کد خبر: ۸۸۶۵۷۶۶
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹

مقام معظم رهبری در سال پیش  در دیدار با فرهنگیان مطالباتی را مطرح کرده بودند. می‌توان گفت در صدر مطالبات، معاش معلم قرار دارد مطالبه‌ی بسیار مهمی که در سال 94 نیز مطرح شده بود. علت این مطالبه را باید در حساس بودن شغل معلمی دانست چراکه دانش آموز بیش‌تر وقت خود را در مدرسه می‌گذارد و نقش معلم در تعلیم و تربیت آن بی‌بدیل است. اما از آنجاکه به گفته‌ی معظم له، معلمی کاری با رنج زیاد و بازده مادی کم می‌باشد، می‌تواند علاوه بر اثر گذاشتن در تعلیم و تربیت دانش‌آموز، سرنوشت نظامی را که داعیه‌ی مبارزه‌ی با استکبار و به ثمر رساندن تمدن نوین اسلامی دارد، نیز تغییر بدهد. آقای فاضلی عضو تشکل‌های فرهنگیان درباره‌ی افزایش حقوق معلم‌ها گفتند: «همانطور که حقوق همه افزایش پیدا می‌کرد، حقوق معلم‌ها هم افزایش پیدا کرده و رقم خاصی را برای ایشان در نظر نگرفته‌اند.» همچنین ایشان این مقدار افزایش حقوق را با توجه به مقدار کار معلم ناکافی دانستند.

دیگر مطالبه‌ی مطرح شده مربوط به افزایش هزینه در این دستگاه دولتی بود که معظم له از آن بعنوان یک سرمایه‌گذاری یاد کردند. آقای امیری، یکی از کارشناسان تعلیم و تربیت در این زمینه خاطر نشان کرد: «در بودجه‌ی امسال، سهم آموزش و پرورش از بودجه‌ی کل کشور 9 درصد دیده شده است در صورتی که در سال‌های گذشته این سهم در حدود 12 درصد کل بودجه بوده است یا سال های قبل حتی بیش‌تر بوده است.» همچنین آقای فاضلی افزودند: «مقدار درصد GDP برای آموزش و پرورش ترکیه 7 درصد می‌باشد این درحالی است که برای کشور خودمان حدودا 2 درصد است که کم می‌باشد.» که متأسفانه عقبگرد در این بخش دیده می‌شود. ایشان همچنین اشاره داشتند که سرانه‌ی آموزشی، افزایش قابل توجهی نکرده است.

آیت‌الله خامنه ای در این جلسه نظام آموزشی را کهنه دانسته و فرموده بودند: «حالا همين طرح تحوّل که علی‌الظّاهر خوب تهيّه شده، یک گامى است؛ همين را با دقّت و با نگاه انتقادى اجرا کنند؛ نگاه کنند و ببينند کجاهایش اشکال دارد». اهمیت حرکت و نوسازی نظام آموزشی بسیار مهم است و با نگاه به کشورهای پیشرفته در این حوزه، لزوم اصلاح همیشگی در این مقوله بسیار مهم به نظر می‌رسد و لذا رکود و توقف در این عرصه خطرناک می‌باشد. آقای فاضلی وضعیت کنونی در این عرصه را توقف به بهانه تبیین زیرنظام‌ها که خرده نظام‌های شش‌گانه می‌باشد دانستند و افزودند: « تغییری که می‌بایست در دوره‌ی دوم متوسطه صورت می‌گرفت مثل دوره‌ی گذشته شده است؛ تغییر رشته نداشتیم، فنی حرفه‌ای و کاردانی که کاملا متوقف شده است.» ایشان همچنین اشاره داشتند که: «تغییری که می‌بایست در دوره‌ی دوم متوسطه صورت می‌گرفت مثل دوره‌ی گذشته شده است؛ تغییر رشته نداشتیم، فنی حرفه‌ای و کاردانی که کاملا متوقف شده است.». عضو تشکل‌های فرهنگیان در خصوص عملکرد وزیر قبلی افزود: « آقای فانی روحیه و ظرفیت انقلابی مبتنی بر سند را نداشته است، ایشان هم سنشان اقتضای این کار را نمی‌کرد، هم در گذشته مدیریتشان بصورت آرام، البته بمعنای رکود و عدم تحرک نه بمعنای طمأنینه، بوده است».

آقای امیری درخصوص بحث دانشگاه فرهنگیان که مقام معظم رهبری به لزوم توسعه‌ى كمّى و كيفى این دانشگاه تأکید داشته بودند، احساس نارضایتی کامل کردند و گفتند: « دانشگاه فرهنگیان آن چیزی را که مدنظر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان دانشگاه فرهنگیان بوده و تأکید حضرت آقا در این زمینه است از ابتدا در این دولت با بی‌توجهی محض روبرو شده است. از  انتصاب رئیس دانشگاه فرهنگیان که از نقطه‌ی انحراف کار بوده است تا انتصاب زیرمجموعه‌ی رئیس دانشگاه و برنامه‌هایی که برای دانشگاه پیش‌بینی شده است که کلا منطبق با اهداف نظام آموزشی کشور، سند تحول و منطبق با رهنمودهای حضرت آقا نبوده و نیست».

ایشان در موضوع اهمّيّت توجّه به مسئله‌ى فنّی و حرفه‌اى در آموزش‌و پرورش افزودند: « جهت‌گیری بر اساس نظام برنامه‌ای این بوده است که بچه‌ها در دوره‌ی فنی و حرفه‌ای کار و دانش درصد بیش‌تری از آن‌ها مشغول تحصیل بشوند. ما در دولت گذشته تا مرز 42 درصد از صد درصد دانش‌آموزان پایه‌ی سوم راهنمایی به دوره‌ی اول متوسطه رسیده بودیم که به فنی و حرفه‌ای و کار و دانش رفتند. اما در یکی دو سال اخیر این درصد 42 درصد به 37 درصد افت کرده است.»

همانطور که گذشت می‌توان پی برد در دولت، عزم و اراده‌ی جدی بر پیگیری مسائل و پیش بردن مسائل و حل چالش‌های موجود در آموزش و پرورش نه تنها در این یک سال بلکه بیش‌تر از آن میز دیده نمی‌شود. آنچه که بیش‌تر از همه مغفول مانده لایه‌ی های نرم آموزش و پرورش است که اثرگذاری آن به مراتب از دیگر مؤلفه‌ها بیش‌تر بوده و هست، مانند مفاهیم جریان‌ساز که مورد تأکید معظم له در سال پیش بود و بخشی از سخنرانی ایشان به تفصیل این مفهوم وسیع گذشت که در خصوص عملکرد یک یا دو ساله دولت نیز آقای امیری فرمودند که در این حوزه نیز اتفاق خاصی نیفتاده است!. این عدم حرکت در آموزش و پرورش آنچنان هم از نظر نگارنده دور از انتظار نیست چرا که وقتی به عملکرد دیگر بخش های دولت در طول این 4 سال نگاه می‌کنیم این روند عدم حرکت نیز باز هم دیده می‌شود و لذا نباید انتظارات بیجایی از این دولت داشت!

نویسنده: محمد اصفهانیر

ارسال نظرات