ابعاد مختلف کتاب سال حقوقدانان با حضور علی بگدلی ،معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج حقوقدانان بررسی و تبیین شد.
کد خبر: ۸۸۶۷۹۷۴
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

به گزارش سرویس  بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج،ابعاد مختلف کتاب سال حقوقدانان بررسی و تبیین شد.

 علی بگدلی معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج حقوقدانان  در رابطه با محورهای کتاب سال حقوقدانان گفت: کتاب سال حقوقدانان در سه محور چیستی، چرایی و چگونگی  تنظیم شده است که در جهت تبیین اصول تربیتی و اخلاقی قابل استفاده است.

وی  با اشاره به چگونگی استفاده از کتاب سال حقوقدانان اظهار داشت: با مراجعه به مقدمه کتاب سیر اصلی کتاب قابل مشاهده است. بگدلی تصریح داشت: ما بر این نظریم که ابتدا باید هدف شناسی صورت گیرد تا بخش عظیمی از مطالب این کتاب قابل استفاده باشد که اکثر مباحث این کتاب  در رابطه با مباحث حقوقی و تربیتی است و  در راستای هدفشناسی برای یک حقوقدان  و در راستای تحقق هدف انقلاب اسلامی است.

وی گفت: در گام بعدی در مباحث معرفت شناسی باید دید بعد از هدف شناسی یک حقوقدان درجایگاه یک وکیل و قاضی  در حیطه اخلاق فردی و اجتماعی چه نقشی دارد و ما باید بتوانیم نقش یک حقوقدان را در حیطه اخلاق فردی و اجتماعی ترسیم نماییم.

بگدلی در ادامه تصریح داشت: ما معتقدیم حکومت اسلامی در گرو کارگزاران سالم امکان پذیر است و حال اینکه  این کارگزاران صالح چه ویژگی هایی دارند؟ ویک وکیل باید از چه  آفت هایی دوری کند؟، یک قاضی باید از چه آفت هایی  دوری کند تا به واسطه دوری از آفت ها و پیروی از شاخص های مثبتی که اسلام تبیین کرده است به عنوان جایگاه یک قاضی یا وکیل می تواند یک کارگزار خوب باشد. بنابراین به واسطه تربیت کارگزاران صالح در جامعه چهره یک حکومت اسلامی موفق را ارائه می دهیم چون حکومت اسلامی ماهیتی به غیر از کارگزارانش ندارد وقتی شما از حکومت اسلامی صحبت می کنید ترسیم آن در مدیران و کارگزاران است.

بگدلی توضیح داد: در کتاب سال حقوقدانان ما نگاهمان این بود تا یک بخشی در رابطه با کلیات باشد؛ یک بخشی در رابطه با کارگزاران با نگاه یک حقوقدان؛ با نگاه یک وکیل و آن افت ها و شاخص های یک حقوقدان ، یک وکیل و قاضی طراز انقلاب اسلامی در سر فصلهای مختلف ارائه شود که حول این محور مباحث معرفتی یک انسجام مستمری دارد که اگر از ابتدا ملاحظه شود از همان ابتدا تعریفی از عدل و قسط  داده شده است بعد  حکومت، بعد تمدن و جلوتر سرفصلهایی در رابطه با کارگزاران حکومت اسلامی ارائه شده است. جلوتر ریز می شویم از کارگزاران عبور می کنیم به سمت قضات و وکلا حرکت می کنیم که این مباحث مربوط به حوزه معرفتی است.

بگدلی در رابطه با حوزه تربیتی کتاب سال حقوقدانان تصریح داشت: در حوزه تربیتی نگاه ما این بود که یک منبع مشخصی داشته باشیم و از پراکندگی گویی در حوزه تربیتی دوری کنیم کسی که دارد به عنوان سرگروه از این کتاب استفاده می کند باید آموزشی در کار امور تربیتی دیده باشند که کتابی با عنوان" دوباره به تربیت اسلامی نوشته خسرو باقری"  کتاب بسیار خوبی است که تقریبا با بررسی حدود ۸۰ جلد و عنوان کتاب تربیتی  مطلوب ترین کتاب را برای فردی که می خواهد در حلقه های صالحین و انجمن های علمی معرفتی کار کند این کتاب انتخاب شد. ما به صورت ماهانه پایان هر ماه یک گزیده ای از مطلب کتاب ذکر شده آورده‌ایم .

بگدلی در توصیه به سرگروه های حلقه های صالحین گفت: حال فارغ از باب بندی که ما کردیم سرگروه های محترم می توانند هر ۱۲ فصل را بعد از هر ماه  مطالعه کنند توصیه ما این است که لزومی ندارد ماه تمام شود تا به این مباحث رجوع کنند مباحث تربیتی را زودتر هم می توانند بخوانند که برای مربیان قابل استفاده باشد. بعد از آخر هر فصل هم  در راستای همان نگاهی که در حوزه کاری تربیتی داریم مباحث مربوط به اخلاق قضاوت و وکالت نیز مورد توجه بوده است و یک مطلب در رابطه با اخلاق قضاوت و وکالت در آن آمده است.

بگدلی با انتقاد از الگوسازی صحیح در زمینه حقوق گفت: متاسفانه الگوسازی خوبی در جامعه حقوقی ما نشده است تا بتوانیم نظرات افراد حقوقدان موفق خود را در جامعه تبیین و ترسیم کنیم و پررنگ نماییم. به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شهدا این ستاره های شب انقلاب اسلامی، باید معرفی شوند و فراراه ما قرار گیرند. در راستای همین امر یک اتفاق خوبی در کتاب سال ما افتاد و ما آخرین جمعه هر ماه را به وصیت یک شهید حقوقدان اختصاص داده ایم  که تا حدود زیادی سعی کرده ایم گلچین شود و افراد برجسته حقوقدان معرفی شوند که یک نفر با مرور مطالب تربیتی؛ با مرور حوزه اخلاقی و سیره و وصیت نامه شهدا در آخر هر هفته مطالب خوبی را در حوزه تربیتی اتخاذ می نماید.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج حقوقدانان اشاره داشت: کار دیگری که در منظومه کار تربیتی در کتاب سال حقوقدانان انجام داده ایم پررنگ کردن بحث مربوط به حوزه ارتباط ا امام زمان(عج) بود که آخرین جمعه هر ماه را به ویژگی های یاران حضرت حجت اختصاص داده ایم.

بگدلی در رابطه با حوزه بصیرتی کتاب سال حقوقدانان گفت: بحث و محور بصیرتی ما برای مناسبتهای حقوقیمان هم یک مطلب حقوقی اختصاص داده ایم  مثلا  در محور مربوط به قانون اساسی ما مطلب شهید صدر را ذکر کرده ایم و اینکه شهید صدر دیدگاهشان در رابطه قانون اساسی چیست.

وی در رابطه با چگونگی استفاده از کتاب سال حقوقدانان گفت: محور های مر بوط به انجمن های ما در اندیشه ولایت در سطح ۱ و تکالیف حقوقدان در سطح ۲ قابل استفاده است.  کتاب سال حقوقدان به عنوان کتاب محوری مباحثاتی حقوقدانان نیست و تنها جهت دانش افزایی سرگروه های  حلقات صالحین تهیه شده است. بنابراین  این کتاب برای دانش افزایی سرگروه های خود که در سطح یک و دو بتواند در مباحث خود از مطالب این کتاب استفاده کنند و برای مباحث معرفتی را مطالب این کتاب را بیان کنند

در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد مخاطبین محترم می توانند با شماره تلفن ۸۸۳۴۱۷۶۷داخلی ۱۱۲تماس حاصل نمایند.

ارسال نظرات