کارشناس رسانه در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد:

تلویزیون و شبکه های اجتماعی پیشتاز اثرگذاری در افکار عمومی در ایام انتخابات

راضیه حسینی گفت: در انتخابات اخیر دو رسانه پررنگ‌ترین نقش را در تاثیرگذاری بر انتخابات داشتند؛ یکی تلویزیون بعنوان رسانه رسمی برگزاری مناظرات و برنامه‌های مختلف مربوط به معرفی کاندیداها و دیگری شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: ۸۸۶۳۰۵۳
|
۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

راضیه حسینی کارشناس رسانه و مدیر کانال دهر نویس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نقش رسانه ها در هدایت افکار عمومی، گفت: رسانه‌ها در عصر حاضر مهمترین ابزار تاثیرگذاری بر افکار عمومی در هر حوزه‌ای هستند. به ویژه در موضوعات سیاسی و در انتخابات که تکنیک‌های عملیات روانی متعددی برای تاثیرگذاری بر آرای عمومی از طریق رسانه‌ها طراحی شده‌اند. در انتخابات اخیر کارنامه بسیار ضعیف دولت در حل مشکلات معیشتی مردم سبب شد تیم تبلیغاتی دولت برنامه‌ریزی گسترده و حساب‌شده‌ای را برای تاثیرگذاری بر آرای عمومی انجام دهد که بر مدار رقیب هراسی، ایجاد دوگانه جنگ صلح، عبور از خط قرمزهای سیاسی جهت تحت‌الشعاع قرار دادن دغدغه‌های اقتصادی صورت گرفت.

تلویزیون و شبکه های اجتماعی پیشتاز در اثرگذاری در افکار عمومی در ایام انتخابات

وی در ادامه با بررسی اثرگذاری هر یک از رسانه های اعم از مکتوب، تلویزیونی و مجازی اظهار داشت: در انتخابات اخیر دو رسانه پررنگ‌ترین نقش را در تاثیرگذاری بر انتخابات داشتند؛ یکی تلویزیون بعنوان رسانه رسمی برگزاری مناظرات و برنامه‌های مختلف مربوط به معرفی کاندیداها و دیگری شبکه‌های اجتماعی (به ویژه تلگرام و اینستاگرام بعنوان گسترده‌ترین شبکه های اجتماعی در بین ایرانیان) که محتواهایی که پیرو مناظرات و یا مواردی که امکان طرح در تلویزیون نداشتند از طریق این شبکه ها به جامعه تزریق میشد. ضمن آنکه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نیز از طریق شبکه های اجتماعی بر روی مخاطبین تاثیرگذار بودند.

حسینی خاطر نشان کرد: تیم تبلیغات دولت برای هر دو بخش سرمایه‌گذاری ویژه ای انجام داده بود؛ بواسطه تامین بودجه صدا و سیما توسط دولت و همچنین رابطه نزدیک با مجری مناظرات، شاهد جهت‌گیری‌ها به نفع دولت در ایام انتخابات بودیم که با اعتراض سایر کاندیداها همراه شد. از جمله میتوان به نامه آقای رییسی به رییس صدا و سیما در 29 فروردین اشاره نمود و نسبت به عدم رعایت عدالت در تبلیغات توسط این رسانه اعتراض نمود.

استفاده دولت از کانال های ثبت نام کرده در سامانه شامک

این کارشاناس رسانه عنوان کرد: از سوی دیگر وزارت ارتباطات بعد از آنکه بواسطه اعلام الزامی بودن ثبت کانال‌های با تعداد عضو بیشتر از 5000، اطلاعات ادمین کانال‌ها را جمع‌آوری نموده بود، در هفته‌های منتهی به انتخابات با مدیران کانال‌های پربازدید جلساتی را برگزار نموده و شنیده شد این کانال‌ها در ازای پرداخت مبالغی خریداری شدند. به ویژه کانال هایی که بواسطه رویکرد سرگرمی، طیف گسترده‌ای از مخاطبین را در بر میگرفتند و در هفته پایانی برای تزریق محتوای مدنظر تیم تبلیغاتی دولت به کار گرفته شدند.

بالا بردن سواد رسانه ای مدیران صفحات مجازی باید به صورت جدی دنبال شود

این فعال فضای مجازی با عوان این که با توجه به این که برخی از صفحات مجازی از خارج از کشور مدیریت می شوند، خاطر نشان کرد: با توجه به وقت و هزینه‌ای که توسط جریان انقلابی صرف استفاده از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی شده‌است، در درجه اول ضروریست افرادی توانمند ، مسلط به حوزه رسانه و به ویژه اقتضائات شبکه های اجتماعی مدیریت این وقت و هزینه را بر عهده بگیرند. از سوی دیگر ضرورت دارد افزایش سواد رسانه‌ای و بخصوص تسلط به تکنیک‌های رسانه‌ای عملیات روانی برای فعالین انقلابی فضای مجازی بصورت جدی دنبال شود. چرا که در غیاب دانش صحیح غالب پتانسیل‌ها و زحماتی توسط فعالین مجازی صورت میگیرد، آنچنان که باید تاثیر نخواهد داشت و وقت و انرژی زیادی که صرف میشود، به هدر خواهد رفت.

وی با بررسی فعالیت های جریان های انقلابی در فضای مجازی، گفت: در ابتدای شروع به کار و گسترش فضای مجازی، جریان انقلابی از اهمیت این رسانه غفلت کرد و این باعث انفعال و از دست دادن فضا شد که مهمترین تاثیر آن را در آشوب‌های بعد از انتخابات 88 شاهد بودیم. اما بتدریج شناخت و آگاهی بیشتری نسبت به اهمیت این فضا در میان جریان انقلابی بوجود آمد که سبب حضور پررنگ‌تر و موثرتر جریان انقلابی در شبکه‌های مجازی پرکاربر نظیر گودر، گوگل‌پلاس، اینستاگرام، توییتر و تلگرام بودیم. البته طبیعتا در ابتدا نحوه فعالیت‌ها کاملا خودجوش و بعضا پراکنده بود که در انتخابات اخیر شاهد فعالیت‌های هماهنگ‌تر و موثرتری بودیم.

حسینی در پایان یادآور شد: آنچه که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم، بالارفتن وزن حضور جریان انقلابی با جریان غیرانقلابی و اپوزیسیون است که بیشتر بر روی مخاطبین مسائل سیاسی یعنی بخش محدودی از افکار عمومی تاثیرگذار بوده‌است. حال آنکه افکار عمومی جامعه ما بیشتر از آنکه مخاطب مطالب سیاسی باشد، به موضوعات غیرسیاسی و غالبا سرگرم‌کننده واکنش نشان می‌دهد و طبق تحلیلی که ما تاکنون از شبکه‌های مجازی داشته‌ایم، جریان‌های مخالف انقلاب ازین بستر برای تزریق جهت‌گیری مدنظر خود بیشترین بهره را برده‌اند . به همین خاطر ضرورت دارد فعالین مجازی انقلابی شناخت و تسلط بیشتری نسبت به ذائقه بخش بزرگتر مخاطبین شبکه‌های مجازی داشته و به ویژه در حوزه‌های فرهنگی-اجتماعی که زیربنای شکل‌گیری ذهنیت‌ها و نگرش‌های اعضای جامعه هستند، نقش‌آفرینی موثرتری داشته باشند.


ارسال نظرات