نبود سرمایه گذار و اختصاص نیافتن اعتبارات دولتی برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان خلیل آباد، باعث شده جوانان جویای کارزیادی سرگردان و به دنبال کار باشند.
کد خبر: ۸۸۶۲۶۷۰
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی،  بر اساس آمار در شهرستان خلیل‌آباد ۵۶۰۰ هکتار باغ انگور وجود دارد که سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن از انواع انگور تولید و برداشت می‌شود.

به گفته کارشناسان کشاورزی، از مقدار تولید انگور منطقه سالانه حدود ۳۰ هزار تن تبدیل به کشمش سبز قلمی می‌شود که در صورت برنامه‌ریزی برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب می‌تواند در کنار اشتغال بالا، ارزش‌افزوده قابل‌توجهی ایجاد کند.

نبود صنایع تبدیلی در خلیل‌آباد که قطب تولید انگور در استان و کشوراست باعث شده باغداران این منطقه نتوانند از ارزش‌افزوده فرآوری و بسته‌بندی محصولات خود بهره‌مند شوند.

در همین باره گفت‌وگو‌هایی با کارشناسان و مسئولان انجام دادیم که می‌خوانید:

خلیل‌آباد در سایه کاشمر

عاقبتی، کارشناس در بخش کشاورزی و دامداری می‌گوید: تاکنون در خلیل‌آباد در این خصوص اقدامی نشده است و با توجه به این‌که خلیل‌آباد در سایه کاشمر قرار دارد، افراد سرمایه‌گذار هم رغبتی نشان نداده‌اند و نیازمندیم در بحث صنایع تبدیلی اقدام شود.

توجه به اقلیم

مرتضی عیدی نژاد از کارشناسان بخش کشاورزی هم اظهار کرد: تنها چیزی که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، نیازسنجی و توجه به اقلیم هر منطقه است پس باید صنایع تبدیلی هم بر این اساس ایجاد شود و به دور از مسائل احساسی مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: جوانان زیادی بیکار هستند که اگر کارخانه ای در شهرستان ایجاد شود، دیگر جوانان منطقه ما نیازی ندارند برای کار به شهر های مختلف یا تهران بروند ودر نانوایی ها مشغول به کار شوند.

یارانه را صرف تولید کنید

مهندس مجتبی مزروعی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره نبود صنایع فرآورده های تبدیلی در شهرستان در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: تاکنون در منطقه با وجود توجه دولت که به بخش خصوصی کمک می کند، کاری صورت نگرفته است.

وی افزود: تنها راه برای ایجاد صنایع تبدیلی، این است که باغداران از یارانه مربوط به محصول کشمش که به زودی پرداخت می‌شود این مبلغ را توسط شرکتی یا نهادی فقط به کار تولید اختصاص دهند و به صورت انفرادی خرج نشود. اگر این پول در کار تولید وسرمایه گذاری صرف شود روز های درخشانی را شاهد هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تشکیلات تعاونی که در بحث تولید کار می کنند، خبرداد و اظهار کرد: در روستا ها افراد می توانند با ایجاد تشکل تعاونی از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار شوند.

فرماندار خلیل آبادهم اقدامات دولت راتشریح کرد وافزود: جهاد کشاورزی وبسیج سازندگی با اعطای وام های قرض الحسنه به روند ایجاد اشتغال در شهرستان کمک کردندو اقدامات خوبی داشتند، ولی با عنایت به این که خلیل‌آباد شهرستانی مستعد کشاورزی وفعالیت تجار در بخش محصولات تولیدی است، باید بخش خصوصی از این موقعیت استفاده کند وبا توجه به تسهیلات موجود به روستاییان در بحث ایجاد کارگاه های کوچک وبزرگ کمک کند.

وی کمک به ایجاد تعاونی توسعه وعمران شهرستان را یاد آور شد وافزود: افراد با عضویت در این تعاونی پای کار باشند که توسط این تعاونی می توان کار های بزرگی را انجام داد.

مجتبی شاکری فرماندار خلیل آباد یاد آور شد، سرمایه گذارانی که برای سرمایه گذاری به شهرستان کمک کنند تا حد توان در کارهایشان تسهیل ایجاد می کنیم تا مشکلی نداشته باشند ودر این زمینه همه دست اندر کاران در شهرستان، کمک می کنند تا صنایع تبدیلی را در شهرستان داشته باشیم وکشاورزان مجبور نباشندتولیدات خود را به واسطه ها بدهند.

وی افزود: برای اولین بار درسال گذشته بیش از ۲۰ هزار تن انگور شهرستان به کشور های روسیه واوکراین صادر شد که کمک مناسبی به باغداران شد. وی از برنامه‌ریزی لازم توسط جهاد کشاورزی در سال جاری برای فروش به موقع محصولات کشاورزان وباغداران خبرداد.

برگزاری جلسات مختلف برای راه اندازی صنایع تبدیلی

دکتر بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن وخلیل‌آباد هم از پیگیری های خود برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان خبر دادوافزود: در این زمینه جلسات مختلفی را با مسئولان کشوری داشته ایم تا این شهرستان که در تولید محصولات توانمند است در ایجاد صنایع تبدیلی هم به توانمندی لازم برسد.

محصولات کشاورزی وباغبانی به صورت خام وارد بازار می‌شود

مهندس مجید طاهر پور مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد هم افزود: ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند موجب تحول در بخش کشاورزی وباغداری شهرستان شود.

وی افزود: شهرستان خلیل‌آباد با وجود وسعت کم قابلیت های بسیاری در زمینه کشاورزی به ویژه محصولات باغی دارد به طوری که هر منطقه از آن محصول خاصی کشت می کند و مهمترین منبع درآمد مردم این منطقه از تولید محصولاتی مثل انگور، انار، پسته و زعفران به دست می آید و رونق خاصی به بازار کسب و کارو نیز اشتغال زایی افراد داده است به طوری که به عنوان مثال هر هکتار انگور ۳۲۰ نفر روز و هر هکتار زعفران ۲۷۰ نفر روز ایجاد اشتغال کرده است. اگر این اعداد در سطح ۶۰۰۰ هکتار باغ انگور و حدود ۵۰۰۰ هکتار زعفران ضرب و محاسبه شود اشتغال زایی بسیار زیادی را فقط همین دو محصول در مرحله برداشت ایجاد می کند اما متاسفانه مشکلی که هر سال پس از تولید برای کشاورزان به وجود می آید نبود بازار یابی مناسب این محصولات و قیمت پایین آن هاست زیرا همه محصولات باغی این شهرستان به صورت خام وارد بازار می‌شود و منفعت چندانی برای تولید کنندگان ایجاد نمی نماید به همین دلیل وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان با توجه به قابلیت های زیاد محصولات ذکر شده و عملکرد مطلوب آن ها از ضروریات این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد اظهار کرد: به طور مثال انگور با سطح زیر کشت ۶۰۰۰ هکتار به صورت تازه خوری یا در نهایت به صورت کشمش به بازار عرضه می‌شود و منافع زیادی برای تولیدکنندگان ندارد. در صورتی که از برگ های تازه انگور با بسته‌بندی های مناسب می توان درآمد زیادی را کسب کرد.

طاهر پور گفت: از غوره انگور برای تهیه آب غوره که منافع زیادی دارد می توان استفاده کرد یا پودر غوره تهیه کرد. تولید سرکه، شیره و روغن هسته انگور از دیگر مشتقات انگور بوده که در صورت تولید و بسته‌بندی مناسب می توان مقدار زیادی از محصول تولید شده این شهرستان را برای اهداف مختلف استفاده کرد تا مقدار محصول مانده روی دست کشاورز کاهش یابد و درآمد زیادی عاید آنان شود. علاوه بر این که خود تولید این فرآورده ها زمینه اشتغال زایی بسیار زیادی را ایجاد می کند و رونق زیادی به کشاورزی منطقه خواهد داد، به دلیل نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری بهداشتی زعفران، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به انار، عملیات بسته‌بندی مناسب پسته و کشمش نیز از دیگر صنایعی است که جای خالی آن در شهرستان کاملا مشهود است و در صورت سرمایه گذاری در هر یک از این صنایع در آمد زیادی برای سرمایه گذاران و کشاورزان خواهد داشت.
ارسال نظرات
پر بیننده ها