خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد برخی کارشناسان اقتصادی آمریکا در مصاحبه‌هایی درباره تأثیر پیروزی روحانی بر اقتصاد جهانی اعلام کردند روحانی می‌تواند برای کشورهای غربی مفید باشد.
کد خبر: ۸۸۶۳۹۰۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، این خبرگزاری روسی اعلام کرد در مصاحبه با کارشناسان اقتصادی بین‌المللی بازخوردهای متفاوتی را نسبت به تأثیرات انتخاب مجدد روحانی بر اقتصاد جهانی دریافت کرده است.

در مصاحبه‌های انجام‌شده برخی کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که پیروزی روحانی می‌تواند به گسترش مناسبات اقتصادی بین ایران و غرب منجر شده اما برخی دیگر معتقدند این مسئله تأثیر قابل‌توجهی بر روابط ایران با غرب نخواهد داشت. در روز شنبه 20 می برابر با 30 اردیبهشت نتایج انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به صورت رسمی اعلام شد و حسن روحانی با کسب 57 درصد آرا، مجدداً رئیس‌جمهور ایران شد.

به‌طور‌کلی نامزدی روحانی در انتخابات بهترین گزینه برای غرب بود. این مقام ایرانی کم‌وبیش به عنوان یک شخصیت میانه‌رو که نسبت به دیگر مقامات ایرانی، غربی‌ها راحت‌تر می‌توانند با وی رابطه برقرار کنند.

اسکات مک‌دونالد کارشناس اقتصادی آمریکایی پیروزی روحانی در انتخابات را یک نشانه مثبت برای آمریکا و اقتصاد جهانی می‌داند. با این حال وی معتقد است رابطه ایران و آمریکا همچنان در شرایط پرتنش باقی خواهد ماند.

مک‌دونالد معتقد است شاید روحانی یک گزینه مناسب و راحت‌تر برای همکاری با اوپک در زمینه تثبیت بازار نفت باشد.

مک‌دونالد همچنین تأکید می‌کند: روحانی با سرمایه‌داران خارجی بسیار دوستانه‌تر برخورد می‌کند.

چارلز مک‌کالن یکی از مقامات شرکت فسیل انرژی معتقد است که آمریکا باید به اعمال سیاست‌های خصمانه علیه ایران ادامه دهد.

وی تأکید کرد: ایران متحد ما نیست و من نقشی غیر از یک رقیب خارجی که می‌خواهد قدرت خود را در بازار به رخ بکشد، برای ایران متصور نیستم. به نظر من دلایل زیادی وجود دارد که آمریکا باید وابستگی خود به بازار انرژی جهانی را کاهش داده و به‌گونه‌ای در روند توسعه قدم بردارد که بتواند امنیت و ثبات اقتصاد خود را تضمین کند.

روحانی پس از پیروزی در انتخابات، بر ادامه سیاست تهران در حمایت از عراق و سوریه علیه تروریسم صحه گذاشت و اعلام کرد نشستی که آمریکا با حضور سران کشورهای عربی در ریاض برگزار کرد، از نظر سیاسی ارزش خاصی نداشت.

وی تأکید کرد: نشستی که در عربستان سعودی برگزار شد، یک نشست نمایشی بود و ارزش سیاسی نداشت. روحانی ادامه داد مشکل تروریسم در این نشست‌ها و کنفرانس‌ها و با هزینه‌کردن پول مردم حل نخواهد شد. روز یکشنبه دونالد ترامپ با سفر به عربستان سعودی، در نشستی با حضور برخی سران کشورهای اسلامی شرکت کرد.

ترامپ در سخنان خود تهران را حمایت از تروریسم و گروه‌های افراط‌گرا در منطقه متهم کرد که این مسئله بارها و بارها از سوی تهران تکذیب شده است.

ارسال نظرات