خبرهای داغ:
محسنی گفت: برای به ثمر رسیدن کشت کشاورزان شرق نیاز به چند روز زمان اضافی برای آبیاری مزارع وجود دارد که در صورت بسته شدن زود هنگام آب رودخانه، آسیب جدی به محصولات کشت شده وارد می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۷۴۰۵
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از شرق اصفهان، کشت غله کشاورزان شرق اصفهان با افزایش خروجی سد به بستر خشک رودخانه زاینده‌رود از 11 فروردین ماه سال جاری جانی دوباره بخشید. براساس تصمیم کمیته توزیع آب در اواسط خردادماه و بازه زمانی پانزدهم الی بیستم خرداد آب سد زاینده رود بسته می‌شود.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان در گفتگویی با اشاره به تأثیر افزایش بارندگی در رونق کشاورزی اظهار کرد: اگر در فروردین و اردیبهشت بارندگی نشده بود، کشتی که در بهمن‌ماه در شرق اصفهان انجام شد نجات پیدا نمی‌کرد؛ این کشت، کشت دیر هنگامی بود و ما نگران از بین رفتن آن بودیم.

حسن محسنی به بسته شدن جریان آب رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت: در صورت بستن جریان آب، به کشاورزان شرق اصفهان ضرر زیادی خواهند خورد، زیرا کشاورزان با بازشدن آب اقدام به کشت کرده و دست کم تا 25 خرداد ماه نیاز به آب و آبیاری محصول خود دارند.

وی ادامه داد: بسته شدن آب باعث می شود تا کشاورزان نتوانند به محصولات خود آب آخر را بدهند و تمامی زحمات آن ها از بین می رود.

این کشاورز شرق اصفهانی گفت: برای به ثمر رسیدن کشت کشاورزان شرق نیازمند چند روز زمان اضافی برای آبیاری مزارع هستیم و در صورت بسته شدن زود هنگام آب رودخانه آسیب به محصولات کشت شده وارد می‌شود.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان تصریح کرد: خواسته کشاورزان شرق اصفهان از دولت ، عمل کردن به وعده‌های قبلی و اجرانشده نظیر ساماندهی رودخانه زاینده‌رود، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، تأمین حق آبه ها، آب‌رسانی به مزارع و احداث کانال‌ها است.

محسنی در ادامه افزود: عامل اصلی باقی ماندن این وعده‌ها، عدم تأمین بودجه است و دولت حتی برای طرح‌های ضروری و طرح‌هایی که قراردادهای آن بسته‌شده و مطالعات آن صورت گرفته است نیز بودجه‌ای تزریق نکرده است.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان تصریح کرد: برای ساماندهی رودخانه بارها از دولت تأمین بودجه را خواستار شدیم اما هنوز هیچ مبلغی برای آن پرداخت‌ نشده است. به دلیل همین عدم تأمین اعتبار، زاینده‌رود به‌ طور مناسب ساماندهی نشد و همین باعث شده امسال کشت کشاورزان با افت مواجه شود.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر اضافه برداشت‌ها در بستر رودخانه خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم نظارت بر برداشت‌های بی‌رویه بالادست، میزان ورودی آب رودخانه کاهش یافت و کشاورزان نمی‌توانند به‌طور کامل زمین‌های خود را آبیاری کنند.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان بیان کرد: به دلیل گرمی هوا، چاه‌های اطراف رودخانه نیز روشن‌شده و این اقدام بر حجم آب رودخانه تأثیر گذاشته است.

محسنی تصریح کرد: عملکرد جهاد کشاورزی و نیروهای آن مناسب بوده اما مشکل تأمین بودجه از سوی دولت برای احداث کانال‌ها، تسطیح اراضی و اقداماتی نظیر آن موجب شده کارهای زیادی روی زمین بماند و انتظار کشاورزان از دولت جدید، تأمین بودجه طرح‌های مهم کشاورزی است.

وی با انتقاد صریح از عملکرد دولتمردن در توجه به کشاورزان اصفهان خاطر نشان کرد: شعار دادن کار آسانی است و مسئولان حرف زدن را به خوبی آموخته اند ولی ما کشاورزان به عمل نیاز داریم.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان با ابراز تاسف از رفتار بعضی مسئولان گفت: متاسفانه نمایندگان کشاورزان فقط در حرف نماینده هستند و در هیچ کدام از تصمیم گیری ها حرف ها و نظرات آنها اثرگذار نیست و هر کاری که خودشان بخواهند انجام می دهند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها