خبرگزاری بسیج: سفید بالک ها حشرات مزاحمی هستند که چند سالی است مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد می کنند؛ اما شهرداری با استفاده از کارت زرد، این حشرات موذی را از فضای شهر اخراج می کند.
کد خبر: ۸۸۶۱۶۰۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ سید محمد مرتضوی، مسئول مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری منطقه 20 در ارتباط با آفت های گیاهان، گفت: در بحث گیاه پزشکی دو گونه آفات غالب و آفات رایج داریم که در منطقه شهرری و شهر تهران دو آفت به نام سفید بالک و سوسک برگ خوار رایج است که سوسک برگ خوار بیشتر در سطح درختان نارون اقدام به تغذیه از برگ این درخت کرده و با خوردن سطح برگها به نظر می رسد این گیاه دچار برگ سوختگی و زرد شده است.

 این کارشناس محیط زیست اذعان می کند، وقتی آفت به حجم زیادی برسد، راحت ترین راه مبارزه این است که با سموم شیمیایی سم پاشی صورت بگیرد، اما این سموم محیط زیست را آلوده می کنند و بر روی محیط زیست و شهروندان بویژه در پارک ها خسارات زیادی برجای می گذارد. بنابراین ما تا جایی که امکان دارد روش ساده را انجام نمی دهیم و تلاش می کنیم از روش های جایگزین که هزینه و زمان بیشتری از ما می گیرد، استفاده می کنیم.

مرتضوی، گفت: یکی از روش های مبارزه با آفات از بین بردن تنه جوش و پا جوش های درخت در محل های آلوده ای است که سوسک در آن زندگی می کند و یا سفید بالک تکثیر پیدا می کند. و به صورت فیزیکی و مکانیکی از طریق جدا کردن تنه جوش و پاجوش ها حجم زیادی از این آفات را از بین می بریم.

روش دیگر، آب شویی است؛ در این روش ماموران سازمان فضای سبز شهرداری هر روز و شب به طور کامل با فشار آب درختان را شستشو می دهند و با این روش سفید بالک هااز تنه و برگ درختان جدا شده و از بین می روند.

در آبشویی از صابون پالیزین بی خطر، صابون های حشره کش و موادی برای شستشو استفاده می کنیم که خاصیت کنترلی دارند، سمی نیستند و خطری برای شهروندان و محیط زیست ندارند.

راه حلی بعدی استفاده از چسب و کارت زرد است؛ چون رنگ زرد برای حشرات جذاب است و توجه آنها را به خود جلب می کند، ورق های چسب دار را به تک تک درختان نصب می کنیم؛ حشرات چه سوسک برگ خوار چه سفید بالک روی این برگ ها می نشینند و به این ورق ها می چسبند و از بین می روند. تمام این کارها را به این خاطر انجام می دهیم که حجم زیادی از سم استفاده نکنیم. هرچند سمپاشی بسیار راحت و حجم و سیعی با سرعت انجام می شود؛ اما فقط به خاطر محافظت از محیط زیست، راه دشوار تر را برگزیده ایم.

   کارهایی را جایگزین کرده ایم که انرژی و هزینه بیشتری می برد زحمت را به جان خریدیم تا سم وارد محیط زیست نشود. کلیه سموم خطرات مشترک دارد مثلا در دوز خطر دارد که روی هر سم مشخص شده همه سموم کم خطر و پرخطر به میزان کم یا زیاد برای طبیعت مضر هستند.

  بقایای هر نوع سم روی درخت یا میوه و یا استنشاق آن سم ورود آن به آب های اطراف و باقی مانده های گیاه می تواند ایجاد مسمویت کند.

  سردرد، تهوع، سرگیجه، استفراغ و... از عوارض استفاده از سموم است و استفاده زیاد می تواند سرطان های گوارشی و تنفسی ایجاد کند.

 

آفات گلخانه      

 

در گلخانه ها هم به جای استفاده از سموم، از مواد بی خطر مثل عصاره صنعتی سیر و فلفل که از شرکت های معتبر تهیه می کنیم به صورت محلول پاش و اسپری استفاده می کنیم.

انواع شپشک ها، انواع حشرات مکنده مثل شته ها و اقسام موجودات موذی که ممکن است در خانه و آپارتمان تکثیر پیدا کنند را با استفاده از این عصاره ها که سمی نیست و مسمومیت ندارند کنترل می کنیم.

  

ارسال نظرات