خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تاکید بر رعایت نکات و اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو، توصیه کرد: از هرگونه نقل و انتقال و خرید و فروش دام‌های مشکوک و بدون مجوز دامپزشکی خودداری شود.
کد خبر: ۸۸۶۷۳۸۵
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان، امیرحسین بهداد به روستائیان، دامپروران، قصابها، شاغلان در کشتارگاه های دام و تمامی افراد مرتبط با دام و عموم مردم در مورد بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و افزود: با توجه به شروع فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنهها در این فصل، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده وجود دارد.
وی گفت: رعایت موارد ایمنی و بهداشتی هنگام کشتار دام و در حین تماس با لاشه های دام های کشتار شده و استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب، اجتناب از کشتار غیرمجاز دام، شستشو و ضدعفونی دستها، وسایل و البسه بعد از انجام کار روزانه ضروری است و باید از جدا سازی و له کردن کنههای موجود روی بدن دامها خودداری کرد.
بهداد همچنین از عموم مردم خواست با توجه به رعایت زنجیره سرد در کشتارگاه های دام استان از مراکز معتبر و سوپر گوشت های تحت نظارت دامپزشکی گوشت مصرفی خود را خریداری و هنگام خرید نیز به مهر دامپزشکی روی لاشه و تگ های نصب شده بر روی لاشه دقت کنند.
وی همچنین گفت: بهتر است هنگام خرد کردن گوشت یا آلایش خوراکی از دستکش استفاده شود و درصورت استفاده از گوشت دام قربانی در مراسم جهت غیرفعال شدن عامل این بیماری، لاشه ها و گوشت استحصالی پیش از مصرف حداقل به میزان 24 ساعت در یخچال (صفر تا چهار درجه) نگهداری شود.
وی در پایان افزود: در صورت بروز هرگونه علایم بیماری مانند تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعهکنند.
بیماری تب کریمه کنگو، بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گردش کنه آلوده به ویروس یا دام آلوده میتواند به انسان منتقل شود به گونهای که اگر در زمان ذبح موارد و نکات بهداشتی رعایت نشود یا به عنوان مثال دامداری کنهای را با دست بکشد یا آنکه فردی در بیمارستان آلوده باشد و پرستاران برای مراقبت از این بیمار نکات بهداشتی را رعایت نکنند میتواند این بیماری به انسان انتقال یابد.

ارسال نظرات