خبرهای داغ:
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از بلوکه شدن پول‌های ایران در بانک‌های خارجی یاد کرد و گفت: در برجام قول دادند که رابطه بانکی برقرار شود اما هنوز هم ایران در لیست سیاه قرارداد «FATF» باقی مانده است.
کد خبر: ۸۸۶۷۷۴۰
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
ایران هنوز در لیست سیاه «FATF» است/می‌خواهند بگویند هیچ لکه ننگ تخلفی در انتخابات وجود نداشته استدولت قهرمان کارهای محرمانه
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان ظهر امروز در جمع طلاب موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به برخی از بندهای «FATF» اظهار کرد: بنده نزدیک به هشت ماه پیش اعلام کردم که بر اساس طرح «FATF» باید حاج قاسم سلیمانی را تحویل دهند اما اکنون بعد از ماه‌ها چه سودی دارد که برخی این موضوع را باری دیگر مطرح می‌کنند.

وی از عربستان و رژیم صهیونیستی به عنوان کشورهای ناظر بر «FATF» نام برد و اضافه کرد: این کشورها می‌خواهند از رسیدن پول به تروریست‌ها جلوگیری کنند؛ تروریست در تلقی این افراد امثال داعش نیست بلکه جبهه مقاومت در منطقه است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بندهای مختلف «FATF» الزامی است، خاطرنشان کرد: از واژه توصیه بارها استفاده شده است در حالی که در این طرح هیچ جایی ندارد؛ ایران و کره شمالی به عنوان دو کشوری هستند که در لیست سیاه این قرارداد قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از دستاوردهای هسته‌ای از بین رفته است، گفت: با وجود اینکه گفته می‌شود تحریم‌های بانکی برداشته است اما از 27 دی‌ماه سال گذشته نتوانسته ایم رابطه بانکی جدی داشته باشیم.

نبویان از بلوکه شدن پول‌های ایران در بانک‌های خارجی یاد کرد و افزود: در برجام هم قول دادند که رابطه بانکی برقرار شود اما هنوز هم ایران در لیست سیاه قرارداد «FATF» باقی مانده است، این قرارداد توسط طیب‌نیا و با مشورت ظریف و روحانی به امضا رسیده است در حالی که بر اساس قانون این طرح‌ها باید در مجلس مطرح می‌شد.

وی با بیان اینکه دولت قهرمان کارهای محرمانه و قانون‌گریزی است چرا که به قانون کشور کاری ندارد گفت: سند 2030 و برجام در مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

نبویان اضافه کرد: بر اساس قرارداد «FATF» اگر کشورهای ناظر متوجه شدند که ایران نتوانسته پیشرفت مطلوبی در مبارزه با پول‌شویی داشته باشد بار دیگری تحریم‌ها را تمدید می‌کند؛‌ ایران نمی‌تواند به بخشی از این قرارداد عمل کند و نسبت به بخش دیگری از این قرارداد بی‌توجه باشد چرا که پسوند «اجرای کامل» در این قرارداد مورد تاکید قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قانون مبارزه با پولشویی را در مجلس شورای اسلامی مصوب کرده‌ایم، مطرح کرد: در این قانون حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مقاومت تروریست نیستند اما قرارداد «FATF» بر جلوگیری از حمایت گروه‌های مقاومت تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مباحث مطرح شده در «FATF» کشور ایران مدافع تروریست‌هاست، تصریح کرد: در این قرارداد آمده است که ایران حامی مالی تروریست‌هاست و در این قرارداد نام سردار سلیمانی به صراحت آورده شده است.

نبویان یادآور شد: در سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا از سازمان صدا و سیما، وزارت اطلاعات، سپاه و وزارت دفاع و در قطع‌نامه‌های شورای امنیت ملی از فریدون عباسی، محمدرضا نقدی و قاسم سلیمانی به عنوان حامیان تروریست نام برده شده است و بر اساس قرارداد «FATF» اموال این افراد باید توقیف و مصادره شود چرا که آنها مجرم نامیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه الزام به اجرای محتوای قطعنامه شورای امنیت در «FATF» مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در هشت ماه گذشته سپاه از بانک ملت و سپه درخواست کرد که پول این مجموعه را جابه جا کنند اما این کار را انجام ندادند.

نبویان خاطرنشان کرد: در سند «SDN» اداره کنترل دارایی‌های آمریکا نیز در گروه افراد مورد تحریم نام سردار قاسم سلیمانی قابل مشاهده است.

وی گفت: بر اساس «FATF» سوابق معاملاتی باید به مدت پنج سال در بانک‌ها نگهداری شود تا کشورها بتوانند اطلاعات مورد درخواست را ارائه دهند؛ در این قرارداد تاکید شده است که کشورها باید به سرعت و به صورت سازنده و موثر برای پیگرد قضایی در جلوگیری از تامین مالی تروریست اقدامات لازم را انجام دهند و شروطی در این مورد نداشته و از اجرای حکم جلوگیری نکنند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تشخیص مجرم بودن یک فرد در قرارداد «FATF» بر عهده کشورهای خارجی است، اظهار کرد: اگر مراجع قضایی خارجی تشخیص دهند که فردی مجرم است باید از فعالیت اقتصادی آن فرد جلوگیری و کشورها نیز آن تبعه خود را به آنها معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی جلوی اجرای «FATF» را گرفتند، اضافه کرد: دو روز گذشته در کمیسیون شورای امنیت ملی از طرف دولتی‌ها از این قرارداد دفاع شده است؛ این افراد قرض خاصی ندارد اما متاسفانه بسیاری از قراردادها را نمی‌خوانند.

نبویان با تاکید بر اینکه مردم باید نسبت به وضعیت موجود کشور هوشیار باشند، تصریح کرد: می‌خواهند بگویند که انتخابات پاک بوده و هیچ لکه ننگ تخلفی در انتخابات وجود نداشته است به همین علت موضوع اصلی تخلف در انتخابات را به حاشیه بکشانند و مباحث حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند.

نبویان خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفته است که اهل شکایت نیستم در حالی که فقط وزارتخانه و تیم هسته‌ای دو بار از بنده شکایت کرده‌ و شخص آقای ظریف به این شکایت تاکید داشته است به همین علت بنده یک مورد به دادگاه رفتم و مورد دیگر را در مجلس حل کردم.

وی با بیان اینکه داشتن اندکی صداقت خوب است، اظهار کرد: بنده آمادگی دارم که در هر شبکه‌ای از صدا و سیما مقابل دولتمردان «FATF» را برای مردم توضیح دهم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها