خبرهای داغ:
معضل این روزهای گلپايگان

مردم تشنه ۴ روستا در انتظار حق‌آبه سد گلپایگان/ آب شرب قطع شد

قطع آب شرب منازل مسکونی تعدادی از روستائیان یک منطقه گلپایگان درحالی روی داده که سال‌هاست مردم در انتظار تامین حق‌آبه خود از محل سد گلپایگان هستند.
کد خبر: ۸۸۶۷۶۵۱
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرنگار بسيج از گلپايگان به نقل از خبرگزاري مهر، تراژدی غمناک آب‌ شرب منازل روستایی این بار و در ماه مبارک رمضان در یکی از مناطق شهرستان گلپایگان تکرار شد و شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان به بهانه عدم پرداخت قبوض آب و همچنین مصرف مازاد بر میزان تعیین شده طی دو روز گذشته به قطع آب انشعابات خانگی تعدادی از منازل مسکونی روستاهای شورچه،‌ در، تیکن و رحمت آباد اقدام کرده که این امر زمینه نگرانی مردمان این منطقه را برانگیخته است.

عدم تحقق حق‌آبه از سد گلپایگان دغدغه مردمان این منطقه

داوود علیشاهی، یکی از روستائیان منطقه فوق در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عملکرد اداره آب و فاضلاب و روستایی استان اصفهان در خصوص قطع آب شرب منازل روستاهای این منطقه اظهار می‌کند: اقدام این اداره آن هم در ماه مبارک رمضان مناسب نبود و شاید اگر زمانی دیگر این اتفاق می‌افتاد، قابل‌ تحمل‌تر بود.

برای شرکت زراعی نیز که در فاصله ۱۰ کیلومتری این منطقه گلپایگان قرار دارد از سد گلپایگان آب انتقال یافته ولی برای روستاییان هنوز اقدامی صورت نگرفته است

وی که معتقد است روستاییان این منطقه نسبت به کمبود آب اطلاع دارند، اضافه می‌کند: اما ما بر این اعتقادیم که چرا حق‌آبه ما از سد گلپایگان پرداخت نمی‌شود و این در حالی است که آب این سد به فاصله ۴۰۰ کیلومتری به قم انتقال می‌یابد و حق آبه روستائیان منطقه که در فاصله ۲۰ کیلومتری از این سد قرار داریم، هنوز محقق نشده است.

این شهروند روستای تیکن ادامه می‌دهد: همچنین باید توجه داشته باشیم که برای شرکت زراعی نیز که در فاصله ۱۰ کیلومتری این منطقه گلپایگان قرار دارد از سد گلپایگان آب انتقال یافته ولی برای روستاییان هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

نسبت به قطع انشعاب تذکر دادیم

محمد حسین قرائتی، مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تائید قطع کردن انشعاب منازل برخی از روستائیان این منطقه از گلپایگان اظهار داشت: در این منطقه سه روستای در، تیکن و شورچه وجود دارد که دارای مشکلات آبی زیادی هستند.

وی با بیان اینکه قبل از اقدام در خصوص قطعی انشعاب آب خانگی روستائیان تذکرات لازم به روستائیان داده شده است، ادامه می‌دهد: برخی از این انشعابات به دلیل مصرف زیاد آب و برخی دیگر به دلیل عدم پرداخت بدهی قطع شده است.

در نظر داریم به روستاهای گلپایگان در کنار ۱۷ روستای دیگر از مجتمع آبرسانی گلسار خوانسار تا پایان سال جاری آبرسانی مورد نیاز انجام شود

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به اینکه قطعی انشعاب مرحله آخر برخورد با مشترکان پرمصرف است، می‌گوید: ما تا قبل از قطع انشعابات دوبار به مشترکان پر مصرف تذکرات لازم را ارائه داده‌ایم.

وی می‌افزاید: ما نیز برای خدمت‌رسانی بهتر به مشترکان متحمل هزینه‌های مختلفی هستیم و از جمله جبران خساراتی مانند شکستگی لوله و غیره که باید این پول از دریافت مبلغ قبض که ناچیز نیز هست پرداخت شود.

قرائتی که معتقد است آب سفره‌های زیرزمینی در این منطقه تحلیل رفته است، تصریح می‌کند: از این رو در نظر داریم به روستاهای این منطقه از گلپایگان در کنار ۱۷ روستای دیگر از مجتمع آبرسانی گلسار خوانسار تا پایان سال جاری آبرسانی مورد نیاز انجام شود.

مجتمع آبرسانی راه‌اندازی می‌شود

وی در نظر داریم تا پایان سال جاری آبرسانی پایدار به روستاهای این منطقه را نیز انجام دهیم، اضافه می‌کند: چنانچه این طرح اجرایی نشود مجوز حفر چاه را برای این منطقه صادر خواهیم کرد.

اما باید به یاد داشته باشیم که خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در میزان آب‌های موجود در مناطق تاثیرات فراوانی را داشته است و از این رو انتظار می‌رود مسئولان با توجه و مدیریت کارساز بتوانند این معضلات را نیز برطرف سازند تا کمتر شاهد نارضایتی مردمان به ویژه در روستاها باشیم.

توجه مسئولين به مناطق كم برخوردار و محروم
آنچه واضح است توجه به بافت محروم و روستايي كه مي تواند مولد بخش كشاورزي و دامپروري قرار گيرد، درحاشيه قرار گرفته و متأسفانه در مسير انتقال آب سد كوچري گلپايگان توجه به حقابه مردم اين منطقه نشده است  و لازم است فراتر از شعار در عمل عدالت اجتماعي  بيش از پيش محقق شود.
ارسال نظرات