خبرهای داغ:

خاطرات ناب رزمنده باغیرتی که خود را یک جنوب‌شهریِ لات می‌نامد

مراسم رونمایی از کتاب «کوشک زلزله» با حضور جمعی از مسؤولان و نویسندگان شیرازی در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۶۴۲۵۴
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

«سوم خرداد، ساعت نه صبح، در شهرک ولی‌عصر خرمشهر بودیم. وقتی روی پل خرمشهر رسیدیم، هلی‌کوپترهای عراقی به ما شلیک می‌کردند. جلیل ملک‌پور گلوله ی آر.پی.جی را در قبضه جا داد و منتظر شد تا هلی‌کوپتر پایین‌تر بیاید و شلیک کرد...صدای الله‌اکبر بچه‌ها روحیه‌ای تازه در درون‌شان تزریق می‌کرد.»

این چند خط بخشی از خاطرات خواندنی جلیل عابدین است که به قلم اکبر صحرایی و مریم شیدا در کتاب «کوشک زلزله» به رشته تحریر درآمده است.

شامگاه چهارشنبه، در بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس مراسم رونمایی و جشن امضاء کتاب «کوشک زلزله» با حضور جلیل عابدین، اکبر صحرایی، مریم شیدا و دیگر نویسنده‌های شیراز برگزار شد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در این مراسم اظهار داشت: خاطره‌نویسی و نوشتن تاریخ شفاهی ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، بسیار حائز اهمیت بوده و ثبت خاطرات دفاع مقدس نگهدارنده تاریخ کشورمان است.

سیدمحمدعلی محمدی ادامه داد: اگر خاطرات رزمندگان دفاع مقدس ثبت نشود، در آینده دست پژوهشگران تاریخ و جوانان ما از واقعیت‌ها خالی می‌ماند.

وی با بیان اینکه اثر هنری در حوزه دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت را تقویت و توسعه می‌دهد افزود: برخی از رزمندگان دفاع مقدس خاطرات خود را بازگو کردند اما برخی‌های دیگر خاطرات خود را حفظ کردند که ممکن است با گذر عمر به فراموشی سپرده شود.

جذابیت کتاب «کوشک زلزله» به خاطر راوی آن است

اکبر صحرایی نویسنده توانمند شیرازی هم با بیان اینکه اگر کتاب جذابیتی دارد به خاطر راوی آن است گفت: من با آقا جلیل دوست بودم و در جبهه هم با ایشان آشنا شدم، خودش تمایل به ثبت خاطراتش داشت که من هم استقبال کردم.

وی ادامه داد: انجام قسمتی از مصاحبه‌ها  2 تا 3 سال طول کشید که بعد از آن خانم شیدا مصاحبه می‌کردند و متن صحبت‌های جلیل عابدین را تایپ و تنظیم می‌کردند.

صحرایی افزود: از خانم شیدا خواستم تا فصل اول کتاب را آماده کند، وقتی برایم ایمیل کرد دیدم 70 تا 80 درصد آن چه می‌خواستم را رعایت کرده است. پس از مدتی کتاب را مجدد بررسی کردم و با کمترین تغییر در نثر خانم شیدا کتاب به چاپ رسید.

نویسنده کتاب «کوشک زلزله» با تشکر از حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در چاپ این کتاب گفت: نشر کتاب را هم کتابستان تهران برعهده گرفت.

صحرایی تصریح کرد: صداقت و خاکستری بودن شخصیت جلیل و رشد مرحله‌ای آن باعث جذابیت و باورپذیری آن برای نسل جوان است.

جانبازان بیشتر از نیاز مالی به توجه نیاز دارند

مریم شیدا نیز در ادامه با بیان اینکه از اکبر صحرایی تشکر می‌کنم که اشباهات مرا استادانه تحمل کرد گفت: آقای عابدین با صداقت و بدون سانسور خاطراتشان را بازگو می‌کرد.

وی ادامه داد: با زمین خوردن ایشان من هم زمین می‌خوردم و با زخم خوردنش زخم برمی‌داشتم و نقطه قوت ایشان که برای من قابل تقدیر است غلبه بر ضعف‌ها است.

شیدا با اشاره به اینکه یکی از نقاط عطف کتاب، خاطرات شهادت دوستان جلیل عابدین است خاطرنشان کرد: با رفت و آمدهایی که با عابدینی داشتم، به تنهایی ایشان پی بردم. ایشان و دیگر رزمندگان بیشتر از اینکه نیاز مالی داشته باشند به توجه و اهمیت قائل شدن نیاز دارند.

این نویسنده جوان شیرازی تصریح کرد: در کشورهای مختلف رزمندگان جنگ، قهرمانان مردم هستند که بیشترین خدمات را هم دریافت می‌کنند. ماهم باید نگاه ویژه‌ای به جانبازان داشته باشیم، شاید در آینده رمانی با موضوع تنهایی یک جانباز بنویسم.

من بچه پایین‌شهریِ لات، برای وطنم جنگیدم

در ادامه مراسم رونمایی و جشن امضاء کتاب «کوشک زلزله»، جلیل عابدین با سری خلوت از مو که از اثرات جانبازی و شیمیایی شدن در جنگ بود به پشت تریبون آمد و خود را اینگونه معرفی کرد: من بچه پایین‌شهریِ لات، برای وطنم و دینم راهی جبهه‌های جنگ شدم و با جوان‌هایی آشنا شدم که با اعتقاد دفاع می‌کردند.

وی ادامه داد: من هیچ بهره‌ای از جنگ نخواستم و معتقدم برای جنگ و دفاع مقدس اثر هنری کم داریم که نیازمند توجه است. از دفاع مقدس باید واقعیت‌ها را گفت؛ نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک‌نمایی درست نیست.

عابدین با اشاره به خاطره‌ای گفت: سال 61 که اطلاعات عملیات سپاه بودم 121 نفر حضور داشتند، ولی فقط 20 نفرشان زنده ماندند. از آن 20 نفر، من نسبت به بقیه سالم‌تر هستم؛ 5 تا قطع نخاعی شدند، 2 نابینا و بقیه هم بی‌دست و پا شدند.

این رزمنده عملیات آزادسازی خرمشهر تصریح کرد: به دوستانم می‌گویم که خاطراتشان را بازگو کنند اما متاسفانه چون مورد کم‌لطفی قرار گرفتند تمایلی به این کار ندارند.

نثر کتاب راحت و خودمانی است

دکتر قیصری یکی از نویسندگان حاضر در مراسم درباره کتاب «کوشک زلزله» گفت: کتاب را در قالب تاریخ شفاهی می‌خوانیم و آنچه که از قلم اکبر صحرایی، مریم شیدا و بنیاد شهید استان انتظار می‌رفت در این کتاب برآورده شده است.

وی با اشاره به اینکه فرم کتاب، طراحی جلد، نثر راحت و خاطرات طنزآلود حس خوبی را منتقل می‌کند ادامه داد: نثر کتاب راحت و خودمانی است. این کتاب و خاطرات جلیل عابدی، بانکی از سوژه‌های جذاب را با خود دارد که فکر می‌کنم با قوتی که دارد کتاب سال دفاع مقدس بشود.

کتاب دارای غنای اطلاعات است

یکی از نویسندگان خانم حاضر در مراسم هم با بیان اینکه کتاب «کوشک زلزله» مجموعه‌ای از خاطره و روایت است گفت: بین روایت و خاطره تفاوت است؛ هر دو اطلاعاتی را منتقل می‌کنند اما روایت تنظیم شده و هدفمند است برای اینکه پیامی را به خواننده القاء کند و خاطره تنظیم زمان‌بندی دارد.

مجرد ادامه داد: باهم بودن خاطره و روایت در این کتاب اتفاق خوبی است؛ کتاب دارای غنای اطلاعات است که نشان می‌دهد نویسنده مصاحبه دقیقی با راوی داشته است.

وی افزود: استفاده از عناصر واقعی و پرداخت روایت‌گونه از نقاط مثبت کتاب «کوشک زلزله» است؛ خاطره‌گو در این کتاب صادق است و راوی پنهان‌کار نیست. صداقت باعث ارتباط خوب و اثرگذاری در مخاطب می‌شود.

مجرد با ابراز امیدواری از راه‌یابی کتاب «کوشک زلزله» به جشنواره‌های ادبی و کسب رتبه در آینده سخنانش را پایان داد.

در این کتاب با قضاوت و تحلیل یک طرفه مواجه نیستیم

طیبی نیز در ادامه گفت: در این کتاب با قضاوت و تحلیل یک طرفه مواجه نیستیم؛ فقط راوی حرفش را می‌زند و بقیه را برعهده مخاطب می‌گذارد. همچنین ویراستاری کتاب بسیار خوب انجام شده است.

وی افزود: نقد و بررسی کتاب بماند برای جلسه نقد، اما نقش اکبر صحرایی و مریم شیدا باید در این کتاب برای خواننده مشخص می‌شد و مثلا در مقدمه کتاب نحوه مراحل کار توسط دو نویسنده نوشته می‌شد.

در پایان مراسم رونمایی و جشن امضاء، چند جلد کتاب «کوشک زلزله» به میهمانان اهدا شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار