عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «بسیج»:
نوری گفت: مهم ترین مسأله و چالش در حوزه کشاورزی تحقق تعهداتی است که دولت به کشاورزان داده است تا برنامه های توسعه کشارزی در برنامه توسعه ششم به آن تصریح شده است محقق سازند.
کد خبر: ۸۸۶۴۷۹۳
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰

سید راضی نوری ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به مهم ترین چالش ها و مشکلات حوزه کشاورزی که دولت دوازدهم باید برای حل آنها چاره ای بیندیشد؛گفت: کشاورزی و چالش های پیش روی آن در هر دولتی نیازمند توجه جدی به بخش هایی همچون تأمین امنیت غذایی، خشکسالی و کاهش منابع آبی و مدیریت منابع، صادرات و واردات کشاورزی داشته باشد.از آنجایی که مهم ترین مسأله و دغدغه امروز در بحث سیسات های اقتصاد مقاومتی مطرح است توجه به زیرساخت های کشاورزی در کشور است.

وی افزود: حمایت از محصولات کشاورزی شامل تأمین امنیت شغلی کشاورز و تضمین فروش محصولاتش است که باید در موضوع در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.حکایت از کشاورز موجب می شود تا با برنامه ریزی و اطمیان خاطر به کشت محصولات بپردازد در خصوص این که از اتلاف محصولات کشاورزی جلوگیری شود باید از خام فروشی پرهیز کنیم. در همین راستا توجه به ذخیره سازی محصولات در سردخانه ها و نگهداری صحیح محصولات باید مدنظر باشد.

نوری تصریح کرد: همچنین توجه به مکانیزه کردن خاک برای بهره وری هرچه بیشتر محصولات کشاورزی که می تواند از اتلاف بسیاری از محصولات جلوگیری کند در این حوزه مدنظر قرار بگیرد .از آنجایی که اقتصاد مقاومتی درون زا است باید به ظرفیت های داخلی کشاورزی توجه داشته باشیم و از نظر برون زا کردن اقتصاد باید به بخش صادرات توجه ویژه کرد بر همین باید محصولات کشاورزی را کیفی سازی شوند تا بتوان در بازار های جهانی و منطقه ای حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دولت به تعهداتش در حوزه کشاورزی عمل کند

وی عنوان کرد: در خصوص مدیریت منابع آب باید وزارت جهاد کشاورزی در کنار وزارت نیرو به مهم توجه کنند مهم ترین مسأله تحقق تعهداتی است که دولت به کشاورزان داده است تا برنامه های توسعه کشارزی در برنامه توسعه ششم به آن تصریح شده است محقق سازند تا از اتلاف آب جلوگیری شود بهره برداری از چاه های غیر مجاز و مدیریت هوشمند چاه های آب و اهمیت موضوع آب خیزداری در همین رابطه است.

عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: بازار یابی و رقابت فرا مرزی نیاز به کیفی سازی محصولات دارد،بر همین اساس باید محصولات اورگانیک تولید کرده و از طرفی با به کار گیری بسته بندی های مناسب و سورتینگ محصولات کشاورزی را صادر کنیم.برای رونق بازار صادرات علاوه بربازار یابی باید بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه به تولیدات کشاورزی هدف مند برسیم.

ارسال نظرات