آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
ابهری گفت: همه ساله با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان به خاطر فضای معنوی و روحانی این ماه مبارک آسیب های اجتماعی و بزهکاری ها تا اندازه چشمگیری کاهش می یابد.
کد خبر: ۸۸۶۵۴۸۳
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

کاهش چشمگیر بزهکاری و آسیب های اجتماعی در ماه مبارک رمضاندکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با نقش ماه مبارک رمضان در کاهش آسیب های اجتماعی اظهار داشت: از نگاه آسیب شناسی فضای محیطی، زمان، مکان و شرایط اقلیمی در وقوع آسیب ها و بزهکاری نقش موثری دارند.

وی افزود: همه ساله با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان به خاطر فضای معنوی و روحانی این ماه مبارک آسیب های اجتماعی و بزهکاری ها تا اندازه چشمگیری کاهش می یابد.

این پژوهشگر اجتماعی خاطر نشان کرد: روز فقط بستن دهان نیست بلکه آنان که با اطلاع کامل از فلسفه روزه داری این ماه را مسئول خودسازی می شوند چشم و گوش زبان و دست و پای خود را از آلوده شدن به گناهان باز می دارند چراکه وقتی کسی با توجه به دشواری های فصل گرمای هوا و طول مدت روز دهان بر طعام می بندد حیف است که زحمات خود را بیهوده از دست بدهد.

ابهری گفت: فضای روحانی این ماه باعث می شود حتی کسانی که به دلایل شرعی قادر به روزه داری نیستند به احترام روزه داران از تظاهر به روزه خواری خودداری کرده و از ارتکاب گناهان مختلف نیز خود را در امان بدارند.

این آسیب شناس اجتماعی بیان کرد: نزاع و درگیری، فحاشی، دزدی در شکل های مختلف، دست درازی به نوامیس مردم آسیب هایی هستند که در این ماه مبارک به طور قابل توجهی کاهش می یابند.

پژوهشگر اجتماعی نقش صدا و سیما را در پررنگ شدن فضای معنوی در این ماه بسیار موثری دانست و عنوان کرد: برنامه های شبکه های مختلف چه از نظر مسائل سرگرمی و چه از نظر مسائل آموزشی و دینی تا اندازه چشمگیری کاستی های فرهنگی جامعه را جبران می کنند که در این زمینه باید گفت چه زیبا و به جاست که رفتارهای معنوی و فضای معنوی به دست امده در این ماه به سایر ایام سال نیز انتقال یافته و از آنجا که یکی از اهداف روزه داری هم دردی و حمایت از گرسنگان نیازمندان است این فرآیند نیز به روزها و ماههای سال های دیگر هم سرایت یافته تا از این رهگذر هم نوعان ما هم از فضیلت های ماه مبارک رمضان بهره مند گردند.


ارسال نظرات