معرفی کتاب؛

" از موج تا اوج "

کتاب «از موج تا اوج» نگاهی است به چگونگی ساخت پل بعثت در عملیات و الفجر 8 که به کوشش ابوالقاسم وردیانی در 144 صفحه به نگارش در آمده است.
کد خبر: ۸۸۶۲۶۱۸
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، پل بعثت یکی از شاهکارهای مهندسی در دوران دفاع مقدس است  که سال 1365در  عملیات و الفجر 8 به منظور دسترسی به شهر فاو عراق ساخته شد کتاب  از موج تا اوج  پرداختی است به چگونگی و اهمیت  ساخت این پل راهبردی در دوران دفاع مقدس است.

خلاصه ای از کتاب
عباس خیز برداشت. حیدر داد زد " نرو"
عباس گوش نکرد و تا آمد خودش را به قاسم برساند، آب بین قاسم و زنجیره‌ی لوله‌ها فاصله انداخته بود. فشار آب، برزنت‌ها را یکی‌یکی پاره می‌کرد. پایین رفتن لوله‌ها گردابی ایجاد کرده بود که همه‌چیز را توی خودش می‌کشید.
عباس پرید توی آب و به طرف قاسم شنا کرد. قسم ناامیدانه دست و پا می‌زد. عباس خودش را به او رساند. رفت پشت او و دستش را زیر بغلش رد کرد و شروع کرد به شنا کردن. گرداب کف‌آلود می‌چرخید و آنها را به طرف خود می‌کشید.....
 
این کتاب توسط انتشارت فتح انتشار یافته ودر مقدمه آن آمده است: سال شصت و پنج است، بعد از عملیات والفجر هشت. رزمندگان ایرانی شهر بندری فاو را آزاد کرده‌اند و نیاز به پشتیبانی دارند. این پیروزی وجهه سیاسی و قدرت نظامی ایران را در سراسر جهان نمایان‌تر کرده است و به همین دلیل نیروهای عراقی تمام توان خود را برای بازپس گیری فاو به کار بسته‌اند.
 
و باید حفظ شود. مجروحان و شهدا باید تخلیه شوند و نیروی تازه نفس و تجهیزات به فاو برسد و تنها راهی که وجود دارد، عبور از اروند است. اما آیا این کار ممکن است؟ آیا می‌شود زیر دید و تیر دشمن روی یکی از وحشی‌ترین رودخانه‌های جهان پل زد؟ دشمنی که مجال حرکت به یک قایق موتوری کوچک را نمی‌دهد، چگونه ممکن است بگذارد پلی به طول نهصد متر روی اروند زده شود؟
 
قبلاً پل‌هایی مثل خضر، خیبر و کربلا برای عبور از آب طراحی شده بودند، اما هیچ کدام در آن شرایط کارایی نداشتند. پل خضر قابل شناسایی و انهدام نبود. متحرک بود و جای کمی می گرفت، اما برای عبور از اروند و جابه جایی آن همه نیرو و تجهیزات مناسب نبود. اشکال پل‌های خیبر و کربلا هم این بود که ثابت بودند و دشمن از همان لحظه اولِ ساخت، آنها را می‌دید و بمبارانشان می‌کرد.

ارسال نظرات