سوریه در نهایت به کجا ختم خواهد شد.»

برنامه هسته‌ای کره شمالی پاسخ به «قوانین باشگاهی» غرب است

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد، استفاده کشورهای غربی از «قانون باشگاهی» در سیاست بین المللی منجر به آن شد که کشورهای کوچک، از جمله کره شمالی به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای باشند تا بتوانند از استقلال خویش دفاع کنند.

به گفته وی، مقامات پیونگ یانگ با توسعه برنامه موشکی و هسته ای خود تنها قصد دارند از خود در برابر اعمال فشارهای خارجی دفاع کنند. البته مسکو قصد ندارد با استفاده از حق وتوی خود از تصویب قطعنامه مربوط به تشدید تحریمها علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کند.

پوتین افزود: «سیاست کشورهای غربی تاکنون باعث شده تا عراق و لیبی کاملا به ویرانه تبدیل شوند و سوریه نیز تا حد ویرانی پیش رفته است. اوضاع در کشورهای مصر و تونس بشدت وخیم گردید. حالا من نمی خواهم در اینجا به حوادثی که در سومالی رخ داده، اشاره کنم. ولی اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم، آنها بیش از 5 میلیارد دلار برای حمایت از مخالفان در اوکراین هزینه کردند که این حمایت منجر به کودتای دولتی در این کشور شد. چنین اقدامی یعنی چه؟ حمایت از شورشیانی که قصد تصاحب قدرت در یک کشور مستقل را دارند! اکنون نیز در یمن شاهد هستیم که چه مسائلی رخ می دهد. در آنجا هم غرب به سرکردگی آمریکا از اقدامات کشوری حمایت کند (عربستان سعودی) که عملا در کشور همسایه خود عملیات نظامی انجام داده و مردم آن را قربانی می کند.»

اگر هوا در روسیه بد شود، تقصیر ترامپ است

رئیس جمهوری روسیه همچنین به تفسیر تصمیم "دونالد ترامپ" برای خارج شدن آمریکا از توافقنامه پاریس در مورد آب و هوا پرداخته و به شوخی گفت: «ما باید از رئیس جمهوری آمریکا برای این تصمیم تشکر کنیم، چون امروز ما در مسکو در اول فصل تابستان، حتی شاهد بارش برف بودیم. اکنون هر تغییر آب و هوایی نامساعدی در روسیه اتفاق بیفتد، ما مقصر آن را دونالد ترامپ و امپریالیسم آمریکا خواهیم دانست.»

تحریم‌های غرب باعث شد مغزها در روسیه بکار افتد

ولادیمیر پوتین همچنین در نشست «گفت و شنود تجاری روسیه-آمریکا» در سنت پترزبورگ به تشریح روابط روسیه و آمریکا پرداخته و یادآور شد که روابط بین مسکو و واشنگتن در حال حاضر به پایین ترین سطح آن از زمان پایان جنگ سرد رسیده است.

وی گفت: «تحریمهای اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه به این کشور کمک کرده است تا بجای تجارت نفت و گاز، از مغز نیروهای انسانی خود برای تغیرات ساختاری در اقتصاد کشور بهره ببرد.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «طی چندین سال گذشته تقریبا تمامی همکاریهای دوجانبه که طی دهه های گذشته پایه ریزی شده بود، از بین رفته و روابط دوجانبه به پایین ترین سطح و به نقطه دوران جنگ سرد تنزل کرده است.»

به گزارش تسنیم، به عقیده وی، چنین وضعیتی مسلما نمی تواند روی روابط اقتصادی روسیه و آمریکا که شریک تجاری یکدیگر محسوب میشوند، نیز تاثیر نگذارد و این مسئله مورد تمایل نه بازرگانان روسی و نه آمریکایی است.

رهبر روسیه در عین حال تاکید کرد: «روابط تجاری آمریکا و روسیه همچنان دارای نقاط مثبت خاصی بوده و مناسبات اقتصادی روسیه با مسکو با ثبات، متنوع و از لحاظ فنی بسیار غنی است. البته بسیار مهم است که گفتگوها بین دو طرف برغم همه مشکلات، حداقل در شکل چندجانبه ادامه دارد. البته روسیه همچنان برای همکاری با ایالات متحده آمادگی داشته و معتقد است که عادی سازی روابط دوجانبه به نفع هر دو کشور است.»

اجلاس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ که دیگر به عرصه جهانی بزرگی برای بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی تبدیل شده، در سال جاری از 1 الی 3 ژوئن در پایتخت شمالی روسیه ( شهر سنت پترزبورگ) در حال برگزاری است. ضمن اینکه روز جمعه نشست «گفت و شنود تجاری روسیه-آمریکا» نیز در حاشیه این اجلاس برگزار شد.



ارسال نظرات