هنر نی چیت بافی در روستای دم مهد کهگیلویه

12نفر از اعضای خانواده روستای مهد کهگیلویه هنر نی جیت بافی را در روستای محل زندگی خود احیا کردند.
کد خبر: ۸۸۶۶۸۱۶
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
خانواده ی حق شناس در روستای دم مهد کهگیلویه با استفاده از توانمندی ویک خانه یک کارخانه اقدام یک خانواده دهدشتی در تبدیل خانه خود به کارخانه داشته های خود به سیاست هرخانه یک کارخانه ی تولیدی جامه عمل پوشاندند.
بنا به این گزارش، علیمراد حق شناس، سه سال پیش طرح تولید صنایع دستی منسوخ شده را در خانه شروع و افراد خانواده را به سمت تولیدات این دست ساخته ها ترغیب کرد و بعد از 3 سال فعالیت و تنها با تکیه بر داشته های خود برای همه افراد خانواده شغل ایجاد کرد و از خانه ای کوچک و قدیمی کارگاهی تولیدی ساخت.
12 نفر از اعضای یک خانواده شامل از پدر، مادر، خواهران و برادران هنر و همت خود را به کار بستند تا دو صنعت قدیمی نی چیت بافی و سیاه چادر ( لطف بافی) را احیا کنند.
این خانواده کارآفرین مواد اولیه نی چیت را از نی زارهای اطراف روستا و سیاه چادرها را از موی بزغاله های خود تولید می کنند.
آنها سالانه بیش از هزار متر مربع از این دو محصول به ارزش 4 میلیارد ریال تولید و عرضه می کنند.
نی چیت و سیاه چادر های اصیل و زیبا برای آرایش جشنوارها، نمایشگاهها، آئینها و جشنهای عروسی هم استفاده می شود.
امسال بیش از 70 کاندیدای شورای اسلامی شهر یاسوج ستادهای تبلیغاتیشان را با این محصولات سنتی آراسته بودند.
اجتهادی مدیر امور عشایری شهرستان کهگیلویه گفت: محصول تولیدی این کارگاه علاوه بر تامین نیاز 12 هزار خانواده عشایری استان به استان های همجوار مثل فارس و اصفهان هم صادر می شود.
اقدام خانواده حق شناس برای احیای هنرهای منسوخ شده حمایت متولیان از جمله اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی را در پی داشته است.
امیری معاون اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه به برگزاری دوره های آموزشی برای احیاء صنایع دستی استان به ویژه صنایع دستی منسوخ شده مانند نی چیت و سیاه چادر بافی اشاره کرد و گفت: برای رونق و اشاعه این صنعت ها آموزش و ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت در دستور کار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار