خبرهای داغ:
پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در جریان واقعه کربلا، حضرت محمدهلال(ع) به دستور امام حسین(ع) در شهر طائف ماندند و به تبلیغ دین و ارشاد مردم مشغول بودند.
کد خبر: ۸۸۶۴۵۱۱
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آران وبیدگل، حجت الاسلام مهدی دانشمند استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در جمع زائران حرم هلال بن علی(ع) آران و بیدگل با تبریک فرارسیدن شب اول ماه رمضان سالروز میلاد حضرت محمدهلال(ع) گفت: این حرم شریف تنها حرم فاطمی در بین امامزاده های مدفون در کشور است.

وی افزود: حضرت محمدهلال(ع) از لحاظ نسبی از  مادر به پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) می رسد و از پدر با کمترین واسطه به امیر مؤمنان علی(ع) منسوب است و این امامزاده، نخستین امامزاده ای است که پس از واقعه کربلا وارد سرزمین ایران شد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: مادر حضرت هلال(ع) اُمامه دختر زینب فرزند پیامبر(ص) است و در واقع اُمامه دختر خواهر حضرت زهرا (س) و نوه رسول خدا حضرت محمد مصطفی (ص) است.

استاد دانشمند یادآور شد: در روایت است که حضرت زهرا(س) پیش از شهادت به امیر مؤمنان علی(ع) وصیت کردند که پس از او «امامه» را به همسری انتخاب کند چرا که او می تواند مادر خوبی برای فرزندانش باشد.

وی با اشاره به اینکه از «امامه» به فاطمه ثانی یاد می شود، خاطر نشان کرد: اُمامه شخصیتی است که حضرت زهرا او را تایید کرده و به او اعتماد داشته است، لذا ایشان را برای ازدواج به حضرت علی(ع) پیشنهاد می دهد.

این خطیب توانمند کشوری با اشاره به اینکه حاصل این ازدواج فرخنده، حضرت محمدهلال(ع) است، افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) 17 فرزند پسر داشتند که یکی از این فرزندان محمدهلال(ع) بوده است. محمدهلال(ع) در شب اول ماه رمضان چشم به جهان گشود، حضرت نگاهی به هلال اول ماه کردند و فرمودند چهره فرزند من همچون هلال می درخشد و بر همین اساس او را محمدهلال(ع) نامیدند.

دانشمند اصفهانی در ادامه اظهار داشت: دو فرزند از فرزندان امیرالمؤمنین(ع) یکی حضرت ابوالفضل العباس(ع) و دیگری امامزاده محمدهلال(ع) به قمر منیر خوانده می شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: در جریان واقعه کربلا، حضرت محمدهلال(ع) به دستور امام حسین(ع) در شهر طائف ماندند و به تبلیغ دین مشغول بودند و موفق نشدند به همراه امام عازم کربلا شده و جانشان را فدای امام کنند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام به نکته ای در بحث همراهی اصحاب و یاران امام حسین(ع) با امام در واقعه کربلا اشاره کرد و افزود: اصحاب امام حسین(ع) از جهت حضور یا عدم حضور در واقعه کربلا به چند دسته تقسیم می شوند، برخی از مدینه با حضرت همراه شدند و برخی از مکه به امام گرویدند، عده ای از یاران از کوفه با امام همراه شدند و برخی از اصحاب همچون عبدالله شوهر حضرت زینب(س) از سوی امام حسین(ع) اجازه حضور و همراهی با کاروان امام را نیافتند.

دانشمند اصفهانی، با انتقاد از برخی که کهولت عبدالله را عامل عدم حضور در کربلا خوانده اند، خاطر نشان کرد: قطعا مشکل جسمی عبدالله با آن سطح معرفتی مانعی برای حضور در واقعه کربلا و جانفشانی برای امام نبوده است، بلکه امام حسین(ع) خود از همسر زینب(س) خواستند در مدینه بماند و به تبلیغ دین و هدایت مردم بپردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هرکس از یاران امام حسین(ع) که در کربلا با امام همراه نبوده، دلیلی بر کاستی و کوتاهی او در برابر امر امام نبوده، بلکه برخی از یاران با اذن و درخواست خود امام حسین(ع) عازم کربلا نشدند.

مهدی دانشمند اصفهانی در ادامه بیان داشت: حضرت هلال بن علی(ع) نیز در جریان واقعه کربلا در شهر طائف ساکن بودند و به امر امام حسین(ع) به تبلیغ دین و هدایت مردم می پرداختند و پس از اطلاع از واقعه کربلا برای همراهی اسرا به طرف شام حرکت کردند اما در بین راه با موانعی روبرو شدند و در حالی که حضرت زخم بر تن داشتند به نوش آباد و سپس آران و بیدگل می آیند و پیرمردی که بابا یعقوب نام داشت ایشان را در سرداب منزل خود پناه می دهد.

این خطیب برجسته افزود: حضرت محمدهلال(ع) پس از سه سال تبلیغ و ارشاد مردم در این مکان دار فانی را وداع می گویند و از آن پس، بارگاه مطهر او ملجأ و پناه شیعیان می شود.

وی در پایان اظهار داشت: یکی از ویژگی های مردم ولایی آران و بیدگل این است که مردم این شهر در طول تاریخ نه تنها دستشان به خون هیچ امامزاده ای آلوده نشده، بلکه پذیرای اولاد حضرت زهرا(س) و مهمان نواز فرزندان اهل بیت(ع) بوده اند و تعدد وجود بارگاه این امامزادگان در آران و بیدگل تأییدی بر این مطلب است.

یادآور می شود؛ حضرت محمد هلال بن علی(ع) در روز آخر ماه شعبان و شب اول ماه مبارک رمضان سال ۱۴ قمری در مدینه منوره متولد شد. به همین مناسبت، ۲۰ شعبان المعظم تا اول رمضان المبارک در آران و بیدگل، ایام بزرگداشت حضرت محمدهلال(ع) نامگذاری شده است و همه ساله در این ایام، برنامه های ویژه ای با حضور عاشقان و زائران آن حضرت در این مکان مقدس برگزار می‌شود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها