خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اراده می تواند رفتار و کلام را در انسان کنترل کرده و نظم دهی داشته باشند و قدرت تصمیم گیری در انسان را افزایش می دهد.
کد خبر: ۸۸۶۲۵۸۶
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۹
اراده باعث کنترل رفتار و کلام و افزایش قدرت تصمیم‌گیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام علیرضا تراشیون در جمع والدین دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه که به همت موسسه شهید مدنی برگزار شد با بیان اینکه اراده برای پیشبرد اهداف انسان به کار می رود و موفقیت انسان به آن گره خورده است، اظهار داشت: اگر اراده در فرزندان ما کمرنگ باشد چه بسا امید به آینده آنها نیز نباید داشت.

وی با بیان اینکه انگیزه در دل اراده نهفته است، گفت: اراده قوه مجریه بدن است که انسان را می تواند به خواسته هایش برساند، سلامت اخلاقی و حتی سلامت جنسی پسران ما بستگی به این اراده دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: اراده، قدرت تصمیم گیری بر انجام یک کاری یا ترک یک کاری که منشأ عقلانی دارد، گاهی اوقات تصمیم گرفتن در کاری را اراده می گویند چنان که منشأ عقلی داشته باشد.

وی تأکید کرد: هر کجا می بینیم فرزندان ما بایدها را نتوانستند خوب انجام دهند و به سمت نبایدها رفتند باید مراقب اراده آنها باشیم.

تراشیون در ادامه در مورد خواص اراده، افزود: اراده، پادزهر تنبلی بوده و کمک می کند تا فرد از چیزهایی که مضر است دوری کند.

وی ادامه داد: براساس آمار، به ویژه در پسران ابتلاء خودارضایی امروز نگران کننده است و این دلیل منشأ ضرری است که به خود فرد برمی گردد که بی اراده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اراده انسان را به اهدافش نزدیک می کند، گفت: انسان‌هایی که اراده خوبی دارند راحت تر به اهدافشان می رسند و اراده کمک می کند که انسان بر موانع پیش‌رو غلبه یابد و با این اراده موانع را از سر راه برمی دارد.

وی بیان کرد: اراده می تواند رفتار و کلام را در انسان کنترل کرده و نظم دهی داشته باشند و قدرت تصمیم گیری در انسان را افزایش می دهد.

تراشیون ابراز داشت: با قدرت اراده؛ صبر و شکیبایی در انسان افزایش می‌یاد و انسان‌های صبور آرامش و اراده بیشتری دارند، فکور هستند و سختی ها را به راحتی پشت سر می گذارند.

وی در ادامه عوامل تضعیف در فرزندان را مطرح کرد و افزود: اولین علت ضعف اراده در فرزندان، افسردگی است که به ویژه دختران بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند و مهمترین عامل آن تغییرات هورمونی در طی ماه است چرا که تنش‌های روانی در این مورد برایش به وجود می آید و کسانی که فرزند پسر دارند در دوران بلوغ می خواهند مستقل‌گرایی را تجربه کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص نشانه های افسردگی در نوجوانی، گفت: فرد انگیزه ای ندارد و فعالیت بدنی اش محدود می شود و بیشتر تمایل به تنهایی دارد و این اعلام خطر است که ممکن است آسیب‌هایی به وجود آید و اراده را در او تضعیف کند.

وی با بیان اینکه مورد بعدی شکست‌های متوالی است که اراده او را تضعیف می کند، اضافه کرد: نوع دیگر شکست‌ها، شکست‌های علمی است که مهم بوده بنابراین باید فرزندان را در محیط رقابت‌های ناسالم قرار ندهیم.

تراشیون اظهار داشت: نکته بعدی خستگی های زیاد است که اراده را ضعیف می‌کند، تحقیقات نشان داده افرادی که برای تفریح ارزش قائل هستند بیشتر رشد می کنند.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) می فرمایند «اوقات خود را به چهار قسمت تقسیم کنید، بخشی به کار، بخشی به تفریح، بخشی به استراحت و بخش دیگر برای عبادت»؛ وقتی انسان برای این چهار بخش وقت بگذارد به تکامل می رسد و انسان خلاق کسی است که از امکانات موجودش استفاده کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد نکته چهارم تضعیف اراده، تصریح کرد: عدم علاقه به کارها اراده را ضعیف می کند، بنابراین اول باید علاقه را در فرزند ایجاد کرد بعد به او کار بدهیم.

وی یادآور شد: مورد بعدی عوامل محیطی نامناسب فرزندان را ضعیف الاراده می کند، فرزندان را در معرض لذت جویی‌های فراوان قرار ندهیم چراکه آنها بسیار راحت طلب شده اند.

تراشیون تصریح کرد: آن چیزی که زمینه ساز تقویت اراده بوده این است که گاهی اوقات فرزندان مشکلات را باید طی کنند؛ چراکه توجهات ما کم و لذت جویی هایمان زیاد شده و همین لذت جویی اراده را ضعیف می کند.

وی در ادامه اضافه کرد: گرایش به موسیقی که در قشر نوجوان ما شیوع دارد اراده را تضعیف می کند، امروز موج موسیقی در کشور ما رو به افزایش است و این باعث آسیب دیدن نسل ما می شود و یکی از راهکارها توجه به نیازهای حقیقی فرزندان است، اگر ما دلسوز فرزندان خود نباشیم دیگران هم نمی توانند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص علل دیگر ضعف اراده، گفت: ترس یکی از علل ضعف اراده است که باعث ایجاد وابستگی در فرزندان می کند. فرزندان را نباید از آینده ترسانید و باید آنها را برای آینده توانمند کرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از عللی که در دختران ایجاد ضعف می کند، بیان کرد: آرمان گرایی در دختران باعث ایجاد ضعف در آنها شده چرا که انسان وقتی به آرمان هایش دست نیابد ضعف اراده می یابد، هیچوقت مسیر آرمان گرایی را به فرزندان نشان ندهیم و باید به آنها بگوییم که تو باید موفق شوی که دلسرد و سرخورده نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات