مسوول اسبق سازمان بسیج مهندسین صنعتی در گفتگو با «بسیج» :

مناطق آزاد جهت گیری وارداتی دارد نه توسعه صادرات

محمد اسماعیل کفایتی با بیان اینکه مناطق آزاد با جهت گیری وارداتی است افزود: یکی از ضربه های سنگین که به بخش تولید داخلی وارد می‌شود این است که تشویق سرمایه گذاران خارجی و داخلی به واردات شکل بگیرد نه صادرات.
کد خبر: ۸۸۶۲۳۱۳
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
مناطق آزاد با جهت گیری وارداتی دارد

محمد اسماعیل کفایتی مسوول اسبق سازمان بسیج مهندسین صنعتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: متاسفانه فضای کنونی که در برابر تولیدات داخلی وجود دارد نشان دهنده این است که ریسک قابل محسوسی در زنجیره تولیدی به صورت کامل برقرار شده است. امروزه مناطق آزاد ابزاری برای تحقق استراتژی های توسعه کالاهای خارجی و با تاکید بر سیاست توسعه واردات مورد توجه قرار گرفته است.

کفایتی با بیان اینکه در حال حاضر مناطق آزاد با جهت گیری وارداتی است نه صادرات افزود: یکی از ضربه های سنگین که به بخش تولید داخلی وارد می‌شود این است که  تشویق سرمایه گذاران خارجی و داخلی به واردات شکل بگیرد نه صادرات. مناطق آزاد نتوانسته حرکت پیوسته و باثباتی را در سطح ملی برای جبران عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی سازمان دهد و نتوانسته رشد و توسعه ورود به عرصه تولید و تجارت در جهان را ایجاد کند. این در حالی است که مناطق آزاد برای افزایش توسعه صنعتی باید مورد توجه قرار می گرفت که باید در جهت افزایش صادرات، ایجاد فرصت های اشتغال، ترغیب سرمایه و شتاب بخشیدن به توسعه منطقه باشد.

وی در ادامه بیان داشت: برای رفع محدودیت های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات شکل گیری مناطق آزاد مورد توجه مسوولان قرار گرفته است  ولی عملکرد مناطق آزاد نشان می دهد که تحرک جدی به منظور دستیابی به اهداف مذکور پدید نیامده است.

کفایتی گفت: در چنین شرایطی تولید از ریسک و خطر فراوانی برخوردار است و به سوی بازدهی و سود تمایل ندارد به همین خاطر است که سرمایه گذاران ریسک گریز از ورود سرمایه خود به جایی که خطر و ریسک وجوددارد یا افق نامشخصی در برابر سود و اصل سرمایه شان هست امتناع می‌کنند.

مسوول سابق سازمان بسیج مهندسین صنعتی افزود: مناطق آزاد با جهت گیری تولیدی، صادراتی، انتقال تکنولوژی ، رشد و توسعه اقتصادی بوده است.مناطق آزاد باید بتواند موجب تحرک و پویایی اقتصادی شود و حرکت سرمایه، نیروی کار را ایجاد کند. در شرایط کنونی ، تولیدکنندگان اطمینان به تولید ندارد و در این شرایط ، تولیدکنندگان به طور منطقی نمی‌توانند انتظار داشته باشند که بدون قبول ریسک بالا، بازده بالایی کسب کنند.

کفایتی تاکید کرد:  کالاهای داخلی را تحت عنوان داخلی سازی از یک سری مواد اولیه از معافیت و تشویقات ستفاده می‌کنند و تولیدکنندگان به جای اینکه تولید داخلی را انجام دهند تنها با بسته بندی و ظاهر سازی رویه کار را انجام می دهند و اسم اش را تولید می گذارند و همه آن چیزی که باید وارد شود از خارج وارد می کنند متاسفانه تولید کننده داخل امکان رقابت با کالاهای خارجی را ندارند .

ارسال نظرات
آخرین اخبار