پازوکی گفت: افزایش یارانه از محل بودجه موافق نیستم. فقط باید یارانه ثروتمندان را حذف کرو به فقرا بدهیم. هرکسی بگوید که می‌توانیم از محل بودجه مبلغ یارانه را افزایش دهیم حرف بسیار غلط و بی‌ربطی زده است.
کد خبر: ۸۸۶۷۱۹۲
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی پازوکی اقتصاددان حامی دولت  در خصوص اظهارنظر سخنگوی دولت درباره افزایش سه برابر دیگر به یارانه دهکهای پایین درآمدی اظهار کرد: من به عنوان کسی که طرفدار طبقات تهی دست هستم، چون الان از جمعیت 80 میلیونی کشور 75 میلیون یارانه نقدی می‌گیرند، اعتقاد دارم که فقط باید به سه دهک پایین یارانه بدهیم.

وی افزود: این یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افرادی که نیازمندند در کمیته امداد ثبت نام کنند. ولی اگر قرار باشد باز هم قیمت حاملهای انرژی برای افزایش یارانه بالا برود من کاملا مخالفم. محل افزایش یارانه باید از محل حذف یارانه ثروتمندان و افرادی که تمکن مالی دارند تامین شود.

این اقتصاددان گفت: اما افزایش یارانه هم نباید 6-5 برابر باشد، زیرا این حرف منطقی نیست. یارانه شش برابر یعنی نفری 250 هزار تومان و برای یک خانواده شش نفره چیزی در حدود یک و نیم میلیون تومان  میشود که این مبلغ از حداقل دستمزد هم بیشتر است. پرداخت یارانه به این مبلغ سیستم اداری کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

پازوکی عنوان کرد: با افزایش یارانه از محل بودجه به هیچ وجه موافق نیستم. فقط باید یارانه ثروتمندان را حذف کنیم و به فقرا بدهیم. هرکسی بگوید که می‌توانیم از محل بودجه مبلغ یارانه را افزایش دهیم حرف بسیار غلط و بی‌ربطی زده است.

وی افزود: بودجه در حال حاضر جایی برای افزایش یارانه ندارد مبلغ یارانه نقدی از سال 89 تا 95 دو برابر کل بودجه عمرانی کشور بوده است. بنابراین پرداخت یارانه به قیمت خوابیدن طرحهای عمرانی کشور بوده است و میزان پرداخت به طرحهای عمرانی زیر 50 درصد بوده است. به همین دلیل دولت به پیمانکاران بدهکار است و میزان تخصیص بودجه‌ها قطره چکانی انجام می‌شود.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم یارانه نقدی باید حذف شود و فقط باید به سه دهک پایین درآمدی یارانه بدهیم.

گفتنی است محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه دو روز قبل در اظهار نظر عجیبی اعلام کرده بود دولت از محل بودجه می‌تواند یارانه اقشار ضعیف جامعه را سه برابر دیگر علاوه بر مقدار سه برابری که اخیرا اضافه شد، اضافه کند.

ارسال نظرات