جامعه شناس گفت: رسانه های غربی با ایجاد جذابیت در شخصیت های فیلم ها کاری کرده اند که برخی دختران و زنان جامعه ما سیگار کشیدن را از نشانه های بارز پرستیژ اجتماعی و مدرن بودن می دانند.
کد خبر: ۸۸۶۳۱۲۰
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

ریشه یابی شیوع مصرف سیگار در دختران و استفاده از آن به عنوان پرستیژ اجتماعیدکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با افزایش مصرف سیگار در بین دختران و زنان و استفاده از آن به عنوان پرستیژ اجتماعی بیان داشت: شیوع مصرف سیگار و دخانیات در خانم ها ریشه های اجتماعی دارد.

وی با اشاره به علل اجتماعی این معضل گفت: مطالعات نشان می دهد که در کشورهای غربی در دوره ای گرایش خانم ها به استعمال سیگار بالا رفت اما امروز آمارها نشان می دهد در اکثر کشورهای غربی مصرف سیگار به طور کلی و در بین خانم ها کاهش یافته و برعکس کارخانه های سیگار سازی کشورهای جهان سوم را هدف قرار داده اند و برای آن هم از ابزارهای زیادی استفاده می کنند.

شریفی یزدی با اشاره به این ابزارها گفت: یکی از مهم ترین ابزارها، رسانه است. رسانه های غربی با ایجاد جذابیت در شخصیت های فیلم ها برای دختران جوان کاری کرده اند که الان برخی دختران و زنان جامعه ما سیگار کشیدن را از نشانه های بارز پرستیژ اجتماعی و مدرن بودن می دانند که اگر این مسئله در جامعه شیوع پیدا کند آسیب های جبران ناپذیری را به زنان و دختران ما وارد خواهد کرد.

وی با بیان راهکارهای رفع این معضل مطرح کرد: ما باید بر رسانه ها در کشورمان کار کنیم یعنی تبلیغات به ظاهر جذاب را که زنان و دختران جوان ما را به سیگار سوق می دهند کاهش دهیم و همچنین آثار و تبعات منفی مصرف سیگار بر مکانیزم بدن خانم ها را برای آنها تشریح کنیم تا آگاه سازی خوبی در این زمینه صورت بگیرد.
ارسال نظرات