تقدیرامام جمعه شهرستان کهگیلویه از عملکرد میراث فرهنگی استان

به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، مدیرکل و پرسنل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با حجت الاسلام سید نصیر حسینی امام جمعه دهدشت دیدارکردند.
کد خبر: ۸۸۶۳۲۵۶
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این دیدار امام جمعه دهدشت با تقدیر از عملکرد اداره کل میراث فرهنگی در مرکز استان و شهرستان کهگیلویه گفت:در حوزه حفاظت از آثار میراث تاریخی که هویت و تمدن یک جامعه است تا کنون اقدامات خوبی صورت گرفته است وباید برای صیانت بیشتر از این آثار فرهنگ سازی عمومی بیشتری انجام شود.
وی گفت: حفاظت ویژه از اشیای تاریخی قابل نقل و انتقال نیز به عنوان اسناد تاریخی برای مطالعه های پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام سید نصیرحسینی افزود: این اشیا یادگارهای نفیسی از گذشتگان است که نباید مورد طمع افراد سودجو قرار گیرد و به صورت قاچاق از کشور خارج شود.

وی با بیان اینکه مسئولان حفاظت از آثار تاریخی را به دغدغه اجتماعی تبدیل کنند اظهار کرد:حفاظت تنها بخشی از وظایف میراث فرهنگی است زیرا  میراث فرهنگی ،صنایه دستی و گردشگری نقش های دیگری از جمله پژوهش، ماهیت، مرمت و معرفی را نیز بر عهده دارند که در این میان، معرفی آثار تاریخی به عنوان نقش حساس و عمده آن ها به شمار می رود.
امام جمعه مرکز شهرستان کهگیلویه در ادامه اضافه کرد:معنویت بناهای تاریخی هویت فرهنگی افراد و جامعه را تشکیل می‌دهد و در صحبت از فرهنگ و تاریخ یک شهر باید به آثار بجا مانده از گذشته آن منطقه توجه کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت: تلاش کردیم تا فرهنگ حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در استان نهادینه کنیم.
محمود باقری ، افزود: خوشبختانه در 108روستای استان انجمن میراث فرهنگی با 600نفرعضو برای حفاظت از میراث تاریخی و کهن مردم این دیار تشکیل دادیم که به نوبه خود کار بزرگی در پاسداشت و حفاظت از میراث گذشتگان ما و انتقال آن به ایندگان است.
وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهدهای تمدن در ایران اسلامی است که باید با همکاری مردم و مسوولان از میراث گرانبهای آن حفاظت و صیانت کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بااشاره به اهمیت بافت تاریخی شهر دهدشت اظهار کرد: ایجاد پایگاه ملی در بافت قدیم دهدشت یک رویداد بزرگ برای احیا و حفاظت بیشتر از این شهر تاریخی است،که خوشبختانه این اقدام مهم امروز در دولت تدبیر امید صورت گرفته است .
 وی بیان کرد: در سالهای اخیر عده ای سودجو قصد تجاوز به میراث کهن کهگیلویه و بویراحمد را داشتند که با تلاش اداره کل میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان این افراد در حین حفاری با دستگاه های حفار و فلزیاب دستگیر شده اند.
 باقری با ابراز گلایه از اینکه عده ای به دنبال اشیا و آثار تاریخی درکهگیلویه و بویراحمدهستند گفت:99درصد حفاری ها خالی بوده است و چیزی در این حفاری نبوده است.
 وی اظهار کرد: آثارتاریخی  نشان دهنده ی هویت و فرهنگ غنی است که باید در موزهای این استان نگهداری و مورد بازدید نسل جوان و نوجوان قرار گیرد.
ارسال نظرات