بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۳، تقریبا یک چهارم پول نفت و میعانات گازی صادراتی ایران در آن سال، وصول نشده است.
کد خبر: ۸۸۶۳۱۷۴
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۳، تقریبا یک چهارم پول نفت و  میعانات گازی صادراتی ایران در آن سال، وصول نشده است.

مطابق این گزارش، جمع ارزش صادرات نفت و میعانات گازی قابل وصول کشور در سال ۹۳ بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار بوده اما به علل نامعلوم، ۱۰.۹ میلیارد دلار آن وصول نشده است.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات، مطابق صورت‌های مالی شرکت ملی نفت ایران، بدهی مشتریان نفت خام در پایان سال ۱۳۹۳ مبلغ ۱۶٫۹ میلیارد دلار بوده است. از این مبلغ، رقم ۹٫۱ میلیارد دلار آن مربوط به بدهی مشتریان نفت خام ایران در سال ۱۳۹۳ و مبلغ ۷٫۸ میلیارد دلار مربوط به بدهی مشتریان نفت خام قبل از سال ۱۳۹۳ بوده است.
این بدین معنا است که در سال ۹۳ دولت یازدهم ۹.۱میلیارد دلار از پول نفتی را که به خریدار یا خریدارانی فروخته، نتوانسته وصول کند و این پول، معوق شده است.
همچنین مطابق صورت‌های مالی شرکت ملی نفت، مانده بدهی مشتریان میعانات گازی صادراتی ایران در پایان سال ۱۳۹۳ مبلغ ۳ میلیارد دلار بوده که ۱٫۷ میلیارد دلار آن مربوط به سال ۱۳۹۳ و ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به قبل از سال ۱۳۹۳ بوده است.
این آمار هم بیانگر آن است که پول بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار از میعانات گازی که در سال ۹۳ صادرشده، وصول نشده است.

بهتر است وزارت نفت شفاف سازی کند که خریداران ۱۰.۹ میلیارد دلار نفت و میعانات صادراتی ایران در سال ۹۳ چه شرکت‌ها یا افرادی بوده‌اند و چرا این پول، معوق شده است؟

ارسال نظرات