خبرهای داغ:
«نسخه بدلی» بازخوانی می‌کند

سیاست‌های حمایتی افزایش جمعیت در ایران و جهان

کتاب «نسخه بدلی» اثر صالح قاسمی با محوریت جمعیت و فرزندآوری روانه بازار کتاب شد.
کد خبر: ۸۸۶۴۷۲۳
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

به گزارش  خبرگزاری بسیج،، کتاب پژوهشی «نسخه بدلی» دومین مجلد از مجموعه هفت جلدی «جنگ جهانی جمعیت» نوشته «صالح قاسمی» نویسنده و پژوهشگر حوزه جمعیت ایران و جهان، با موضوع مقایسه سیاست‌های جمعیتی و مشوق‌های فرزندآوری در کشورهای غربی و ایران به همت نشر «خیزش نو» منتشر شد.

کتاب حاضر در دو فصل نگاشته شده است. نگارنده در فصل نخست به بازخوانی و مرور سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های جمعیتی برای افزایش فرزندآوری در کشورهای مختلف جهان و به ویژه جوامع غربی پرداخته است.

نویسنده، در ادامه در فصل دوم کتاب «نسخه بدلی» سیر دگرگونی سیاست‌ها و مشوق‌های جمعیتی در ایران را بازخوانی و بررسی کرده و آن را با مشوق‌های فرزندآوری کشورهای غربی مقایسه می‌کند.

در بخشی از این اثر آمده: «کمیت و کیفیت جمعیت کشورهای جهان در چند دهه گذشته از موضوعاتی است که نظام سلطه به شکلی هنرمندانه آن را مدیریت کرده است و با اعمال الگوهای دوگانه و هدفمند، از سویی درصدد کاهش و مدیریت جمعیت اغلب کشورهای جهان و خصوصاً جوامع مسلمان همچون ایران هستند و از سوی دیگر افزایش جمعیت و اصلاح هرم سنی کشورهای غربی تشکیل‌دهنده ساختار جهانی قدرت را دنبال می‌کنند. بسیاری از کشورهای غربی در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی از تغییرات خطرناک هرم سنی در جوامع خود نگران شدند و سیاست‌گذاری‌های جامعی را در مسیر اصلاح رفتار باروری خانواده‎ها و حفظ ساختارهای اجتماعی خود با ترمیم هرم سنی در کشورهایشان آغاز نمودند.

وقتی در سال 1372 شمسی (1994م.) قانون جامع تنظیم خانواده در ایران تصویب و با تمام قوا اجرا می‌شد، متولیان و مجریان اصلی این قانون با استقبال گسترده و تشویق‎های هیجان‎برانگیز نهادهای بین‌المللی روبرو شدند تا جایی که چندین جایزه بین‌المللی جمعیتی به برخی اساتید دانشگاهی و مدیران دولتی مجری این قانون اعطا گردید، ولی وقتی در سال 1393 شمسی (2015م.) هم‌زمان با اجرای قوانین حمایتی غرب از جمعیت و خانواده، جمهوری اسلامی ایران نیز سیاست‌های جمعیتی گذشته را تغییر داد و به دنبال توقف سیاست تحدید نسل برآمد، فریاد اعتراض و اعلان خطر همان کشورها و مجامع بین‌المللی بلند شد.

برای فهم بهتر این استانداردهای چندگانه به سؤالات و گزاره‌های زیر توجه بفرمایید؛ آیا می‌دانید در نروژ مرخصی زوج‌هایی که بچه‌دار می‌شوند با دریافت صد درصد حقوق از 47 هفته به 49 هفته و با دریافت هشتاد درصد حقوق از 57 هفته به 59 هفته افزایش یافته است؟ آیا می‌دانید در بسیاری از کشورها مانند آلمان، لهستان، ایتالیا، ایالات متحده و ... دسترسی به روش‌ها و وسایل پیشگیری از بارداری را دولت به هیچ وجه پشتیبانی نمی‌کند و سال‌هاست که سیاست قطعی این کشورها حمایت از باروری مبتنی بر افزایش جمعیت است؟ آیا می‌دانید در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر که سیاست‌هایشان در جهت افزایش جمعیت است، زایمان‌ها به طور طبیعی اتفاق می‎افتد و سزارین انتخابی ممنوعیت قانونی دارد؟ آیا می‌دانید رتبه نرخ فرزندآوری کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و امریکا که ما را به کنترل بیشتر جمعیت ترغیب می‎کنند، از نرخ باروری جمهوری اسلامی ایران بالاتر است و کاهش شدید نرخ باروری در ایران در دهه‎های هشتاد و نود میلادی هم‌زمان با افزایش نرخ باروری در این کشورها بوده است؟ ناگفته پیداست که نظام سلطه در اقدامی کاملاً هدفمند و هوشمند، جمعیت کشورهای جهان را به دو دسته «جمعیت خوب» و «جمعیت بد» تقسیم نموده و با اعمال مخفیانه سیاست‎ها و استانداردهای دو و چندگانه درصدد مدیریت و کنترل جمعیت کشورهای شرقی و جوامع مسلمان همچون جمهوری اسلامی ایران بوده است و هم‎زمان هدف اصلاح رفتار خانواده‎ها و افزایش جمعیت کشورهای غربی را دنبال می‎کند.»

لازم به ذکر است، نشر «خیزش نو» این اثر پژوهشی را در 130 صفحه منتشر نموده و با قیمت 6هزار 500 تومان به بازار نشر عرضه کرده است. علاقمندان می‌توانند این کتاب را از طریق شماره 66977580-021 تهیه نمایند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها