آغاز تغییرات در ترکیه با انتخاب اردوغان به ریاست حزب اعتدال و توسعه

حزب اعتدال و توسعه امروز و طی جلسه ای رئیس جدید خود که همان رئیس دولت است را انتخاب می کند.
کد خبر: ۸۸۶۲۳۶۳
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، امروز حزب اعتدال و توسعه طی جلسه ای رئیس جدید خود که همان رئیس دولت است را انتخاب می کند.

قرار است امروز یکشنبه کنگره سراسری حزب حاکم با دعوت دفتر مرکزی، در آنکارا و با حضور بیش از 1400 نماینده و عضو آن برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ظاهرا تنها نامزد برای ریاست حزب، اردوغان است و او رئیس حزبش خواهد شد تا بتواند یکی از تغییرات اساسی برای قانون اساسی را اجرایی کند؛ قانون اساسی که بر اساس همه‌پرسی 16 آوریل تغییراتی شاهد خواهد بود.

اردوغان در آگوست 2014 زمانی که رئیس جمهور شد، روابط خود با حزب را طبق قانون اساسی قطع کرد اما او به لطف اصلاح ماده یک قانون اساسی به حزب خود که در سال 2001 از مؤسسان آن بود، بازگشت.

او در مراسم بازگشتش گفته بود که «امروز به حزبم بازگشتم.. به آشیانه‌ام.. به عشقم..».

طبق گفته موافقان اردوغان، بازگشت او به ریاست حزب به او اجازه خواهد داد تا اختلافات داخلی را کاهش دهد و مقدمات انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سوم نوامبر 2019 را فراهم کند.

1470 عضو حزب توسعه و عدالت به کنگره فوق‌العاده امروز آنکارا دعوت شده‌اند تا رئیس جدید حزب را برگزینند.

به گزارش فارس اردوغان امروز به ریاست حزب انتخاب خواهد شد زیرا جز او کسی نامزد کرسی ریاست نشده است.

گفته می‌شود احتمالا حدود 60 هزار نفر از نقاط مختلف ترکیه به کنگره در آنکارا خواهند رفت تا در محل آن یعنی در ورزشگاهی در مرکز شهر حضور یابند.

جلسه امروز حزب حاکم ترکیه تحت نام «مرحله‌ای تازه‌ آغاز می‌شود؛ دموکراسی، تغییر و اصلاح» برگزار می‌شود که نشان‌دهنده وقوع قریب‌الوقوع اصلاحات اردوغان در داخل حزب و دولت است.

روزنامه حریت نیز گزارش کرده که این تغییر احتمالا شامل 8 تا 10 وزیر دولت خواهد بود و این اولین بار است که رئیس جمهور، همزمان ریاست حزب حاکم را نیز بر عهده خواهد داشت.

اردوغان و حامیانش 16 آوریل گذشته (2017) با اختلافی ناچیز در همه‌پرسی تغییرات در قانون اساسی و تبدیل نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی و با میزان رأی 51.41 % آراء، پیروز شدند.

کارشناسان موفقیت اردوغان در کسب رأی «آری» به تغییرات گسترده در قانون اساسی را به معنای افزایش اختیارات و قدرت او و حتی باقی ماندن او در دوره ریاست جمهوری آینده دانسته‌اند

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات