خبرهای داغ:
اگر پدر یا مادری می‌خواهند به فرزندشان توجه بیشتری کنند توصیه ما این است که قدرت را بر اساس شایستگی و مهارت فرزندشان به آن‌ها هدیه دهند.
کد خبر: ۸۸۶۱۹۵۲
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  منطق تربیت صحیح و اصولی فرزند یکی از پایه‌های بنیان اصلی خانواده سالم به شمار می‌رود که به تبع آن جامعه پویا و ایده آل به همراه خواهد داشت. متاسفانه در دهه‌های اخیر این منطق به طرز غلط و ناصحیحی از سوی برخی والدین به فرزندان تزریق شده است و این باعث شده تا پدیده فرزند سالاری در جامعه شیوع و رواج داده شود. گزارشی در این رابطه تقدیمتان می‌شود:

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز:

کمرنگ شدن آموزه‌های دینی یکی از دلایل به وجود آمدن فرزند سالاری است

مجید رضا رجبی، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس گفت: بدون تردید مهمترین کارکردی که برای یک خانواده وجود دارد ارتباط سالم والدین با بچه‌ها است که چند عامل در رشد این رابطه تاثیرگذار است. اصولا والدین می‌بایست با رفتاری مبتنی بر استواری سلامت با فرزند خود برخورد کنند که این امنیت سلامت رفتاری و عاطفی والدین و فرزندان را بالا می‌برد و به تبع نظام سلامت خانواده را تضمین و از پدیده فرزند سالاری پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: اصولا در دنیا سه روش تربیتی وجود دارد. روش مستبدانه که شالکه خونه پدر یا مادر است که خطی و مشی تعیین می‌کند که این روش معمولا مورد پسند ما رواشناسان نیست، روش مقتدرانه که روش خوبی است که کارکردها و تقسیم مسئولیت‌ها وجود دارد که این روش مورد تایید است و روش آخر که روش منفعلانه است که در این روش فرزندان آزاد هستند که خود کارها را در راس امور بگیرند که این نوع آخر بیشتر به فرزند سالاری شباهت دارد که روش غیرمعقول و ناپسندی است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز تصریح کرد: به اعتقاد من خانواده ای سالم و موفق است که در همه امور تقسیم کار و وظایف به درستی صورت گرفته باشد اما شاکله خانه ابتدا پدر و بعد مادر و بعد فرزندان باشد که این نوع تقسیم بندی بهترین راهکار برای پیشگیری از فرزند سالاری یا پدرسالاری است.

عضو انجمن روانشناسان کشور، کمبودهای دوران کودکی برخی والدین را عاملی برای فرزند سالاری به شیوه امروزی برشمرد و بیان کرد: به اعتقاد من شالکه قدرت در جامعه ما دچار آسیب شده است و یکی از دلایل همین فرزند سالاری وجود والدینی است که آرزوهای خود را در دوران کودکی نتوانسته اند به مرحله ظهور برسانند و سعی می‌کنند در غالب فرزندانشان به آرزوهای خود برسند که این پدیده بسیار زیاد شده است در حالی که این خود اشتباه دیگری است که والدین متوجه آن هستند.

گاهی اوقات سختی و مشقت برای فرزندان لازم است

وی سختی و مشقت در فرزندان را امری معقول خواند و با بیان این مطلب اظهار کرد: بعضی اوقات والدین تصور می‌کنند اگر به فرزندانشان زیاد توجه و بها دهند در حقشان بسیار خوبی کرده اند که این ضعف شناخت خود عاملی برای فرزند سالاری است در حالی که گاهی اوقات لازم است که فرزندان دچار سختی و مشقت در زندگی شوند تا بیشتر با واقعیات زندگی کنار بیایند.

این روانشناس،  توجه و بها دادن به فرزند را در سایه سار شایستگی و مهارت فرزندان برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر پدر یا مادری می‌خواهند به فرزندشان توجه بیشتری کنند توصیه ما این است که قدرت را بر اساس شایستگی و مهارت فرزندشان به آن‌ها هدیه دهند. من همیشه معتقدم پدر و مادر باید قدرتشان از فرزندان بیشتر باشد و اگر این انتقال قرار است به فرزندان برسد بر اساس شایستگی و مهارت و ظرفیت فرزند داده شود تا عاقلانه فرزندی در خانواده به امکانات بالا دسترسی پیدا کند.

وی افزود: گاهی اوقات پدیده فرزند سالاری به خاطر تعارض و نزاع بین والدین است که فرصت خوبی برای ورود فرزندان است که از این فرصت استفاده می‌کنند تا حرف خود را به کرسی بنشانند و یا برخی از مسئولیت‌هایی که ارتباطی با آن‌ها ندارد را به عهده می‌گیرند.

رجبی ، به کمرنگ شدن آموزه‌های دینی در به وجود آمدن فرزند سالاری اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که فرزند سالاری را ترویج داده است کمرنگ شدن معنویات و آموزه‌های دینی است که بسیار این مسئله مهم است. امروزه وجود ماهواره‌ها و فرهنگ غربی باعث شده تا فرهنگ اصیل خودمان تحت شعاع قرار گیرد و چه بسا معنویت و پیروی از دین می‌تواند مانعی بزرگ در برابر فرزند سالاری باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز تاکید کرد: متاسفانه وجود فرزند سالاری به ارزش‌ها و سنت‌های اصیل ما ضربه وارد می‌سازد که نسل بعد را هم دچار دگرگونی می‌کند و این ارزش‌ها باید از طریق اطلاع رسانی درست از طریق رسانه‌ها به خانواده‌ها انتقال داده شود.

عضو انجمن روانشناسان کشور:

حس انزوا و کمبود اعتماد به نفس در فرزند سالارها

شهره میرزایی، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، توجه زیاد و بها دادن به تمامی خواسته‌های فرزندان را امری غلط و اشتباه دانست و با بیان این مطلب اظهار کرد: قرار نیست هر خواسته ای حتی در حد معقول برای فرزندان از سوی والدین برآورده شود چرا که اجابت برخی خواسته‌های سنگین می‌تواند برای نظام خانواده و حتی جامعه تبعات در پی داشته باشد. تبعاتی از قبیل، تشدید خواسته‌های غیرمعقول، افزایش چشم و هم چشمی، خودمختاری و مادی گرایی را در فرزند به وجود آورد.

وی ادامه داد: امروزه در بسیاری از خانواده‌ها، اتاق کودک به محلی از جدیدترین و مجلل ترین وسایل تبدیل شده است و این مجلل گرایی به طور غیر مستقیم در خانواده‌های دیگر هم سرایت پیدا کرده است و عملا این والدین هستند که به فرزندان خود تجمل گرایی را آموزش می‌دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی، به تبعات فرزند سالاری اشاره کرد و افزود: وقتی فرزندی در خانواده ای از هر نوع امکانات مادی بهره مند می‌شود این خود به خود حس مسئولیت و تلاش مضاعف را در فرزند پایین می‌آورد و عملا فرزند با کمبود اعتماد به نفس مواجه می‌شود همچنین شکاف و اختلافات بین والدین و فرزندان گاهی اوقات از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد.

عضو انجمن روانشاسان ایران تصریح کرد: اصولا فرزندانی که از حمایت بسیار مالی و عاطفی برخوردار هستند در بسیاری از مواقع از نعمت دوستان محروم هستند و این فقط اجتماعی از منظر دوست یابی، ناخودآگاه حس انزوا و احساس تنها بودن را در این نوع فرزندان افزایش می‌دهد.

به قلم حامدکوماهی

ارسال نظرات