دلسوزان نظام اسلامی موجبات سوء استفاده مغرضان را فراهم نکنند/ تذکر عزیزی به عنوان ارباب رجوع عادی به بی حرمتی منجر شد

فرمانده سپاه کربلای مازندران : از همه علاقه‌مندان به جانبازان عزیز و مدافعان حرم درخواست می‌کنم به‌دور از فضای احساسی، اجازه دهند موضوع از طریق مسؤولان سپاه پیگیری شود و خدای ناکرده موجبات سوء‌استفاده مغرضان فراهم نشود.
کد خبر: ۸۸۶۸۰۱۱
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، چند سالی است واژه میز خدمت به گوش‌مان رسیده است اما در کجا و چه میزان کارایی دارد و مراجعه‌کنندگانش چه کسانی و از چه قشری هستند جای سؤال بود.

آیا این میز به تنهایی برای مراجعه‌کننده‌ها خدمت‌رسانی می‌کند و یا فردی و افرادی در پشت میز مشغول خدمت‌رسانی هستند این گپ و گفت‌های من و خودم به همین حد ختم نشد تا اینکه در برخی از جلسات با موضوعی خاص چند باری هم واژه میز خدمت به گوش‌مان خورد و کنجکاوی را دوچندان کرد که این میز چه اندازه و چه رنگی و در کجا تعبیه شده است.

میز خدمت به دنبال خود سؤالات مردمی را هم به همراه داشت تا اینکه برای کاری به یکی از ادارات مراجعه کردم و برای پیگیری کار باید مشاور کارشناس انجام می‌شد در همین حین نزد کارمندی از همان اداره‌ رفتم  ابتدا با عذرخواهی درخواست خود را گفتم اما کارمند بعد از تشکر گفت، خانم ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و تکریم ارباب رجوع واجب است این میز، میز خدمت است.

همان واژه‌ای که سال‌ها بعد از بروکراسی‌های کلافه‌کننده اداری یکجا به دردمان خورد و این میز خدمت کارش را به من و بقیه ارباب رجوع برای بار اول نشان داد بدون تعلل چند مراجعه‌کننده‌ای که منتظر رسیدگی کار خود بودند گفتند خدا را شکر یک کارمند متعهد به پست‌مان خورد و میزی که به کسی وفا نمی‌کند را به میز خدمت معرفی کرد.

اما در روز گذشته خبری مبنی بر برخورد نامناسب کارمندی در اداره دادگستری یکی از شهرهای شمال در رسانه‌های معتبر کشوری، استانی و حتی فضای مجازی تلگرامی منتشر شد که اصل خبر مراجعه فردی معلول به این اداره بود که در نوع خود حاشیه‌هایی هم به همراه داشت.

فرشید عزیزی برای گرفتن پروانه کسب مغازه که لازم بود سوء پیشینه بگیرد به دادگستری محمودآباد مراجعه می‌کند برای انجام کار نیاز بود مبلغی را به حساب دادگستری واریز کند با توجه به الکترونیکی شدن دولت اغلب مبادلات بانکی با دستگاه پز انجام می‌شود.

مراجعه‌کننده به کارمند خانمی که پشت میز خدمت نشسته بود گفت، کارت به همراه دارم آیا دستگاه پز دارید؟ خانم کارمند در پاسخ به ارباب رجوع گفت، دستگاه پز خراب است و شما به بانک بروید.

عزیزی که از ناحیه پا معلولیت داشته به کارمندی که در حال انجام وظیفه بود می‌گوید اگر ارباب رجوعی معلول باشد رفت و آمد تا بانک برایش سخت است لازم است کارت‌خوان داشته باشید.

گفت و شنود بین ارباب رجوع معلول (جانباز مدافع حرم) و این کارمندی که در پشت میز خدمت نشسته بود به آنجا رسید که کارمند در پاسخ به این ارباب رجوع می‌گوید این مشکل شماست نه من.

ظاهراً تذکر این ارباب رجوع به مذاق کارکنان دادگستری محمودآباد خوش نیامد و درگیری لفظی بین عزیزی و کارمند این اداره بالا گرفت که بنا به اظهارات منتشر شده قاضی دادگستری دستور بازداشت این ارباب رجوع را صادر می‌کند.

در این فضای درگیری چند نفر مراجعه‌‌کننده ارباب رجوع مورد نظر را می‌شناسند و می‌گویند فرشید عزیزی از مدافعان حرم هستند و در خان‌طومان از ناحیه پا به درجه جانبازی رسید همین معرفی فضای درگیری را به صلح و سازش و عذرخواهی توسط کارمندان دادگستری محمودآباد کشاند و حتی از بازداشت هم دیگر خبری نشد.

اما با انتشار این خبر مبنی بر اینکه به مدافع حرم و جانباز جنگی بی‌حرمتی شد فضای رسانه‌ای را هدایت کرد تا آخرین اظهارات، تصمیمات دادگستری و پیگیری فرماندهی سپاه را جویا شود.

کیا فرمانده سپاه محمودآباد با تأیید خبر فوق، درباره رسیدگی به بی‌حرمتی که به این مدافع حرم پیش‌آمد، گفت: فرشید عزیزی اصلاً خودش را معرفی نکرد و وقتی خواست فیش پرداخت کند دستگاه کارت‌خوان خراب بود و خانم کارمند دادگاه گفت بروید بانک پرداخت کنید که فرشید عزیزی گفت اگر یک نفر معلول باشد و نتوانست، چه‌کار کند؟ که آن خانم گفت این مشکل شماست.

خانم کارمند در حین این گفت و شنودهای لفظی به رئیس دادگستری محمودآباد مراجعه می‌کند و می‌گوید: خراب بودن سیستم باعث شده است مراجعه‌کننده‌ها سر من داد بزنند برای درست شدن دستگاه کارت‌خوان اقدام شود.

خراب بودن دستگاه کارت‌خوان سبب شد تا فرشید عزیزی و آن کارمند با رئیس دادگستری مراجعه کنند اما عزیزی خود را به رئیس دادگستری هم معرفی نکرد که من جانباز مدافع حرم هستم.

در همین حین مأمور پشت در اتاق رئیس دادگستری با لحنی نامناسب و ناشایست این ارباب رجوع را کشید و به‌دلیل عدم تعادل فرشید عزیزی به زمین پرت می‌شود و مردم حاضر در دادگستری این ارباب رجوع که جانباز بوده است را شناسایی کرده و فضای عذرخواهی توسط کارمندان و رئیس دادگستری که برادر سه شهید هم هست را فراهم می‌کند.

اما فرمانده سپاه کربلای مازندران بعد از انتشار خبر بازداشت جانباز مدافع حرم که در دادگستری محمودآباد رخ داد در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان، گفت: در مراجعه جانباز مدافع حرم فرشید عزیزی به دادگستری محمودآباد برخوردی پیش آمده بود که موضوع توسط سپاه در دست پیگیری و رسیدگی است.

سردار محمدحسین بابایی افزود: موضوع بازداشت و مطالبی از این دست مطرح نبوده و عده‌ای از روی دلسوزی و بدون اطلاع کامل از جزئیات، مطالبی را در فضای مجازی عنوان کرده‌اند.

فرمانده سپاه کربلای مازندران تصریح کرد: از همه علاقه‌مندان به جانبازان عزیز و مدافعان حرم درخواست می‌کنم به‌دور از فضای احساسی، اجازه دهند موضوع از طریق مسؤولان سپاه پیگیری شود و خدای ناکرده موجبات سوء‌استفاده مغرضان فراهم نشود.

اما با توجه به فرمایشات مولای متقیان علی‌ابن ابیطالب(ع) در خصوص تکریم به ارباب رجوع، به مالک اشتر فرمودند: با خشونت نسبت به مردم، خود را در موضع جنگ با خدا قرار مده که تو را نیروی مقاومت در برابر نقمت (و قهر) او نیست و از بخشایش و مهربانی او (خالق یکتا) بی‌نیاز نیست، هرگز از گذشت و بخشایش (نسبت به رعیت) پشیمان مباش و از کیفر دادن، احساس شادی به خود راه مده و به هیچ وجه در هنگام غضب (که باعث رفتاری خشن و غیر منطقی می‌شود) شتاب مکن.

 فرشید عزیزی از ابتدا به‌عنوان ارباب رجوع عادی پیگیر کارش بود و تنها یک تذکر سبب شد تا به ولی‌نعمتان جامعه اسلامی بی‌حرمتی شود.

حال جای سؤال است؛ اینکه عزیزی اگر خودش را به‌عنوان جانباز جنگی معرفی نکرد خطا بود؟ آیا الزامی داشت تا ارباب رجوع به کارمند بگوید من چه کسی و از چه قشری هستم؟ آیا مدافع حرم و یا جانباز دفاع مقدس بودن سبب می‌شد کار این مراجعه‌کننده بدون معطلی انجام شود؟

عزیزی که جان خود را در طبق اخلاص قرار داد و از حرم ائمه اطهار(ع) دفاع کرد آیا با معرفی خود می‌توانست از درجه جانبازی خود سوء استفاده کند و یا برای خود احترام بخرد؟ جامعه اسلامی که اجرای عدالت اجتماعی را شعار اصلی  خود می‌داند، آیا رواست برای خدمت‌رسانی به مردم، بین افراد جامعه تفاوت قائل شود؟ حال فرشید عزیزی فردی عادی بود و جانباز مدافع حرم نبود، چه بلایی بر سر او می‌آوردند؟

فارس/
ارسال نظرات
پر بیننده ها