همایش "همدلی و همزبانی " توسط انجمن ام اس زنجان برگزار شد

به همت انجمن حمایت از بیماران ام اس استان زنجان همایش "همدلی و همزبانی " برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۶۳۶۵۵
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، همایش "همدلی و همزبانی " با حضور همسران و اولیا اعضای انجمن برگزار شد دو پزشک متخصص مغز و اعصاب و یک روان شناس در خصوص این بیماری، علائم، راه های تشخیص و کنترل بیماری صحبت کردند.

دکتر نوشین یمانی با تاکید بر حفظ آرامش و دوری از استرس در افراد و خانواده های درگیر با این بیماری گفت: ورزش منظم، تنظیم خواب، استراحت کافی و دوری از محیط های بسیار گرم از عوامل کاهش دهنده عوارض بیماری ام اس به شمار می رود.

وی مصرف منظم ویتامین D را یکی از عوامل کاهش دهنده عوارض این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: بیشترین نیاز این بیماران آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین B 12 است.

متخصص مغز و اعصاب مصرف روغن زیتون و آفتابگردان، ماهی و گوشت کم چرب، میوه و سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را بلامانع اعلام کرد و به بیماران توصیه کرد از قهوه و شکلات تلخ، خامه، سس و چربی های حیوانی استفاده نکنند.

وی در خصوص روزه داری این بیماران اضافه کرد: بیماران مبتلا به ام اس روزانه باید تقریبا 5/1 الی 2 لیتر آب مصرف کنند و گرسنگی یک از عوامل تشدید کننده است و در صورت روزه داری حتی المقدور به صورت یک روز در میان باشد.

در ادامه این همایش یکی از متخصصین مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیماری ام اس افراد جوان را درگیر می کند افزود: این بیماری بیشترین تحقیقات را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است و روز به روز شرایط این بیماری بهتر می شود.

دکتر سید عبدالرضا قریشی بیماری ام اس را قابل کنترل عنوان کرد و گفت: بیماری ام اس بر روی طول عمر افراد تاثیری نداشته و متوسط زندگی افراد مبتلا به این بیماری 65 سال است.

وی با اشاره به اینکه 60 هزار بیمار مبتلا به ام اس در ایران وجود دارد، گفت: این بیماری سیستم ایمنی بدن و مغز انسان را درگیر می کند و تاثیر عامل محیطی در افزایش شیوع بیماری آن مهم است.

متخصص مغز و اعصاب اقدامات و حمایت های انجمن حمایت از بیماران ام اس را خیلی خوب توصیف کرد و تاکید کرد: ما پزشکان همواره وقتی در ارتباط با بیماران مشکلی پیش آید، انجمن را به عنوان مددرسان معرفی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقش حمایت های اجتماعی در این بیماران خیلی مهم است و می تواند در کمک به این بیماران موثر واقع شود، یادآور شد: شرایط را باید برای بیماران ام اس طوری آماده کرد که احساس کمبود نکنند.

دکتر قریشی با تاکید بر نقش ورزش در این بیماری ادامه داد: ورزش در بهبود قدرت عضلانی و کمک به تحرک و راه رفتن بیماران به نسبت توان هر بیمار نقش موثری در کنترل بیماری ام اس دارد.

خانم قزلباش از مشاوران فعال انجمن نیز در این همایش با اشاره به نیازهای این بیماران در حوزه روانشناسی تصریح کرد: پذیرش اجتماعی یکی از مهمترین نیازهای این بیماران به شمار می رود که یک نوع درمان در بیماری ام اس است.

وی در خطاب به خانواده این بیماران گفت: باید این بیماری را پذیرفت و آن را بخشی از زندگی خود بدانیم.

مشاور انجمن ام اس، وارد کردن استرس و نوع نگرش افراد به بیماران را مهم توصیف کرد و افزود: نگرش والدین و شریک زندگی این بیماران حتی به صورت غیر کلامی در ایجاد این استرس موثر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار