امر به معروف و نهی از منکر از واجبات الهی محسوب می شوند که در صورت شناخت درست و بکارگیری آن تامین کننده حقوق مسلمانان نسبت به یکدیگر خواهد بود و به همین سبب در اسلام نگاه ویژه ای به آن شده است.
کد خبر: ۸۸۶۷۱۶۰
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، امر به معروف و نهی از منکر را باید از جمله واجبات مهمی دانست که برغم جایگاه ویژه‏‌اش در دین مبین اسلام، یا مورد غفلت قرار گرفته و یا به درستی اجرا نمی شود و بر همین اساس نیاز به بازشناسی و ممارست در اجرای آن دارد.

امربه معروف ونهی ازمنکر زمینه سازاجرای واجبات الهی

امر به معروف به توصیه کردن خود و دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته شده اطلاق می شود و و نهی از منکر یعنی منع کردن خود و دیگران از اموری است که از نظر عقل یا شرع اسلام بد وناپسند محسوب می شود.

در احکام دین، به تمام واجبات و مستحبات معروف و به تمام محرمات و مکروهات منکر گفته می‌شود، بنابراین دعوت افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب امر به معروف و بازداشتن آن ها از کارهای حرام و مکروه نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین محور دین و مسأله مهمی است که برای آن خداوند تمام پیامبران را برانگیخت. 

درسیره پیامبرگرامی اسلام(ص) و وصی و جانشین به حق ایشان حضرت امیرالمومنین علی (ع) و دیگر ائمه نیز در سخن و عمل به انجام این فریضه های الهی تاکید شده است.

مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان البرز به منظور بررسی ابعاد گوناگون این امر واجب الهی و چگونگی اجرا و شناخت دوباره آنها در میزگردی با حضور 2 نفر از مسئولین استانی به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت که در روایات بسیار زیاد به این 2 امر الهی تاکید شده و بر وجوب آن هیچ شکی نیست و مردم باید در ارتباط با احیای این دو فریضه کمال تلاش را داشته باشند.

امر معروف و نهی از منکر زمینه ساز اجرای واجبات الهی

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس مسعودی افزود: امر به معروف و نهی از منکر 2 فریضه ای هستند که راهکار و اصولی را برای آن تعریف کرده اند که اگر طبق آن ها انجام شود از اثرات و برکات بسیار زیادی برخوردار خواهیم بود.

وی اظهار داشت: حتی در روایات آمده که بقیه ی فرایض زمانی به حد اعلای خود می رسند و یا زمانی در جامعه جا می افتند که این 2 فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود و اقامه ی بقیه فرایض به اقامه ی امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد.

وی گفت: اهمیت نحوه ی اجرای این 22 فریضه نشان می دهد که باید دقت زیادی در انجام آن داشته باشیم و تکلیف آن بر همه ی آحاد جامعه از مسئولین تا مردم است.

مسعودی با بیان اینکه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در کشور از سالیان قبل تشکیل شده ولی متاسفانه تازه سال گذشته قانون آن به تصویب رسید، اضافه کرد: یعنی از بدو انقلاب تا سال گذشته نسبت به تصویب قانون دولت های گذشته اهتمام داشتند ولی به تصویب نرسانده بودند ولی سال گذشته به تصویب رسید.

وی افزود: ستاد دارای یک تشکل و سازماندهی خاص و ویژه ای است که آحاد مردم را در قسمت های گوناگون در بر گرفته ، با پیش بینی اینکه باید آمر به معروف و ناهی از منکر در ابتدای امر خودش هم معروف و هم منکر را بشناسد و بعد راهکارهای اجرای آن را بداند و بعد از آموزش دیدن اقدام به انجام آن کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز بیان داشت: لذا ستاد احیا به طور جدی در قالب معاونت های مختلف ورود پیدا کرده که یکی از آن معاونت ها، معاونت امر به معروف و نهی از منکر مردم به مردم و مردم به دولت است که مسئولیت آن به نهاد مقدس سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده است.

وی ادامه داد: سازمان جهت انجام آن حدود 100 گروه 10 نفره تشکیل داده که جهت صدور کارت و برگزاری کلاس های آموزشی آن ها از طریق ستاد اقدام خواهد شد.

امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود 

مسعودی گفت: برای تاثیر این 2 فریضه در جامعه ابتدا مردم بایستی آن را قبول داشته باشند و معروف و منکر را تشخیص دهند تا در صورتیکه از طرف کسی نصحیت مشفقانه بشنوند آن را قبول کنند و کسی که هم اقدام به این دو امر می کند باید بداند از طریق درست خود ورود پیدا کند تا ضمن اینکه موجب درگیری نشود و مردم برداشتی منفی از این 2 امر نداشته باشند.

وی افزود: در این مقوله آموزش و طبق دستور دین عمل کردن یکی از ضروریاتی است که باید مدنظر داشته باشیم.

امر به معروف و نهی از منکر مسئولیتی سنگین

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز در خصوص وضع موجود گفت: زمانیکه به قرآن رجوع می کنیم آموزه های قرآن حکایت از آن دارد که این رسالت و مسئولیت سنگین اول به عهده خود خداست .

 حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد موحد افزود: در آیه ی قرآن آمده خدا امر می کند به خوبی ها و به معروف که عدالت و ایتای ذی القربا و احسان از جمله معروفات هستند.

وی اظهار داشت: جای دیگری در قرآن آمده که 'امر خدای متعال این است که خدا انسان را به معروف و به ادای امانت و عدالت امر می کند'.

وی با بیان اینکه اولین امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر خداوند متعال است، گفت: خدای متعال برای خودش در روی زمین جانشین انتخاب کرده و این امور را واگذار کرد به کسانی به نام پیامبران و خداوند تفویض اختیار کرده این امور را به پیامبران و از آنجا که پیامبران هم به تنهایی نمی توانستند این کار را انجام دهند و به حکم الهی خدا به پیامبران اجازه داد که از بین انسان های مومن و موجه و پاک به کمک شما بیایند.

امر به معروف و نهی از منکر در ذات انسان ها 

موحد ادامه داد: مرد و زن صالح مردان و زنان دیگر دچار غفلت را متذکر شوند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و جایی خداوند به صورت فطری در ذات انسان قرار داده آنجا که فرموده به خودت بگو یعنی خود فرد نسبت به خودش وظیفه دارد که به خود متذکر شود بعد به عشیره و فامیل بگوید.

وی آمران به معروف را چهار گروه دانست که شامل خداوند، پیامبران، مومنین، خود فرد نسبت به خودش و در مقابل آنان 2 گروه هستند که برعکس عمل می کنند و امر به منکر و نهی از معروف می کنند که اولین آن ها شیطان است که شیطان امر به فحشاء و منکر می کند به طوریکه خداوند به انسان وعده ی غنا می دهد و می گوید اگر شما صدقه و انفاق کنید ثروتمند می شوید و شیطان می گوید اگر صدقه بدهید فقیر می شوید و پولتان را در صدقه خرج نکنید بلکه در فحشاء و گناه خرج کنید.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان البرز گفت: دسته دوم منافقین هستند کار منافق امر به منکر است.

غفلت از این دو فریضه الهی 

وی بیان داشت: متاسفانه غفلتی صورت گرفته و منجر شده که این فریضه بزرگ الهی فراموش و کمرنگ شود.

وی نمونه امر به معروف را همان شنیدن اذان دانست و گفت: زمانیکه صدای اذان را می شنویم یعنی ما را به سوی نماز دعوت می کند در حالیکه فرد نمازخوان است ولی اگر صدای اذان را نشنوند شاید فراموش کند که نمازش را اول وقت بخواند و برای همین است که خداوند فرموده موذن در قیامت یک سر و گردن از دیگران بالاتر است.

ضرورت شناخت مصادیق امر به معروف و نهی از منکر 

وی تاکید کرد: پس در این دنیا هرکسی مردم را به یاد معروفی بیاندازد یک سر و گردن از دیگران بالاتر است و هرکسی باشد.

موحد، معروف را گروه های مختلف اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی تقسیم بندی کرد و گفت: معروف اعتقادی ایمان به خدا، عبادی نماز و روزه، معروف اخلاقی صدقه، انفاق، ایثار و احترام به دیگران است.

وی افزود: در مقابل منکر اعتقادی داریم، منکر خداوند و قیامت، منکر اخلاقی که غیبت و تهمت و دروغ و بددهنی است و منکر عبادی تارک صلات و روزه است.

وی بیان داشت: بنده به عنوان معاون آموزش و تحقیقات ستاداحیای امر به معروف و نهی ازمنکر استان فعالیتی گسترده ای داشتیم و افرادی را آموزش داده ایم به صورت درون و برون سازمانی بر اساس ابلاغ ستاد مرکزی احیاء تا این افراد در جامعه کار مهم امر به معروف را انجام دهند.

ضرورت بازشناسی درست دو فریضه خداوندی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در خصوص وجود مصادیق مختلف امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: یکی از عواملی که تاکنون باعث شده این دو جریان موفق نبوده این بوده که مصادیق برای مردم کاملا مشخص نبوده و فقط یک سری مسایل مثل نماز و روزه را اشاره کرده ایم ولی از معروفاتی که کف جامعه هستند را به عنوان معروف نمی شناسند و هیچگونه اشاره ای نداشته ایم.

وی افزود: تبیین تمام معروف ها چهره ی زیبای دین را به مردم نشان می دهد و مردم می فهمند دین ما آنچیزی نیست که هر فرد بر اساس سلایق شخصی خود نشان می دهد بلکه نگاه دین کاملا اساسی و با در نظر گرفتن جنبه های نیاز انسانی است.

 وی با بیان اینکه حتی برداشتن یک سنگ از جلوی پای کسی یک امر به معروف است، اظهار داشت: حتی اگر به نیت اینکه لقمه ی حلالی برای زن و فرزند خود از منزل بیرون برویم، این نیت یک معروف است.

معروفات الهی را در جامعه توسعه دهیم 

مسعودی گفت: جنبه ی تعریف در ارتباط با معروفات را باید توسعه داد و باید مردم با این معروفات آشنا شوند و بدانند دین به تمام معروفات اشاره دارد و فقط معروفات کلی مثل امر به نماز و روزه و جحج و زکات و ... نیست بلکه از ریزترین مسایل می شود به عنوان معروف یاد کرد.

وی ادامه داد: در مقابل خیلی از کارها که منکر است را مردم نمی دانند و آن را به صورت روزمره انجام می دهند ولی اگر برای مردم تبیین شود شاید مقداری در جامعه به آن پرداخته شود و کمتر مردم به آن سمت و سو حرکت کنند.

باید معروف و منکر شناس شویم

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) در خصوص نحوه ی برخورد آحاد جامعه با آمران به معروف و ناهیان از منکر و شناخت مردم از این 2 فریضه، گفت: در فتوای علما داریم که امر به معروف و نهی از منکر باید ابتدا شخص خود منکر و معروف شناس باشد.

وی نکته دوم را روش امر کردن و نهی کردن دانست و افزود: بعضی از مواقع سن و سال شخص اقتضاء نمی کند به یک فرد مسن تر از خودش امر و یا نهی کند و تذکر دهد و باید شیوه ی تذکر را بلد باشد و حتی برای نهی از منکر روش معروف داریم .

وی اظهار داشت: روش معروف در نهی از منکر تاثیرگذار است حتی یک سلام برای نهی از منکر تاثیرگذار است به طوریکه بعضی از مواقع در جامعه ناهنجاری هایی که می بینیم در جایی باید رد شویم همانطور که تاکید رهبری هم هست و نباید بر روی نهی از آن تاکید کرد که باعث درگیری شود.

امر به معروف و نهی از منکر در عمل 

حجت الاسلام والمسلمین موحد گفت: باید روش ها در اجرای معروف را اصلاح کنیم و باید افرادی وارد این کار شوند که معروف شناس باشند و صلاحیت های لازم را داشته باشند.

وی افزود: برای مبارزه با یک منکر حتی اگر آن منکر ظاهری دینی داشته باشد باید با یک شیوه ی مناسب وارد شد و برای تذکر لسانی ابتدا شناخت معروف و منکر مهم است دوم شیوه ی بیان آن مهم است که در روش دوم سن و سال شخص امر کننده یا نهی کننده بسیار مهم است.

رمضان بستر مناسب شناخت درست این دو فریضه الهی 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در خصوص سیره حضرت امیر (ع) در امر به معروف و نهی از منکر گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که می تواند ما را در اجرای این دو فریضه ی الهی کمک کند توجه به نحوه ی امر به معروف و نهی از منکر اهل بیت عصمت و طهارت به خصوص حضرت علی (ع) است.

وی افزود: در طول زندگی حضرت بسیار مشاهده شده که اتفاقات بسیار مهمی که بیانگر این دو فریضه ی الهی است افتاد، حتی در صحنه ی جنگ که شخص به حضرت بی ادبی کرد ، حضرت برای اثبات اینکه کارشان جنبه ی الهی دارد لحظه ای از جنگ دست کشید و بعد تکلیف خود را انجام داد.

وی ادامه داد: یا بارها در شهرهای گوناگون که حضرت به صورت ناشناس وارد می شدند به شخصیت حضرت اهانت شد ولی حضرت به هیچ وجه با آن ها برخورد نکرد بلکه پس از اینکه آن فرد متوجه شد که ایشان حضرت علی (ع) هستند، حضرت فرموردند که من برای شما دعا کردم و این نشان می دهد که اگر حتی کسی در این راه به ما توهین کرد ما برای سعادت و سلامتش دعا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی گفت: حتی در زمان ضربت خوردن می بینیم چگونه به امام حسن (ع) وصیت می کنند که با کسی که به ایشان ضربت زد چگونه برخورد کنند.

وی افزود: ماه رمضان می تواند یک تکیه گاهی باشد برای اینکه در زندگی ائمه و به خصوص حضرت علی (ع) مطالعه کنند و به خصوص روش هایی که برای تذکر دادن از آن ها استفاده می کردند که حتما می توانیم از آن روش ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه البرز نیز به نحوه ی امر به معروف و نهی ازمنکر حضرت امام حسن و امام حسین اشاره کرد که در خصوص شیوه ی وضو گرفتن یک پیرمرد بود که یک روش اصولی و اصلاحاتی است و هم معرفت است و هم شناخت نسبت به آن منکر.

 وی با بیان اینکه زمانی می توان در خصوص یک منکر خود را به ندیدن زد تا طرف از کرده خود پشیمان شود که خود این روش نهی از منکر است، اظهار داشت: ممکن است بخواهیم با غضب و قهر از معروف دفاع کنیم که روشی پسندیده نیست.

امر به معروف و نهی از منکر در سیره امام راحل 

موحد، به خاطره ای از نوه ی حضرت امام خمینی اشاره کرد که دختر امام به اجبار فرزند خود را برای نماز صبح بیدار می کند که حضرت امام بعد از مشاهده ی این وضعیت به فرزند خود تشر زد که فرد خوابیده تکلیف ندارد مگر به شما گفته باشد و از شما بخواهد که بیدارش کنید و نوه ی امام همان زمان فهمید که دیدگاه اسلام وامام چیست که بعد از آن خود تشویق به خواندن نماز شد.

وی گفت: کارشناسان می گویند دو چیز منجر به انحراف می شود که یکی عدم خودشناسی و دوم عدم متدولوژی است که خودشناسی نشان دهنده ی همان حدیث قدسی معروف کسی که خدا را نشناسند خود را هم نمی شناسد.
وی متدولوژی را نیز همان روش صحیح تبلیغ دانست و افزود: چرا جوانان جذب مسجد نمی شوند برای اینکه شیوه هایی که هیات امناء ، امام جماعت مسجد در اقامه نماز در نوع صحبت و تعامل با جوانان تامین کننده نیاز جوان شاید نباشد برای همین به مسجد نمی آیند.

شناساندن شیوه های درست تبلیغ دین 

موحد اضافه کرد: شیوه ی تبلیغ بسیار مهم است و متصدیان امر و نهی باید آموزش کامل دیده باشند و مهارت های لازم را کسب کنند و پس از آن افراد جامعه را به سوی معروفات و نهی از منکرات فراخوان دهند.

وی گفت: پیامبر (ص) می فرمایند که چرا با زبان مردم را به معروفات تشویق می کنید بلکه باید خودتان ابتدا این امور را انجام دهید تا عاملی برای تشویق مردم به سوی معروفات باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در خصوص فرهنگ سازی این دو فریضه در جامعه، گفت: ای کاش همه ما و مسئولین ما مثل مقام معظم رهبری قدری دلسوز مسایل فرهنگی بودند.

وی ادامه داد: کشور ما که یک کشور اسلامی است در حالیکه بعضی جوامع مثل انگلیس در بودجه بندی سالانه ابتدا اعتبارات فرهنگی را کنار می گذارد بعد بودجه های دیگر که در کشور ما این موضوع برعکس است به طوریکه تمام اعتبارات در نظر گرفته می شود و اگر چیزی باقی ماند برای مسایل فرهنگی می گذارند.

ضرورت توجه بیشتر به مسایل فرهنگی  

وی افزود: این امر موجب می شود اعتباری برای مسایل فرهنگی قایل نباشند، در میان مسئولین رهبر بسیار دلسوز فرهنگ هستند و بسیار به آن تاکید کرده اند و فرموده اند فرهنگ مثل هواست و باید همه از آن استنشاق کنند و در غیر اینصورت همه دچار کمبود و معضلات آن می شوند.

مسعودی تصریح کرد: در کشور ما کمترین اعتبارات مربوط به مسایل فرهنگی و برای دستگاه های فرهنگی است ولی در مقابل آن بعضی از دستگاه های غیرمرتبط اعتبارات سرگردان فرهنگی دارند که دست کسانی هست که متاسفانه کارشناس امور فرهنگی نیستند و این اعتبارات در آن جا به هدر می رود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است اگر در بحث فرهنگ سازی در جامعه تلاش کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و بر اساس شیوه های قرآنی و اهل بیتی در جامعه کسانی را پرورش دهیم تا در این دو زمینه کار کنند اثر بسیار خوبی خواهد داشت.

وی گفت: ظاهر جامعه نشا می دهد که شاید ما کاری کرده ایم که دین زده شوند و یا دین را آن طور که خودشان می خواهند برای خودشان تعریف می کنند که اول باید مسئولین دلسوز باشند و بعد برای این مسایل سرمایه گذاری کرد.

مسعودی افزود: در بعضی از مواقع در مسایل فرهنگی مردم خود دلسوز هستند و اعتقاد قوی به مسایل دینی دارند و خود وارد عمل می شوند به طوریکه نمونه ی آن را می توان مراسم اعتکاف امسال عنوان کرد که مردم 850 میلیون تومان برای این مراسم سرمایه گذاری کردند.

وی اضافه کرد: همه ما باید به این موضوع توجه کنیم، مراسمی که انسان ساز است و ترویج آن بسیار مهم است در امر به معروف و نهی از منکر و شناساندن آن به مردم و آنان را در مسیر هدایت قرار دادن و چهره ی زیبای دین را نشان دادن که باید در جامعه نهادینه شود که نیازمند اعتبارات لازم و دلسوزی در کنار آن است که در غیر اینصورت نتیجه ی لازم را نمی گیریم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه البرز گفت: بعضی از فعالیت ها در جامعه به صورت موج انجام می شود به طوریکه شب های احیا چه کسی تبلیغ می کند و تلاش می کند که همان مردمی هستند که از الان منتظر شب احیاء هستند و چه اجتماع عظیمی در هیئت ها تشکیل می شود، کمتر فردی نسبت به این امر بی تفاوت است که این مسایل دینی اعتقادی یک موج در جامعه ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: در ماه محرم هم 10 روز ناخودگاه مانده به محرم هیئت ها و محله ها را سیاهپوش می کنند. 

موحد افزود: راجع به معروفات و منکرات باید این امواج به صورت دائم ایجاد شود که این امواج باید توسط مسئولین و رسانه ها ایجاد شود تا مردم همیشه متوجه باشند که به سوی معروفات رفته و منکرات را ترک کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها