محمد حسن آصفری گفت: مناطق آزاد جولانگاهی برای واردات کالاهای بنجل است نبود نظارت موجب خواهد شد تا کارخانه داران بخش دیگر کارخانه را تعطیل کرده و دفاتر واردات ایجاد کنند و در این بخش به فعالیت بپردازند.
کد خبر: ۸۸۶۲۷۸۱
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

محمد حسن آصفری نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: مناطق آزاد مبتنی بر این اعتقاد شکل گرفته که سرمایه موتور رشد و توسعه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد نقش مهم و اصلی را در اقتصاد کشورمان باید ایفا کند و باعث افزایش صادرات و سرمایه گذاری خارجی شوند افزود: مناطق آزاد به پایگاهی برای سوء استفاده عده ای تبدیل شده  است که به دنبال این هستند تا به قاچاق و واردات کالاهای خارجی بیشتری بپردازند.

وی با انتقاد از اینکه عده ای از رانت صادرات برای  واردات استفاده کنند افزود:  امروز متاسفانه در مناطق آزاد با عدم نظارت مواجه شده‌ایم از اینرو مناطق آزاد به جولانگاهی برای واردات کالاهای بنجل تبدیل شده است که در داخل کشورمان علی رغم اینکه بخش اعظم تولید در داخل کشور وجود دارد متاسفانه به این دلیل که هیچ برنامه و ساز و کاری نیست از اهداف اصلی دور مانده است.

آصفری افزود: در مناطق آزاد با انبوه حجم کالاهای وارداتی روبرو می‌شویم که به اشکال مختلف کشتی کشتی و کانتینر و کانتینر، بنادرمان را مملو از کالاهای بنجل کرده است.   این در حالی است که مناطق آزاد در وضعیت کنونی ضرر بسیار سنگین  به تولید کنندگان وارد می کند و متاسفانه بعضی از قوانین موجود هم سبب شده تا افراد از این قوانین سوء استفاده کنند.

نماینده سابق مجلس گفت: از جمله قوانینی که باید مورد اصلاح قرار بگیرد این است که به شرکت های قانونگذار مجوز داده می‌شود که در مدت 20 سال شرکت هایی ایجاد کنند و در این مدت هم هیچگونه عوارض و مالیات پرداخت نکنند شرکت‌های مزبور هم به محض اینکه  19 سال از عمر ثبتی شرکت سپری شد ، یک شرکت با نام دیگر را به ثبت می‌رسانند و دوباره  20 سال  دیگر به روند واردات می‌پردازند این در حالی است که تنها اسم شرکت را تغییر می‌دهند و دوباره  از این رانت سوء استفاده و  بهره می ‌برند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه مناطق آزاد پایگاه خوبی برای هزینه تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس شده است؛ مناطق آزاد نتوانسته دغدغه‌ و مشکلات تولید کننده را برطرف کند، لابی گری در مناطق آزاد به وضوح دیده می‌شود متاسفانه مسوولان در برخی تصدی‌گری‌های مختلف به دنبال حل این موضوع و مساله نیستند .

آصفری تاکید کرد: بخش عمده ای از رانت صادرات برای تبلیغات صرف ریاست جمهوری و مجلس هزینه می‌شود؛ امروز ما در مناطق آزاد شاهد  یک بحران جدی برای تولیدکنندگان هستیم   چراکه نبود برنامه و نظارت موجب خواهد شد تا کارخانه داران  بخش دیگر  کارخانه را تعطیل کرده و دفاتر  واردات ایجاد کنند و در این بخش به فعالیت بپردازند.

آصفری گفت: به جرات می‌توان گفت که میزان تسهیل در امر صادرات مناطق آزاد که جزو اهداف اصلی مناطق آزاد بوده است به میزان کمتر از 2 درصد اجرایی شده  است.

ارسال نظرات