خبرهای داغ:
در هیچ کجای دنیا با وجود ادعاهای فراوان که به لحاظ ساختارهای سیاسی نوین و دموکراتیک وجود دارد، اما این چنین مشارکت بالایی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۶۲۶۵۳
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، امروز روز پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی است با وجود همه ی اختلاف سلیقه ها و روز جشن ملی قانون اساسی، روز پیروزی ملت ایران است و نمایانگر قدرت نظام اسلامی و تبلور اجرای قانون اساسی است. اما چرا؟ در پاسخ به این چرایی، ذکر نکاتی ضروری است:

    نکته ی اول را در قالب یک مثال بیان می کنیم؛‌ یک خانواده 6 نفره را در نظر بگیرید که قصد دارند به سفری بروند، یکی از فرزندان پیشنهاد می کند به جایی سرسبز و خوش آب و هوا درون کشور سفر کنند و دیگری پیشنهادش خارج از کشور است. اولی استدلال می کند که اگر خارج از کشور برویم پولمان بیهوده صرف غیر شده است و دومی اصرار دارد که خارج از کشور فضای بهتری مهیاست. بحث بالا و بالاتر می گیرد و دو فرزند دیگر که هرکدام با یکی از نظرها همسوست تصمیم می گیرند اگر قرار سفر به مکانی غیر از دلخواه آنها شد، خانواده را در این سفر همراهی نکنند.

ماجرای انتخابات در کشور نیز کمابیش حکایت چنین خانواده ای است. رهبر معظم انقلاب در بیانات شان در 27 اردیبهشت 96 در دیدار قشرهای مختلف مردم فرمودند: "انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی روز جشن وشادی و شور است."

جشن، به مثابه گرد هم آیی اقشار مختلف مردم از سنن و بوم های مختلف ایرانی برای برپایی شادی حاصل از حضور همگانی افراد و نمایش شور همراه با شعور که به شادمانه چنین جشنی در دلها پدید آمده است. اصل بر حضور "تمام" افراد است. این حضور است که نشانگر اقتدار کشور، نشانه میهن پرستی، نماد دفاع از دین و انقلاب است. اصل آن نیست که چه کسی رای می آورد: " مهم نیست به چه کسی رای می دهید، مهم این است همه بیایند و نشان دهند حاضرند از کشور دفاع کنند، اگر این همت مردم ما ادامه پیدا کند، دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند." ( رهبر انقلاب 17/2/96)

به خانواده ابتدای نکته برگردیم. هدف اصلی سفر خانوادگی است. اما میانه بحث و جدال ها گم می شود و دست آخر به همراهی نکردن بعضی اعضای این خانواده منتج می شود. حال اگر کسی آن خانواده را بشناسد و کمی هم خصم از آن خانواده داشته باشد وقتی بفهمد برخی به سفر رفته اند و برخی نه، شوق زیر پوستش می رود و بار بعد تلاش می کند به دیگر سفرهای آنها و حتی به امور دیگر خانواده هم سرک بکشد و دخالت کند و آنها را به هم بریزد.

ما نیز در یک کشور زندگی می کنیم با علایق و سلایق مختلف اما هدف واحد؛ به پیش راندن چرخ انقلاب، ارتقای جمهوری اسلامی و اعتلای ایران.

" هرکس پای صندوق رای می آید در واقع رای به جمهوری اسلامی، رای به قانون اساسی و رای به موارد غیر قابل تغییر قانون – یعنی اسلام و ارزشهای اسلامی- می دهد... حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی... این برای دشمنان ملت ایران مطلوب نیست؛ لذا سعی می کنند حضور مردم را کمرنگ کنند. (رهبر انقلاب 25/3/84)

هرچند این میان ممکن است برخی از مردم گمان کنند رای به یک کاندیدای متعلق به یک جناح غلط است و کشور را جلو نمی برد. برخی دیگر کاندیدای یک جناح دیگر را نپسندد و گروهی هم سبک سلیقه اش به نحوی دگر باشد. مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند: " باید در انتخابات همه شرکت کنند. سلایق مختلف است، نظرات مختلف است، مذاق های سیاسی مختلف است... اینها مهم نیست، مهم این است که همه بیایند، همه باشند (17/2/96) افرادی که از تایید شورای نگهبان عبور کرده اند، قانونا صالحند. البته صلاحیت ها به یک اندازه نیست؛ صالح داریم، اصلح داریم؛ تشخیص ها مختلف است؛ یکی چیزی را ملاک قرار می دهد و کسی را اصلح می داند و کسی چیز دیگر را ملاک قرار می دهد. اشکالی ندارد... قانون همین را خواسته است که مردم طبق سلایق خودشان بگردند و انتخاب کنند. (28/2/80)

این میان اختلاف سلیقه ها اهمیت ندارد. مساله مهم این است که همه در این جشن شرکت کنند تا شور آن بیشتر و لذت آن شرین تر شود: "هر کس در انتخابات رای بیاورد، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی برنده اصلی انتخابات هستند." (رهبر انقلاب 27/2/96)

    تقریبا 35 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این موضوع به همه ی جهانیان ثابت شده است که سازوکارهای دموکراسی و مردم‌سالاری  و آزادی به خوبی در این نظام که داعیه ی حکومت اسلام را بر مبنای ارزش ها و اصول اسلامی دارد، درونی شده و این شبهات ناروا مبنی بر اینکه اسلام نظامی بسته، متحجر، انحصارگرا، به دور از آزادی،‌دیکتاتوری و ... به آن وارد نیست.

     
    نکته ی دیگر میزان مشارکت بسیار عالی مردم در انتخابات اخیر است. در هیچ کجای دنیا با وجود ادعاهای فراوان که به لحاظ ساختارهای سیاسی نوین و دموکراتیک وجود دارد، اما این چنین مشارکتی وجود ندارد. نکته ی مهم تر در این زمینه در رابطه با ساختار سیاسی نظام اسلامی این است که حتی مخالفان و براندازان نظام تن به انتخابات دادند و این یعنی قبول غیرمستقیم نظام جمهوری اسلامی و ساز و کارهای قانونی آن  و این درصورتی است که در سایر کشورها مخالفان و براندازان حاضر به این کار نیستند.

     
    نکته ی بعد اثبات نقش ولایت فقیه به عنوان رهبر و پدری دلسوز و مهربان در نظام اسلامی است. نکته ای که در این زمینه وجود دارد دیدگاه رهبری به همه ی جریان ها و همه ی ایرانیان به عنوان یک سرمایه و یک خودی است به طوریکه حتی آنانی را که اعتقادی به نظام اسلامی ندارند به عنوان یک ایرانی دعوت به شرکت در انتخابات می کند و همه را در گستره ی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی جذب میکند و قرار می دهد و دایره نظام را محدود به عده ای خاص نمی کند.

     
    دیگر نکته آنکه حضور مردم در انتخابات و انتخاب رئیس جمهور مورد نظرشان بدون هیچ فشار و ارعابی و در کمال آزدی،‌ نمایانگر تجربه موفق انقلاب اسلامی در برپایی نظامی استوار بر اسلام و ارزش ها و اصول های آن است.
    بحث بعدی تبلور مردمی بودن این نظام و انقلاب است که از همان اول حضرت امام(قدس) و در ادامه مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید کردند.

به قلم محسن حقیقی

ارسال نظرات