وزیر نفت چند روز پیش به جریمه 1/9 میلیارد دلاری ایران در فروش گاز به ترکیه اشاره کرده و گفته است که رأی دیوان بین‌المللی داوری در سال ۱۳۹۱، کاهش ۱۲درصدی قیمت قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه بود.
کد خبر: ۸۸۶۷۶۶۱
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از لرستان، این روزها اخبار انتقال رایگان روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز مجانی به ترکیه توجه بسیاری را به خود جلب کرده که ماجرا چه بوده و چرا ایران باید گاز خود را مجانی به کشور ترکیه بفروشد؟!

وزیر نفت چند روز پیش به جریمه 1/9 میلیارد دلاری ایران در فروش گاز به ترکیه اشاره کرده و گفته است که رأی دیوان بین‌المللی داوری در سال ۱۳۹۱، کاهش ۱۲درصدی قیمت قراردادگاز صادراتی ایران به ترکیه بود.

با واکاوی ماجرا ریشه به دولت اصلاحات، قرارداد گازی 25 ساله فروش گاز به کشور ترکیه، شکایت ترکیه از ایران و قرارداد کرسنت برمی گردد.

هرچند که هنوز پاسخ روشنی به این سوال که چرا ایران باید گاز خود را مجانی به کشور ترکیه که در فضای دیپلماسی این روزها در تقابل جبهه مقاومت در منطقه قرار دارد و از نزدیک ترین کشورهای متحد به عربستان سعودی است، بفروشد؟! داده نشده است، اما "حساب و کتاب" فروش روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز مجانی به ترکیه و مشکلاتی که این رقم می تواند برطرف کند نیز قابل تامل است که در ادامه به آن می پزدازیم.

آقای روحانی در مناظرات انتخاباتی امسال از رقبایش خواست تا منابع ایجاد شغل و تسهیلاتی که در شعارهای انتخاباتی خود از آن دم می زنند را برای مردم مشخص کنند.

 با یک با یک دو دوتا چهارتا می توان پاسخ این سوال آقای روحانی را داد.انتقال مجانی روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه معادل رقمی نزدیک به 1400 میلیارد تومان خسارت به کشور است که با این پول می شد به 140 هزار نیازمند، تسهیلات بلاعوض 10 میلیون تومانی پرداخت کرد یا به 14 هزار واحد تولیدی کمک بلاعوض 100 میلیون تومانی نمود؛ یا برای حدود 50 هزار مستمند کمک بلاعوض 30 میلیونی برای ساخت مسکن اعطا کرد که باعث اشتغال‌زایی بین 50 تا 100 هزار نفر خواهد شد. و یا حتی با این پول می شد حدود 500 کیلومتر بزرگراه ساخت، یا به بیش از 1000 روستای محروم کشور گازرسانی کرد.

اگر این ارقام را با رقم فسادهای 12 و 8 هزار میلیاردی، معوقات 100هزارمیلیاردی بانک ها و افزایش 100هزار میلیاردی هزینه های جاری دولت در 4سال گذشته جمع کنیم، دولت باید پاسخ خود در مورد منابع لازم برای اشتغال‌زایی، محرومیت زدایی، اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، زوج های جوان و افراد فاقد مسکن را فقط در وزارت نفت توسط آقای زنگنه گرفته باشد!

و باز جای سوال است، افرادی که به خاطر کمک جمهوری اسلامی به محور مقاومت که باعث حفظ امنیت ملی می شود مدام حاشیه سازی می کنند ، چرا نسبت به موضوع "فروش گاز رایگان به ترکیه"، هیچگونه اعتراض و یا عکس العملی نشان نمی دهند؟!

انتهای پیام/
ارسال نظرات