مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد گفت: این بیماری در انسان باعلائمی خاص همراه است که ابتدا بیمار تب کرده و سپس دچار دردهای عضلانی، بی‌حالی، درد مفاصل، گلودرد و در نهایت خونریزی داخلی نظیر خونریزی زیرپوستی، دستگاه گوارشی، رحمی و یا خون‌ریزی از دماغ اتفاق می افتد.
کد خبر: ۸۸۶۷۳۴۴
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد در مصاحبه بایزد آوا؛ در خصوص نشانه‌های بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام مثل گوسفند، شتر وگاو است که البته در برخی حیوانات وحشی نظیر گرگدن، زرافه و خرگوش نیز دیده می‌شود.

علیرضا پورمازار مهم‌ترین علامت این بیماری در حیوانات را تب شدید دانست و گفت: البته حیوان پس از چند روز تب ازنظر ظاهری خوب می‌شود و علامت دیگری را نشان نمی‌دهد.

پورمازار افزود: اما این بیماری در انسان باعلائمی خاص همراه است که ابتدا بیمار تب کرده و سپس دچار دردهای عضلانی، بی‌حالی، درد مفاصل، گلودرد و در نهایت خونریزی داخلی نظیر خونریزی زیرپوستی، دستگاه گوارشی، رحمی و یا خون‌ریزی از دماغ اتفاق می افتد

وی بابیان این مطلب که عامل ایجاد این بیماری یک ویروس است که با ورود به بدن افراد آنان را مبتلا می‌کند اظهار داشت: این ویروس از دو طریق گزش بیمار توسط کنه ناقل بیماری و یا خون و ترشحات بدن فرد بیمار انتقال پیدا می‌کند که بیشترین راه انتقال این بیماری را شامل می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهد اشت استان ادامه داد: اگر درمان این بیماری به‌موقع صورت نگیرد می‌تواند با تأثیر بر روی کبد و کلیه‌ها و همچنین کاهش پلاکت خون موجب مرگ بیمار شود.

وی؛ نگه‌داری گوشت تهیه‌شده به مدت 24 ساعت در یخچال (نه فریزر)، طبخ گوشت به‌جای کباب کردن آن، استفاده از دستکش در هنگام استفاده از گوشت و مخصوصاً اعضای پرخون دام نظیر جگر را از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در مقابل این بیماری دانست و اظهار داشت: به مردم اطمینان می‌دهم در صورت خرید گوشت از مراکز معتبر و با مهر اداره دامپزشکی و رعایت نکات بهداشتی هیچ خطری آنان را تهدید نخواهد کرد.

پورمازار به دامداران و قصاب‌ها نیز توصیه اکید کرد که بالباس کار به منزل مراجعه نکنند و حتماً در محل کار لباس جداگانه داشته باشند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهد اشت استان سم‌پاشی دامداری‌ها و استفاده از روپوش، دستکش، ماسک و عینک هنگام حضور در دامداری و تماس بادام و همچنین پرهیز از له کردن کنه ناقل بیماری را از دیگر اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد.

ارسال نظرات