خبرهای داغ:
مقام‌های ارشد دستگاه‌های جاسوسی آمریکا در نشستی در کمیته روابط خارجی مجلس سنا اظهارات متفاوتی درباره ایران مطرح کردند.
کد خبر: ۸۸۶۳۶۲۳
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دو مقام ارشد دستگاه اطلاعاتی آمریکا در نشستی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا روز سه‌شنبه دیدگاه‌های متفاوتی درباره رفتار ایران در خاورمیانه پس از حصول توافق هسته‌ای (برجام) ارائه کردند. 

«دن کوتس»، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا در این نشست گفت که ایران به مفاد توافق هسته‌ای با گروه موسوم به 1+5 پایبند بوده است. «وینسنت استورات»، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت که ایران همزمان با پایبندی به برجام از جمله عوامل بی‌ثباتی در خاورمیانه قلمداد می‌شود.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» اختلاف نظرهای میان این دو مقام دستگاه‌های جاسوسی آمریکا هنگامی بروز کرد که «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه از آنها درباره اینکه آیا «رفتارهای پرخاشگرانه» ایران در منطقه پس از برجام افزایش یافته است یا خیر.

«کوتس»، در پاسخ به این پرسش گفت: «شاهد تلاش‌های مخرب زیادی از طرف ایران بوده‌ایم که تحریک‌آمیز بوده‌اند و ایران در کل، پرخاشگرتر شده است.»

«استوارت» گفت: «نمی‌توانم بگویم که ایران، پرخاشگرتر شده است. اقدامات ایران در حمایت از رئیس‌جمهور سوریه، بشار اسد، از زمان حصول برجام فرقی نکرده‌اند، اگرچه حضورش در یمن، افزایش یافته است.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی و متحدان عربی آنها درباره دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را رد کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ائتلافی از کشورهای عربی، با حمایت آمریکا و کشورهای غربی از فروردین‌ماه سال 1394 کشور فقیر یمن را هدف حملات مرگبار هوایی قرار داده‌اند. 

از جمله دیگر محورهای مورد بحث در نشست استماع روز سه‌شنبه بررسی این نکته بود که ایران پول‌های آزاد شده‌اش پس از برجام را در چه بخش‌هایی مصرف کرده است. پیش از این نمایندگان کنگره آمریکا مدعی شده بودند که ایران ممکن است از این منابع مالی برای حمایت از متحدانش در منطقه استفاده کند. 

لیندسی گراهام روز سه‌شنبه از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا پرسید که آیا تهران این پول‌ها را برای ساخت جاده، مدرسه و بیمارستان هزینه کرده است یا خیر. 

«استوارات» علی‌رغم بیان اینکه رد یابی این پول‌ها «غیرممکن» است، ادعا کرد که تهران بخشی از منابع مالی ناشی از برجام را برای تقویت بخش‌های نظامی‌اش هزینه کرده، اما بخش عمده آن را به توسعه اقتصادی‌اش اختصاص داده است.    

«گراهام» پرسید: «تهدید ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای افزایش یافته یا کاهش، و یا اینکه تغییری نکرده است؟»

کوتس در پاسخ گفت: «ایران، مطمئناً تهدید است، اما درباره اینکه تهدید این کشور بعد از توافق هسته‌ای افزایش یافته یا کاهش نمی‌توانم برآوردی ارائه دهم.»

ارسال نظرات
پر بیننده ها