کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

بیکاران تحصیل‎کرده؛ محصول عدم برنامه ریزی دانشگاه‌ها

ابهری گفت: دلیل این انباشتگی تحصیلی را عدم برنامه ریزی هدفمند دانشگاه‌ها برای محصلان خود است.
کد خبر: ۸۸۶۴۷۰۷
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
دکتر مجید ابهری آسیب شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به دلایل نرخ بالای بیکاری جوانان و بحرانی شدن بازار کار تحصیل کرده‌ها در کشور گفت: جمعیت دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی کشور بعد از انقلاب  افزایش داشت اما در مقابل اما ظرفیت‌های بازار کشور کار نه‌تنها پیشرفتی برای پذیرش سیل متقاضیان تحصیل کرده کار نداشته، بلکه در مواردی به‌جای پیشرفت پس رفت نیز داشته است.

وی بابیان اینکه جامعه برای جستجوی بهتر کار از سطح تحصیلات کاردانی در دهه ۶۰ به سمت تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در دهه ۹۰ حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: این مسئله علاوه بر اینکه سطح توقعات جامعه از کار و اشتغال را بالا می‌برد، پیدا شدن شغل برای افراد را نیز پیچیده‌تر می‌کند که خود دلیلی بر بروز بحران بیکاری برای فارغ‌التحصیلان است.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه طی یکی دو دهه گرایش شدیدی به برخی رشته‌ها مانند بازرگانی، حقوق، مهندسی، رشته‌های گروه بهداشت و پزشکی، کشاورزی، کامپیوتر، دامپزشکی، علوم تربیتی و... شکل گرفت است، یادآور شد: نتیجه این گرایش‌ها انباشت تقاضای کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، دشوارتر شدن ورود به بازار کار و درنتیجه دامن زدن به بیکاری کارجویان جوان است.

ابهری تاکید کرد: انباشتگی تحصیلی محصولعدم برنامه ریزی هدفمند دانشگاه‌ها برای محصلان خود است، در مقطعی دانشگاه‌های کشور بر سر جذب دانشجو باهم رقابت داشتند و گویا هر دانشگاهی بیشتر دانشجو جذب می‌کرد موفق‌تر بود و اصلاً به فکر این نبودند که این طیف وسیع از جوانان در حال تحصیل بعد از پایان درس خود باید به چه‌کار و حرفه‌ای مشغول شوند.
ارسال نظرات