خبرهای داغ:
در گفت وگو با رضاخدری نویسنده کتاب«خرمشهر از اسارت تا آزادی»
زنان خرمشهری دوشادوش مردان در مقابل دشمن بعثی عراق ایستادگی نمودند و تا تیر به پبشانی نخورد از پای ننشستند.
کد خبر: ۸۸۶۳۶۱۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، رضاخدری خبرنگار و عکاس هشت سال جنگ تحمیلی و نویسنده چند عنوان کتاب درباره خرمشهر درخصوص نقش زنان خرمشهری در دروان استقامت خونین شهر گفت: به عنوان خبرنگار جبهه و جنگ و رزمنده؛ شاهد شهادت عزیزترین فرزندان این آب و خاک بر روی سنگفرش ها و آسفالت داغ کوچه پس کوچه های این شهر بودم، از نزدیک می دیدم که زنان خرمشهری علیرغم ویران شدن خانه و کاشانه  در کنار همسران و برادران و فرزندان شان ایستادگی می کردند و علاوه بر دفاع از شهر در  تهیه غذا و  امدادرسانی به مجروحان فعالیت شبانه روزی داشتند.

وی  زنان خرمشهری را در روزهابی اول جنگ تحمیلی  از لحاظ سنی به دو  طیف دختران 15 تا 18 ساله و زنان بزرگ سال متاهل و دارای خانواده تقسیم کرد و گفت: هر دو طیف در خرمشهر در مقابله با دشمن متجاوز نقش کلیدی و حساس داشتند،  زنان جوان علیرغم سن پائین و در 45 روزه مقاومت روزهای اول جنگ کارهای سنگینی مانند حمل و نقل صندوق مهمات آنهم در یک شرایط غیر عادی در واقع رسانیدن سلاح و مهمات را برعهده داشتند!.

نویسنده کتاب " خرمشهر نمی میرد"  افزود: زنان خرمشهری به صورت سازمان یافته در مسجد جامع و بیمارستان شهر و در گورستان جنت آباد خدمت می کردند از مداوای مجروحین گرفته تا حتی مراحل کفن و دفن شهدای عزیز  آن هم شبانه در زیر نور شمع که از بمباران های دشمن در امان باشند.

خدری با اشاره به اینکه در آن دوران زنان و دختران حتی سلاح به دست می گرفتند و در کنار پدران و برادران شان می جنگیدند، گفت: تصاویر و فیلم های آن زمان گویای این حقیقت است که بانوان علیرغم این که نیاز به آموزش و تاکتیک جنگ داشتند اما با کمترین آموزش و امکانات مثل یک مرد می جنگیدند.


این خبرنگار و عکاس هشت سال دفاع مقدس به  نقش زنان میانسال خرمشهری در طول روزهای استقامت این شهر اشاره کرد و افزود: آنها نقش پشتیبانی داشتند و تامین آذوقه و پخت غذای رزمندگان برعهده آنها بود زیرا در آن روزها سازمان متمرکزی برای پشتیبانی نبود و از امکانات کم و محدود برای تهیه غذا استفاده می شد.


نویسنده کتاب «خرمشهر قلب ایران» گفت: در اینجا بر خود واحب می دانم که یادی کنم از زنان شهیده بی بی معصومه طوسی نژاد که مادر سه شهید بنام های شهیده عفت السادات ارجعی، شهید سید حمید ارجعی، شهید سید فتح الله  ارجعی است؛ همچنین شهیده شهناز حاجی شاه، شهیده شهناز محمدی ، شهیده کاظمیه یاسری، شهیده شهیده سعیده صالح پور، شهیده حلیمه صالح پور، شهیده کفایت صالح پور...

این استاد دانشگ
اه با اشاره به سوم خردادماه 1361 گفت: در این روز صدا و طنین آزادی خرمشهر از مناره های "مسجد جامع" این سنگر مقاومت پایدار زمانه به گوش می رسید ، خونین شهر باز خرمشهر شد و پشت صدامیان که بر دیوار کاهگلی غرور تکبه زده بودند، لرزید.


خدری درباره نخستین لحظات آزادسازی خرمشهر گفت: هر چند بعثی ها خرمشهر را تبدیل به ویرانه کرده بودند ولی سوم خرداد، لحظه ای که  پای بر ویرانه خرمشهر گذاشتیم ؛ بوسه بر خاک شهرمان زدیم و بر خاک سرخ مملو از خون شهدای این شهر نماز شکر بر پا کردیم، آزادسازی خرمشهر کاری بس بزرگ و خدایی بود چرا که صدام در روزهای اول جنگ مرتب اعلام می کرد یک روزه می آیم خرمشهر را می گیرم ، سه روره خوزستان را تصرف می کنم و روز هفتم هم می آیم در میدان آزادی تهران مصاحبه می کنم ! این حرف یعنی چه؟ یعنی این که ایران را کامل تصرف می کنم!.

نوسینده کتاب «خرمشهر از اسارت تا آزادی» تصریح کرد: ولی این توهم واهی صدام به زباله دان تاربخ سپرده شد. چون رشادت و استقامت جوانان و زنان و مردان خرمشهری با پشتیبانی رزمندگان اسلام و همه ملت ایران ، نام خرمشهر جاودان ماند و در جهان پرآوازه شد و این حماسه مردم ایران و سرنوشت صدام باید تجربه عینی برای سایر دشمنان و یاوه گویانی باشد که حتی در تفکر خود قصد نگاه چپ به خاک کشور ما دارند.


وی با بیان اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس لحظه ای از فکر خرمشهر غافل نبوده است، اظهارداشت: به عتوان خبرنگار جبهه و جنگ شاهد شهادت عزیزترین فرزندان این آب و خاک بر روی سنگفرش ها و آسفالت داغ کوجه پس کوچه های این شهر بودم . وقتی که خرمشهر در 31 شهریور 1359 مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و دشمن از مرز شلمچه با لگد کردن خاک مقدس ایران اسلامی از روستاهای جاده و پل نو خرمشهر گذشت قلب 36 میلیون نفر ایرانی در آن زمان به درد آمد و در 19 ماه اسارت این شهر خون گریه می کردیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر چند خرمشهر زیبای ما با رودخانه های کارون و اروند پر خروش و نخل های سر به فلک کشبده اش  داشتن بندر مهم استراتژیکی و تجاری خاورمبانه تبدیل به خونین شهر شد  ولی هیچکس در میهن اسلامی ایران از پای ننشست و خرمشهر را لخظه ای رها نساختند .

نویسنده کتاب «از خونین شهر تا خرمشهر» یادآور شد: بچه های خرمشهری کوجه به کوچه و پشت بام به پشت بام در برابر تجاوز اجنبی مبارزه و مقاومت کردند و تا تیر به پیشانی نخورد از پای ننشستند.

خرمشهر بزرگ ترین فطب گردشگردی جنگ

وی پس از پایان جنگ در سال 2367 که حدود 29 سال از آن می گذرد خرمشهر تبدیل به قطب مهم گردشگری و زیارتی گردیده است، افزود: هر ساله در ایام نوروز میلیون ها نفر در قالب  راهیان نور عازم شلچمه و خرمشهر می شوند. شلچمه که یادگار مقاومت مردمی روزهای اولیه جنگ و عملیات های مهم و پبروزمندانه مانند کربلای 5 است ، امروز قطب بزرگ گردشگری زیارتی برای راهیان نور است.


نویسنده کتاب «زار قاسم بلم ران خرمشهری» با اشاره به زیبایی های طبیعی خرمشهر از رودخانه های کارون و اروند با داشتن سواحل زیبا و چشم اندازهای دیدنی این شهر گفت که چشم هر گردشگری را خیره می سازد و گشت های دریایی بر روی اروندرود مرز مشترک ایران و عراق تا دهانه خورمورسی در خلیج فارس به طول 50 کیلومتر نشاط خاصی  به گردشگران می دهد.


خدری در پایان اظهارداشت در طول سال ، خرمشهر هفت ماه آب و هوای مناسب و مطبوع برای جلب گردشگر دارد.  اگر میراث فرهنگی و گردشگری با مشارکت بخش خصوصی بستر مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورد، به جرات می توان گفت که خرمشهر تبدیل به بزرگترین منطقه گردشگری خاورمبانه خواهد شد.

ارسال نظرات