خبرهای داغ:
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

سامانه جامع موقوفات راه‌اندازی می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: سامانه جامع موقوفات راه‌اندازی می‌شود تا همگان از عملکرد حوزه‌ها آگاه باشند.
کد خبر: ۸۸۶۲۵۵۳
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد شرفخانی در همایش طلایه‌داران تبلیغ و وقف که در محل مصلی امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: شبهاتی در ذهن‌ها وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ دهیم و اگر حوزه‌ها در کشور ما بر پا و فعال در عرصه علوم فقه و اصول هستند همه مدیون حوزه علمیه نجف هستیم.

وی افزود: نه تنها در سراسر کشور با مباحث مالی در حوزه‌های علمیه مشکل داریم مشکل داریم بلکه در ایام تبلیغاتی نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم به گونه‌ای در کل کشور 70 هزار مسجد وجود دارد و در ایام تبلیغاتی تنها 50 درصد از مساجد فعال است و سبب آن را باید جویا شویم و چاره جویی کنیم.

شرفخانی تصریح کرد: ورودی و خروجی حوزه‌های علمیه نسبت به جمعیت و نیاز جامعه ما یکسان نیست و در آذربایجان غربی نیز این موضوع مشکلات بسیاری دارد و وقتی خود را با دیگر مذاهب مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم که مکاتب و مذاهب دیگر دو برابر ما مبلغان دینی نسبت به جمعیت خود دارند و در برخی مذاهب نیز این رقم تا چهار و شش برابر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز موقوفات حوزه علمیه را جمع‌آوری کنیم درآمد چشمگیری خواهیم داشت و می‌توانیم حوزه‌ها را به بهترین شکل مدیریت کنیم و هیچ مشکلی نداشته باشیم در حالی که کمتر از دو درصد موقوفات برای حوزه‌های علمیه هستند و از نظر درآمد در کل کشور کمتر از نیم درصد شامل حال حوزه‌ها می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تاکید کرد: سامانه جامع موقوفات راه‌اندازی می‌شود که تمامی نتایج آنلاین و مدیریت ما را مشاهده کنند چرا که عده‌ای در مورد نحوه مدیریت حوزه‌های علمیه اطلاعی ندارند و می‌خواهیم آنان را از مشکلات آگاه کنیم.

وی بیان کرد: موقوفات حوزه در کشور نزدیک به 2700 موقوفه است و یک بخش در اختیار اوقاف است که شامل 2205 موقوفه است و

بقیه در دست ما نیست و از نظر قانونی هیچ ورودی نمی‌توانیم داشته باشیم و تعداد قابل توجهی موقوفات برای حوزه‌هاست که ثبت نشده است.

شرفخانی اظهار کرد: عده‌ای اوقاف جمهوری اسلامی را همانند اوقاف دوران شاه می‌دانند که این چنین نیست و فکر می‌کنند که تمامی موقوفات چپاول می‌شوند در حالی که این گونه نیست و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها به این موضوع توجه بسیار دارند و نباید با زمان شاه مقایسه کنیم و در آن زمان برای این که علما وسعت مالی برای تبلیغ دین نداشته باشند موقوفات را به دیگران بخشیدند تا از گسترش دین جلوگیری کنند.

وی افزود: در کشور عراق موقوفاتی که در زمان صدام حسین وقف شده بودند امروزه در این کشور این زمین‌ها اگر ثابت شوند که توسط صدام وقف شده‌اند باید دولت پول آن را به فردی که به آن وقف شده است پرداخت کند و موقوفه را در اختیار حوزه‌ها قرار دهد که به این وسیله چندین حوزه نزدیک حرم ائمه (ع) را گرفته‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: ما خودمان عقب کشیده‌ایم و نباید به گونه‌ای حرکت کنیم که در روی هم قرار گیریم بلکه دست به دست هم دهیم و اقدامات را پیش ببریم و اگر ما به فکر خود نباشیم هیچ کسی به فکر تبلیغ دین و حمایت از حوزه‌های علمیه نیست.

وی خاطرنشان کرد: از سال 89 به بعد با 60 سال اقدامات اوقاف برابری می‌کنیم چرا که طلبه‌ها کار جهادی کردند و با حقوقی کم کار کرده‌اند که در یک سال اخیر 2800 وقف انجام شده است و در پنج سال اخیر با سی سال برابری می‌کنیم و دلیل این موضوع نیز ورود طلبه‌هاست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار