کسی خدا را محور قرار داد دیگر با کدخدا کاری ندارد، آن‌هایی که به دنبال کدخدا هستند از خدا غافل می‌‌شوند و کسانی که از کدخدا می‌ترسند خدا را کوچک می‌شمرند.
کد خبر: ۸۸۶۱۴۰۵
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

ایران اسلامی این روزها در مقطع خطیر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد. انتخاباتی که می تواند چشم انداز نظام را در چهار سال آتی ترسیم کند . بی شک هیئت ها در این موقعیت حساس ، نقش ویژه و تعیین کننده ای خواهند داد. به همین بهانه به سراغ حاج مصطفی خورسندی مدیر عامل خانه مداحان و رئیس کانون مداحان کشور رفتیم تا با وی درباره نقش مداحان و هیئات مذهبی در این موقعیت بزرگ گفت و گو کنیم.

مشروح این مصاحبه در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

*به عنوان مقدمه بحث بفرمایید وضعیت فرهنگی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

می‌دانید که وضعیت فرهنگی کشور با دین و اندیشه مسئولان و مدیران هر جامعه‌ای پیش می‌رود. متأسفانه فرهنگ کشور در شرایط ایده‌آلی قرار ندارد؛ زیرا کشور  باید از شرایطی برخوردار باشد که یک قدم انسان‌ها را به خدا نزدیک کند. باید فعالیت‌های فرهنگی موجب شود انسان‌ها هم به خودشناسی و هم خداشناسی دست یابند. حال بررسی کنید که فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی که در کشور اتفاق می‌افتد در این راستا هست یا خیر؟! من اعتقادم بر این است که در این راستا حرکت نمی‌کند و شرایط برقراری انسجام خودشناسی و خداشناسی را ندارد.

*وظیفه مداحان، واعظان و هیئت‌های مذهبی کشور در نظم و انسجام بخشیدن به این نابسامانی‌های فرهنگی چیست؟

هرکسی به اندازه خودش مسئولیت دارد؛ این‌گونه نیست مثلاً یک کاسب مسئولیتی نداشته باشد و یا هر فردی با هر نوع شغل و جایگاه اجتماعی! ما هم نسبت به خودمان و هم نسبت به جامعه‌مان مسئولیت داریم و همچنین همه انسان‌ها در قبال همدیگر مسئولیت دارند. اولین مسئولیت فردی این است که خودش انسان درستی باشد و خودش با یک فرهنگ بالا با مردم برخورد کند. انسان‌هایی که در عمل توجه می‌کنند با عمل خودشان می‌توانند ناشر فرهنگ دینی باشند. به تبع از ذاکرین، مبلغان و بانوان مبلغه چون انس بیشتری با خدا و اهل‌بیت دارند انتظار مردم انتظار ویژه‌تری است. انتظار دارند به هر شکل عملی از آن‌ها سر می‌زند مردم را به یاد خدا و اهل‌بیت بیندازند.

*وظیفه هیئت ها و مداحان درباره اتفقات مهم فرهنگی کشور مثل سند 2030 چیست؟  نحوه ورود به این مسائل چگونه باید باشد؟

به نظرمن سند 2030 سندی ننگ‌آور است و از کاپیتولاسیون هم تبعات بدتری را به دنبال دارد. مسئولینی که مخفیانه این سند را امضاء کردند دنیا و آخرت باید مسئول باشند. وظیفه کسانی که به هر شکل عاملان دینی، ذاکر و مسئولان فرهنگ دینی هستند اعتراض به نحو مقتضی است . به عبارت بهتر افراد بی‌دین هم نسبت به این سند ننگین واکنش دارند. هرکس دلسوز است باید به تبیین مفاد غیراخلاقی این سند بپردازد چون دشمن هیچ‌گاه در هجمه‌پراکنی و میدان‌داری شوم خود تنها به طرح موارد فنی اکتفا نمی‌کند یک تعداد موارد مثبت را مطرح می‌کند و در لا به لای آن به نکات منفی اشاره دارد و به آن توجه نمی‌کنیم. وقتی امضاء کردیم که به نوعی کشور ما را به چالش بکشد.

*به نظرشما جریان هیئت‌ها در برهه‌های حساس همچون انتخابات چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟

از قدیم‌الایام وظایف هیئت‌ها، روشنگری و بصیرت‌افزایی بوده است و الان هم به نظرمن هیئت‌ها می‌بایست این روشنگری را داشته باشند. باید تشکر کنیم از آقای قالیباف که در یک حرکت جهادی و انقلابی عرصه را به نفع حجت‌الاسلام رئیسی واگذار کردند. می‌طلبد تمام کسانی که در این عرصه طرفدار آقای قالیباف بودند به تفکر ایشان احترام بگذارند و پشت سر حجت‌الاسلام رئیسی کمک کنند ان‌شاالله اتفاقات خوبی رقم بخورد. مداحان و هیئت‌ها که کف جامعه حضور دارند می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند و با اطلاع‌رسانی‌شان مردمی که علاقه‌مند به فرهنگ دینی هستند را نسبت به کاندیدای اصلح آگاه سازند. حضور افراد متدین در رأس نظام ان‌شاالله بتواند ناشر خوبی برای فرهنگ مبین اسلام باشد.

*مطالبه هیئت‌ها و جامعه مذهبی کشور از کسی که می‌خواهد در مسند ریاست‌جمهوری قرار بگیرد، چیست؟

اول اینکه خودشان عامل به علم‌شان باشند؛ قرآن کریم می‌فرماید چرا چیزی به زبان می‌آورید که در عمل انجام نمی‌دهید. اولین نکته این است که آنچه می‌گویند را عمل کنند و بفهمند. جامعه اسلامی از کسی که لباس روحانیت به تن می‌کند انتظار بیشتری دارد. در مناظره‌ها شاهد رفتارهای غیرمسئولانه و برخوردهای نامناسبی بودیم که انتظار نمی‌رفت. مطالبه جامعه دینی، هیئات مذهبی و ذاکرین چند نکته است؛ حضرت امام(ره) فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. پس اسلام توسط هیئات مذهبی، علما، مراجع و ذاکرین که رسانه بی‌بدیل شیعه هستند در مسیر ماندگاری حرکت می‌کند. چراکه شما به هر دینی نگاه کنید مداحی وجود ندارد. مداحان و هیئت‌های مذهبی از این حیث اهمیت زیادی دارند و به دغدغه‌هایشان توجه شود. بدانیم که مطالبات ذاکرین و مبلغین ما مطالباتی از جنس رشد فرهنگ و معارف دینی است. حقیقتاً برای خودشان چیزی نمی‌خواهند- اعتقاداتشان بر این است که در جامعه خدامحوری، مسجدمحوری و تعمیق معنویت حاکم شود. جدای از مباحث حرام حرکت کند و آنچه را خداوند حلال کرده حرام بداند و مسئولین نظام به آن توجه کنند. رئیس جمهور ما حلال فرد را حلال و حرام خدا را حرام می‌شمرد. توجه کند به این نکته که مردم بتوانند به سهولت در مسیر خود و اهل‌بیت قدم بردارند. امر به معروف و نهی از منکر را احیاء نمایند و مجدانه برای امر به معروف دوره‌های تخصصی بگذارند. تا با شرایط کامل امر به معروف صورت پذیرد. مهمترین خواسته ما از رئیس جمهور تبعیت محض از ولی امر مسلمین است؛ امام(ره) فرمود پشتیبان ولی‌فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد. بعضی‌ها متأسفانه توجه لازم را گاهی اوقات ندارند که لازم است بیش از پیش توجه و تأکید داشته باشند.

*چقدر مداحان و سخنرانان در ترویج روحیه انقلابی جامعه تلاش کردند؛ به نظرشما تا چه اندازه در این راستا موفق عمل‌ کرده‌اند؟

به نظرمن بحمدالله مداحان در تمام عرصه‌ها موفق بوده‌اند. شما به قبل از انقلاب نگاه کنید در نوحه‌ها و شعرها و مراثی، می‌بینید شاعران آیینی و مداحان ما چه نقش ویژه‌ای را داشته‌اند. در هشت سال دفاع مقدس نقش بی‌بدیل مداحان در رجوع جوانان به طرف جبهه یک نقش ویژه‌ای بود. به طور مثال یک بند حاج صادق آهنگران "ای لشکر صاحب الزمان آماده باش آماده باش..." غوغا می‌کرد یا نوحه‌هایی از این دست نقش ذاکران و مداحان را برجسته‌تر نشان می‌دهد. در فتنه 88 برای جمع‌کردن فتنه هیئت‌های حسینی و مداحان بودند که آثار ویژه‌ای را بر جای گذاشتند. تمام اقشار به نحوی موثر بودند ولی هیئات یک نقش موثری ایفا کردند. شما شاهد بودید که هیئات و پرچم سیدالشهداء مورد هجمه فتنه‌گران قرار گرفت. الان هم در انتخابات می‌بایست ذاکرین همچون در گذشته جلوه‌گری کنند و در این برهه تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات و روشنگری برای انتخاب اصلح نمایند.

*موضع خانه مداحان در این فضا چیست؟

من به عنوان مصطفی خورسندی به هر شکلی اعتقادم بر این است که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به نحو احسن در حوزه دینی فعالیت بهتری خواهند کرد همین طور که در یک مدت کوتاه عملکرد موفقیت‌آمیزی در تولیت آستان قدس رضوی داشتند. ان‌شاالله این ویژگی خدامحوری را که در ایشان سراغ دارم در اداره کشور نیز به کار بندند. چراکه کسی خدا را محور قرار داد دیگر با کدخدا کاری ندارد. آن‌هایی که به دنبال کدخدا هستند از خدا غافل می‌‌شوند و کسانی که از کدخدا می‌ترسند خدا را کوچک می‌شمرند.

ارسال نظرات