۴۰ روستا برای توسعه پایدار روستایی در سطح استان زنجان انتخاب شده است، از این تعداد هفت روستا در حوضه آبخیز آرپاچای قرار دارد.
کد خبر: ۸۸۶۴۳۷۷
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در جلسه بهبود ظرفیت زنان روستایی در مدیریت پایدار منابع طبیعی استان زنجان گفت:

خلیل آقاجانلو با اشاره به ظرفیت‌های مختلف حوضه آبخیز آرپاچای در ایجاد توسعه پایدار اظهار کرد: از مهم ترین این ظرفیت ها می توان از کشت و توسعه گیاهان دارویی یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از روستاهای استان فقر مادی حاکم است، تصریح کرد: این فقر نسبی به دلیل وابستگی روستاییان به منابعی چون آب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: وابستگی این افراد به منابع موجب استفاده غیراصولی از این ظرفیت‌ها و تخریب منابع طبیعی می‌شود.

آقاجانلو با بیان اینکه آموزش و توانمند سازی بهره برداران از مهمترین محورهای طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز آرپاچای در استان زنجان است گفت: در همین زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای اهالی روستاها در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در پروژه‌های آموزشی تعریف شده برای اهالی این روستاها مدیریت پایدار و استفاده از سایر ظرفیت‌ها برای درآمد پایدار پیش‌بینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت روستاها را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: این افراد در محیط روستایی در تامین معیشت، تولید صنایع دستی، تولید فرآورده‌های لبنی و توسعه گیاهان دارویی نقش موثری ایفا می‌کنند.

آقاجانلو با اشاره به اینکه حوضه آبخیز آرپاچای به عنوان حوضه پایلوت انتخاب شده است، گفت: در این طرح اهداف توسعه پایدار برای منطقه روستایی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به رویکرد یونسکو در حوزه فرهنگ‌سازی عنوان کرد: این سازمان بر آموزش زنان روستایی به عنوان افراد موثر در پیشرفت جوامع و تربیت نسل‌ها آینده، تاکید دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه ۴۰ روستا برای توسعه پایدار روستایی در سطح استان زنجان انتخاب شده است، خاطر نشان کرد: از این تعداد هفت روستا در حوضه آبخیز آرپاچای قرار دارد.

ارسال نظرات