مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه اگر همه مردم زکات واجب خود را بپردازند، هیچ فقیری در زمین باقی نمی‌ماند، عنوان کرد: زکات، مال انسان را کم نمی‌کند، بلکه باعث افزایش و برکت آن هم می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۷۶۲۰
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در پنجمین جلسه از سلسله جلسات درس‌هایی از قرآن  در صحن جامع رضوی با اشاره به اینکه انسان‌های متفکر و اندیشمند، از قرآن مفاهیم زیادی به دست می‌آورند، ابراز کرد: نباید از معانی آیات قرآن سطحی گذشت، قرآن دارای مفاهیم زیادی است که به وسیله آن می‌توان به علوم و معرفت ایمانی و اعتقادی رسید.
 
وی ادامه داد: روایت داریم که اگر مردم زکات خودشان را بدهند، هرگز در زمین فقیری باقی نخواهد ماند، در فقه اسلامى، زکات عبارت است از حق واجبى که به بخشى از اموال برخی افراد غنی و ثروتمند جامعه تعلق می‌گیرد و باید به نفع فقرا براى صرف در مصالح عمومى پرداخت شود.
 
این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه «سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا»، ابراز کرد: قرآن می‌فرماید کسی که زکات مالش را نمی‌دهد، به خاطر بُخلی که نسبت به دادن زکات کرده در قیامت اموالش مانند طوق می‌شود و به گردنش انداخته می‌شود.
 
وی ادامه داد: مومنان خیال نکنند که اگر زکات مالشان را بدهند، از مالشان کم می‌شود بلکه زکات، به مالتان برکت می‌دهد و بیشتر می‌کند.
 
این استاد حوزه با اشاره به اینکه بر هر مومنی واجب است، امام زمانش را بشناسد و از او اطاعت کند، ابراز کرد: برخی فکر می‌کنند، پیروِ خط امام زمانشان هستند، اما همین‌ها در گذرگاه سختی، منکر امام می‌شوند و راه ضلالت را دنبال می‌کنند.
 
وی با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» گفت: در این آیه «رابطوا» به معنای ارتباط با ائمه هدی(ع) و امام زمان(عج) است، البته الان برخی مدعی رابطه با امام زمان(عج) هستند که این‌ها فقط می‌خواهند مردم را فریب دهند.
 
حجت الاسلام قرائتی افزود: بر اساس این آیه و دیگر آیات قرآن کریم بر هر مومنی واجب کرده که امام زمانش را بشناسد و از او تبعیت کند، اگر ما تابع امام زمانمان باشیم، یقینا رنگ خدا خواهیم گرفت.
 
وی با اشاره به آیه 101 سوره آل عمران درباره اثبات وجود امام زمان(عج) گفت: اگر حضرت مهدی(عج) وجود نداشت، این حق ما بود که کافر شویم، چون خدای متعال در این آیه می‌فرماید که «چگونه شما کفر مى‌ورزید، در حالى که آیات خدا بر شما تلاوت مى‌شود و رسول او در میان شماست» با این آیه خداوند به انسان می‌فهماند که همیشه در بین بشریت امامی وجود دارد تا انسان کافر نشود.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها