نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران:

سونوگرافی غیر ضروری باعث آسیب می‌شود

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه سونوگرافی غیرضروری بار مالی برای بیمار و سیستم بیمه‌ای تحمیل می‌کند،گفت:انجام سونوگرافی بی‌مورد نگرانی‌هایی که برای مادر ایجاد می‌کند که ممکن است باعث آسیب شود.
کد خبر: ۸۸۶۲۲۰۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، حسین کرم پور، نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: انجام بی‌مورد سونوگرافی نه تنها ارزش علمی ندارد بلکه باعث ایجاد بار مالی برای بیمار و سیستم بیمه‌ای می‌شود.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران تصریح کرد: همچنین سونوگرافی غیرضروری نگرانی‌هایی که برای مادر ایجاد می‌کند که ممکن است باعث آسیب یا سقط جنین شود.

کرم پور، با بیان اینکه سونوگرافی به عنوان یک راهکار پزشکی باید در مواقع نیاز انجام شود، گفت: این شیوه تصویربرداری برای جنین خطرناک نیست اما در بعضی مقالات آمده است که در صورت انجام بیش از نیاز سونوگرافی سه بعدی، ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه مادرانی که ریزفاکتور، عوامل خطرزا یا حاملگی پرخطر ندارند می‌توانند 3 دوره سونوگرافی در زمان بارداری انجام دهند، اذعان داشت: همچنین سونوگرافی‌های غربالگری در 3 ماهه اول و دوم بارداری یا سونوگرافی‌های رنگی باید دلیل پزشکی داشته باشد در غیر این صورت به همه مادران باردار توصیه نمی‌شود.

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات رشته رادیولوژی در کشور، گفت: رادیولوژی صرفاً سخت‌افزارهای تصویربرداری نیست و مهمترین بخش آن را نیروی انسانی متخصص تشکیل می‌دهد که امیدوارم همانطور که در همه دنیا به این رشته اهمیت داده می‌شود در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص رادیولوژی متذکر شد: از مسئولین می‌خواهم اجازه دهند تصویربرداری شاکله خود را حفظ کرده و رشته‌های فلوشیپ برای آن ایجاد شود تا همکاران ما بتوانند بدون قوانین دست و پا گیر سطح بندی، خدمات خود را در تمام کشور به صورت عالی و با کیفیت ارائه دهند.

کرم پور، با اشاره به تعرفه‌های رادیولوژی گفت: ما نمی‌گوییم همچون دنیای غرب با سرمایه گذاری بیشتر تکنولوژی روز وارد کنیم که البته این موضوع صد در صد به نفع مردم خواهد بود به دلیل اینکه تشخیص صحیح، درمان صحیح را در پی دارد اما انتظار می‌رود تعرفه بخش رادیولوژی حداقل به کشورهای منطقه نزدیک شود.


ارسال نظرات