فعال فضای مجازی در گفت و گو با «بسیج» گفت؛

آموزش سواد رسانه ای مخاطبان جهت بالا بردن ظریب تاثیر گذاری فعالان رسانه ای انقلابی

قطعا با برنامه ریزی صحیح و بالا بردن سواد رسانه مخاطبان می توان آن ها را با خدعه ها و نیرنگ های آنان آشنا کرد
کد خبر: ۸۸۶۲۶۴۹
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
حسین سجادی فعال فضای مجازی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج با اشاره نقش رسانه ها درانتخابات ریاست جمهوری و شورای شهرو روستا، گفت: بطور قطع رسانه های مختلف کارگردان اصلی در بازیگردانی ذهنها و افکار عمومی در برهه های مختلف سیاسی و از جمله انتخابات را عهده دار است، هرچند نباید در این کارگردانی از سهمیه انواع مختلف رسانه غافل بود، اما قطعا شبکه های مجازی پس از صداوسیما و یا حتی شانه به شانه آن بیشترین سهم را در مدیریت افکار عمومی داشته است. 

وی در ادامه افزود: تفاوت عمده چهره شهرها و روستاها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بوضوح با دوره های دیگر تفاوت دیده می شد، تبلیغات محیطی در شهر ها و روستا ها بسیار  مشهود بود و این نشان از سهم رسانه ملی در تبلیغات انتخاباتی نامزد های ریاست جمهوری و نقش فضای مجازی در این انتخابات هم مثل سال 92 بسیار مشهود بود. 

فضای توئیتر محور و اینستا محور
سجادی با تحلیل اثرگذاری محتوای تولیدی در بین فعالین جریان های انقلابی در فضای مجازی و تقسیم بندی آن ها به دوگروه (توییتری یا نکته محور، اینستایی یا تصویر محوری) اظهار داشت: 1) توییتری یا نکته محور- در این فضا که عمدتا به فضای نخبگانی تعبیر میشود، گزیده گفتارهای کنایی و چیدمان هنرمندانه کاراکترها در فضای محدود، بیشترین خریدار را دارد و با توجه به اینکه طیف نیروهای انقلاب به تازگی در این فضا حضور یافته اند، ولی  سهم خوبی را از فضای توئیتر به خود اختصاص داده اند و به نظر بنده تاثیرگذاری جریان انقلاب در توئیتر در این  دوره از انتخابات بسیار محسوس بوده است.

این فعال فضای مجازی با اشاره نوعی دیگر از تولیدات محتوایی یادآور شد: 2) اینستایی یا تصویر محور- با توجه به رویکرد تصویر محور در فضای اینستاگرام و توجه ویژه به این نکته که عکس و ویدئو بیشترین سهم بازدید در بستر وب را در جهان به خود اختصاص داده است، باید این مهم را مد نظر قرار داد که قشر خاکستری حضور بیشتری نسبت به اقشار دیگر در این  فضا را دارد، هر چند با فیلترینگ های صورت گرفته در انتخابات اخیر این شائبه بوجود می آید که فضای ایسنتاگرام دولتی است، فیلتر شدن صفحات طیف های مختلف انقلابی از جمله صفحه اینستا گرام خبرگزاری فارس، حزب الهی، فتن و سرباز گمنام نشان از این موضوع دارد که جریان انقلابی در تولیدات محتوایی بصری توانسته است، موفقیت بسزیایی بدست آورد. 
 
نقش برابر تلگرام و  رسانه ملی در تاثیرگذاری در فضای انتخاباتی کشور 
وی خاطر نشان کرد: خبرگزاری ها، سایت های خبری تحلیلی و روزنامه ها اکثرا به عنوان منابع خبری قابل استناد صفحات مجازی محسوب می شوند، و سهم بسیار زیادی از تولیدات محتوایی فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند از این رو مطالب مطول و دسترسی دشوار تر به نسبت شبکه های اجتماعی باعث شده، این رسانه ها از مخاطب کمتری برخوردار باشند. در این میان شبکه اجتماعی تلگرام با استفاده از قابلیت های گسترده از قبیل ایجاد فضای انتشار عکس، فیلم، متن،صدا و ایجاد فضای  گفت و گو (دو یا چند نفره) و کانال انتشار محتوا توانسته در برخی از موارد برابر و بعضا بیشتر از رسانه ملی تاثیر خود را برفضای انتخاباتی کشور در این  دوره بگذارد.

سجادی اظهار داشت: در این فضا با توجه به حجم انبوه مطالب تولیدی با قالبهای مختلف برنده واقعی کسی است که با کمترین حجم مطلب و با چاشنی های مختلف از جمله طنز و ... بتواند مخاطب را میخکوب محتوای مورد نظر خود کرده و اثرگذاری را به حد اعلا برساند،ضعف عمده این جریان انقلابی در فضای مجازی و خصوصا تلگرام ، عدم دسترسی کافی به طیف خاکستری است، بدین معنا که محتواهای تولیدی این طیف، هرچند در انتخابات مخاطبان همراه را اقناع می کنند، اما شدت اثرگذاری ضریب باورپذیری این محتواها در قشر خاکستری جامعه پایین تر از سطح فعالیت و توقع است، مخاطبان فضای مجازی برای فرار از مشغلات روزمره خود به دنبال فضایی برای سرگمی و نشاط هستند و در مقابل مطالب جدی خبری و تحلیلی میل و رقبتی از خود نشان نمی دهند.
 
وی متذکر شد: باید به این واقعیت که تقریبا کلیه منابع  نرم افزاری و سخت افزاری این شبکه های اجتماعی در ایران نیست، هم توجه شود، معاندان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی با استفاده از این واقعیت و پیشتازی در این فضا توانسته اند، سلیقه ها و ذاعقه های مخاطبان خود را شناسایی کنند و متناسب با آن تولید محتوا کنند، و ترفند های رسانه ای و عملیات های روانی جریان سازی ها و اثرگذاری خود را نشان دهند.

آموزش سواد رسانه ای جهت بالا بردن ظریب تاثیر گذاری فعالان رسانه ای انقلابی 
ما در این انتخابات حمایت از یک جناح و تخریب طرف مقابل با استفاده از فضای مجازی را توسط صفحات مجازی حمایت شده از طرف سرویس های اطلاعاتی و امنیتی خارجی و حتی گروهک منافقین را  شاهد بودیم، که فقط در جهت دو قطبی سازی جامعه و پیشبرد اهداف خودشان و ایجاد تنش دربین اقشار مختلف صورت گرفته است، قطعا با برنامه ریزی صحیح و بالا بردن سواد رسانه مخاطبان می توان  آن ها را با خدعه ها و نیرنگ های آنان آشنا کرد و همین امر باعث بالا رفتن تاثیر گذاری و بالا رفتن ظریب نفوذ فعالان رسانه ای انقلابی می شود، بنده به طور کلی عملکرد جریان های انقلابی را خوب توصیف می کنم، اما برای تاثیرگذاری حداکثری باید بیشتر از این ها فعالبت کرد و  البته سابقه ما نشان می دهد که  حضور انقلابیون در این عرصه، بسیار هم است و باید مسیر طولانی تری را طی کنیم، ما هنوز اول راهیم.


ارسال نظرات