نماینده سابق مجلس در گفتگو با «بسیج»:

مناطق آزاد پاسخگوی نیاز ملی در حوزه اقتصاد ملی نیست

محمد حسن آصفری گفت: متاسفانه اهداف مدنظر در مناطق آزاد در جهت تشویق سرمایه گذاری برای واردات است از اینرو مناطق آزاد باید پاسخگوی نیاز ملی در حوزه اقتصادی باشد که در وضعیت کنونی چنین وضعیتی مشاهده نمی‌شود
کد خبر: ۸۸۶۲۵۰۷
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۲

 محمد حسن آصفری نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: چنانچه مروری بر نقش مناطق آزاد داشته باشیم حکایت از آن دارد که دستیابی به توسعه صادرات ، موجب افزایش استقلال اقتصادی و شفافیت اقتصادی خواهد شد. واردات شکل گرفته در مناطق آزاد نه تنها  اقتصاد ایران که بخش تولیدی و صنعتی کشورمان را با مشکل مواجه کرده است. از اینرو موجب ناکارایی و نابسامانی در سیاست‌های کلان اقتصادی کشورمان شده است. لذا مدیریت مناطق آزاد نیاز به اجرای قوانین مربوطه دارد تا سازو کارهای لازم سبب شود که اهداف اصلی مناطق آزاد اجرایی شود.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن و رشد همگرایی اقتصادی در مناطق آزاد ضرورتی اجتناب ناپذیر است افزود: مناطق آزاد باید بتواند موجب ایجاد کسب و کارهای جدید برای مردم محلی و تحول در بعد انسانی باشد. از اینرو کنترل واردات در مناطق آزاد باید به شکل جدی اجرایی شود و باید با تکیه به درونزایی اقتصاد داخلی کشورمان در این مناطق رشد داشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه  اهداف مدنظر در مناطق در جهت  تشویق سرمایه گذاری برای واردات است از اینرو مناطق آزاد باید پاسخگوی نیاز ملی در حوزه اقتصادی باشد که در وضعیت کنونی چنین وضعیتی مشاهده نمی‌شود و قانونگذار در بحث مناطق آزاد قوانینی را مورد تصویب و تایید قرار دهد که بتواند تسهیل کننده امر صادرات باشد و در جهت اینکه تولید کنندگان  بتوانند کالاهای تولید داخلی را به خارج از کشور  انتقال دهند شکل بگیرد این در حالی است که طبق بررسی صورت گرفته مناطق آزاد 97 درصد مربوط به واردات و کمتر از 3 درصد هم نرخ صادرات شده است .

آصفری افزود: از اینرو  برای روشن شدن  چگونگی میزان صادرات و واردات در مناطق آزاد باید قبل از هر چیز، قوانین حاکم اجرایی شود و در صورت نیاز قوانین اصلاح و بازنگری شود.

ارسال نظرات