اقتصاد سبز کلید رسیدن به توسعه پایدار است.
کد خبر: ۸۸۶۴۱۱۰
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست کشور در همایشتوسعه پایدار با محوریت مشاغل سبز در یاسوج محیط زیست و توسعه پایدار با محوریت مشاغل سبز در یاسوج ، محیط زیست را فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال و کمک به تحقق اهداف اقتصاد مقامتی دانست و گفت: اقتصاد سبز کلید رسیدن به توسعه پایدار است که میتواند کمک شایانی به ایجاد اشتغال در کشور کند.
زهرا جواهریان اشتغال سبز را ایجاد شغل و کسب سرمایه در طبیعت و محیط زیست بدون آسیب رساندن به این سرمایه های ملی عنوان کرد و افزود: اقتصاد سبز و اشغال سبز دو سال است که به صورت جد و پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار گرفته و سند اشتغال سبز نیز هفته گذشته با همکاری وزارت تعاون و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور رونمایی شد.
وی مشاغل سبز را یکی از اصول یازده گانه اقتصاد سبز در کشور دانست و گفت: سهم اقتصاد سبز در اقتصاد کشور تنها نیم درصد است  این در حالیست که در آلمان اقتصاد سبز 20 درصد اقتصاد کشور را شامل میشود.
جواهریان مهمترین اهداف اقتصاد سبز را حفظ محیط زیست و استفاده از این ظرفیت در بهبود وضعیت اقتصادی بیان کرد و ادامه داد: با تدوین سند اقتصاد سبز در کشور تمامی ظرفیت ها در استانها نیز شناسایی شده و تلاش میشود تا با بهره برداری از این ظرفیت ها اقتصاد ، اشتغال و حفظ محیط زیست را نهادینه کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست کشور ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد را برای تبدیل شدن به استان پایلوت اقتصاد سبز بسیار مناسب دانست و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در بحث منابع طبیعی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد میتواند مقصد مناسبی در بحث آموزش و توسعه اقتصاد سبزدر ایجاد مشاغل سبز کشور باشد.
جواهریان افزود: گردشگری سبز در کهگیلویه و بویراحمد جز اولویت های کاری در بحث اقتصاد سبز این استان است که تلاش میشود دیگر اولویت های اقتصاد سبز در این استان به شکل مطلوب اجرا شوند.
رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال کشور هم در این همایش اقتصاد سبز را در ایجاد اشتغال و حفظ محیط زیست مهم خواند و گفت: تاکنون در کشور 900 هزار هکتار جنگل کاری، توسعه فضای سبز و توسعه درختکاری ایجاد شده که در برنامه ششم توسعه 820 هزار هکتار جنگل کاری پیش بینی شده که در سال 96 با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته 120 هزار هکتار جنگل کاری صورت میگیرد.
فریبرز غیبی افزود: به ازای کشت هر 10 هکتار جنگل و توسعه فضای سبز یک شغل ایجاد میشود که در برنامه ششم توسعه ایجاد 82 هزار شغل در زمینه جنگل کاری پیش بینی شده است.
وی استان کهگیلویه و بویراحمد را مناسب برای کشت گیاهان دارویی دانست و گفت: به ازای هر 2 هکتار کشت گیاهان دارویی یک شغل ایجاد میشود و این مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با توجه به ظرفیت های بالقوه میتواند نقش موثری در توسعه اقتصاد و کشت گیاهان دارویی داشته باشد.
معاون عمرانی استاندار هم در این همایش استان کهگیلویه و بویراحمد را استانی با پتانسیل های بالای طبیعی دانست و گفت: این استان 8 درصد جنگل های ایران ، 20 درصد جنگل های زاگرس و 11 درصد روان آبهای کشور را به خود اختصاص داده و به یکی از قطب های جنگلی و حفاظت محیط زیست تبدیل شده است.
پژمان نیک اقبالی مهمترین راه برای حفظ و توسعه منابع طبیعی را فرهنگ سازی در زمینه توسعه محیط زیست و منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: با این هدف میتوانیم مناطق زیادی از جاذبه های طبیعی و گردشگری را به بهترین شکل برای نسل های آینده محافظت کنیم و از وضعیت موجود نیز بهترین استفاده را ببریم.
وی نبود برخی از امکانات برای توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت استان را یادآور شد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد این ظرفیت را دارد که باراه اندازی باغ پرندگان در مجاورت مناطق گردشگری و تله کابین در توسعه گردشگری مفید واقع شود.
نیک اقبالی افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت های موجود میتواند به عنوان استان پایلوت در زمینه نیروگاههای آبی، ایجاد نیروگاههای خورشیدی، گیاهان دارویی و باغ پرندگان در کشور معرفی شود.
وی هم چنین به کاهش میزان بیکاری در استان اشاره کرد و گفت: در 4 سال گذشته نرخ بیکاری در استان از 17 درصد به 13 درصد کاهش یافته که راه اندازی اقتصاد سبز و ایجاد مشاغل سبز میتوان نقش بسزایی در کاهش نرخ این بیکاری ها ایجاد کند.
رئیس اتاق بازگانی ، صنایع معادن و کشاورزی استان هم هدف از برگزاری این همایش را کمک به توسعه ، حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال در استان عنوان کرد و گفت: در این برنامه بیش از 150 نفر از تشکل های مردم نهاد در زمینه حفظ محیط زیست حضور داشتند که اصول و فنون اقتصاد سبز به آنان آموزش داده شد.
جبار کیانی پور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی این را دارد که در زمینه آموزش و معرفی ظرفیت های اقتصاد سبز به عنوان استان پایلوت در کشور خدمات ارائه دهد.
ارسال نظرات