کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد گفت: لیست‌هایی که برای شورای شهر مشهد ارائه می‌شود نباید سیاسی باشند.
کد خبر: ۸۸۶۱۰۰۱
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، فرج‌الله شوشتری عصر روز گذشته در مناظره انتخاباتی شورای شهر مشهد با عنوان «برای شهر» که در محل آمفی تئاتر دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، درباره معضل حاشیه شهر مشهد اظهار داشت: موضوع حاشیه شهر در تمام شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد و باید بررسی کرد دنیا به ویژه کشورهایی که سنخیت بیشتری با فرهنگ ما دارند در این زمینه چه کردند.

وی افزود: در این رابطه دوگانه‌ای وجود دارد؛ نخست اینکه ما نمی‌توانیم به گسترش حاشیه شهر دامن بزنیم و این حرف قطعی است بطوری که اگر در طبرسی دوم مشهد بهترین امکانات ایجاد کنیم پشت دیوارهای آن طبرسی سوم و چهارم ایجاد می‌شود.

شوشتری با بیان اینکه موضوع بعدی مبحث عدالت اجتماعی است، گفت: موضوع حاشیه شهر بعد از سکونت افراد در این منطقه به ما مربوط می‌شود و این سوال مطرح است که ما در شورا و شهرداری می‌خواهیم به آنان خدمات بدهیم یا خیر که براساس آن خط مشی ما مشخص می‌‌شود.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد:  در کشورهای درحال توسعه غالباً در یکی از این دوگانه‌ها گیر می‌کنیم به طوری که یک نفر صرفاً به جلوگیری از گسترش حاشیه‌ شهر  توجه می‌کنند و طرف دیگر فقط عدالت را مدنظر دارند و هر دو طرف گاه از موضوع مورد نظر خود استفاده ابزاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید کسی طرحی ارائه دهد که ترکیبی از این دو موضوع را داشته باشد و این به شورای شهر و شهرداری برمی‌گردد، گفت: من کارشناس علوم سیاسی هستم و در دروس علم سیاست، حاشیه شهر و مهار آن جزو موضوعات توسعه است اما در این راستا باید موارد بین‌درسی و همه جانبه را در آن دخیل کرد.

شوشتری خاطرنشان کرد: از اهداف اصلی من برای شورا وجود یک شورای غیر سیاسی است و دوست ندارم اصولگرا و اصلاح‌طلب تلقی شوم پس تلاش می‌کنم هیچ موضوعی در مشهد تبدیل به ابزاری برای یک گروه و جریان سیاسی نشود.

مدیر مسئول موسسه فرهنگی شهید شوشتری در پاسخ به سوالی برای حل معضل کودکان کار در مشهد گفت: یکی از عیب‌های ما در کشور این است که چشممان را به روی مشکلات می‌بندیم چون فکر می‌کنیم صحبت کردن درباره آن ممکن است به نظام ضربه بزند. در این زمینه من با هر نوع فعالیت غیرآموزشی برای کودکان مخالفم و مانع این می‌شوم که کودکان حتی با نظارت، به گلفروشی و روزنامه فروشی بپردازند.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: دلیل بلایی که امروز بر سرمان آمده این است که با پشتوانه گروه‌های سیاسی به شورا رفتیم چون خصلت گروه‌های سیاسی این است که قدرت جامعه را می‌بلعند و اجازه کار به کارشناسان نمی‌دهند.

شوشتری با بیان اینکه در سیاست دو کفه مردم و حاکمیت وجود دارد، گفت: در کشور ما کفه مردم ضعیف است چون نخستین جایی که توسعه پیدا می‌کند سیاست و سیاسیون است. البته نمی‌گویم سیاست باید حذف شود اما باید سیاستِ درست باشد نه سیاستِ لیست و باند و گروه.

وی خاطرنشان کرد: پشتوانه من باید مردم باشند تا در صورت نیاز مردم بدانند با چه‌کسی طرفند و بتوانند از من مطالبه کنند اما متاسفانه مردم ما نیز به لیست رای می‌دهند و این بزرگترین نشانه عدم بلوغ سیاسی در کشور ما است که سبب می‌شود تمام فکر و ذکر من این شود که لیست از من چه می‌خواهد.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مردم باید در حوزه پارلمان شهری نقش ایفا کنند، تصریح کرد: تلاش کنیم لیست‌های دیگری در عرصه جامعه ایجاد کنیم که غیرسیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد و شامل گروه‌های خیریه‌ای، هنری و غیره باشد تا گروه‌های فشاری که وابسته به هیچ جریان سیاسی نیستند نقش ایفا کنند.

شوشتری در واکنش به تاکید شهناز رمارم بر مسئله توسعه سیاسی اظهار داشت: در دنیای امروز پایه بودن توسعه سیاسی حرفی منسوخ است در واقع نخستین توسعه‌ای که شکل می‌گیرد توسعه سیاسی است نه اینکه پایه توسعه، توسعه سیاسی باشد.

وی ادامه داد: امروز مفهوم توسعه انسانی مورد تاکید است به‌طوری که توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید متوازن و یکسان باشد و همزمان مورد توجه قرار گیرند‌.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد  با اشاره به اینکه خاصیت سیاست این است که اگر به آن رو دهید آنچه در اختیارمان است را از دست ما خارج می‌کند، گفت: ما محکومیم که تجربیات دیگران را تجربه کنیم و انگار دوست نداریم جلوتر از تجربیات دیگران حرکت کنیم بنابراین اگر قرار است توسعه سیاسی داشته باشیم بهتر است به آن توسعه سیاسی رای دهیم که برگرفته از درون مردم باشد.

شوشتری افزود: در نظام ما دو موضوع جمهوریت و اسلامیت مورد اهمیت است اما برخی جریان‌های سیاسی فقط جمهوریت را آن هم نه به‌طور درست و کاملش را می‌بینند و اسلامیت را نمی‌توانند با آن ترکیب کنند که آسیب‌هایی به همراه دارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه اعضای شورای شهر به سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: عضو شورای شهر باید یک گوش برای شنیدن حرف‌های مردم و گوشی دیگر برای شنیدن حرف‌های متخصصان و کارشناسان داشته باشد و ما نمی‌توانیم با همه مردم در تماس باشبم پس بهترین راه این است که گروه‌های مردم‌نهاد گسترش یابند و من حمایت و میدان دادن به آنها مورد توجه قرار می‌دهم.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شورای چهارم را نمی‌‌پسندم چون تک‌بُعدی عمل کرد، سیاسی بود و نمی‌تواند مشکلاتش را قبول کند.

وی در پاسخ به ضرورت توجه به ظرفیت‌های فرهنگی هنری شهر مشهد و انتقاد از عملکرد شورای چهارم در این زمینه گفت: در دوره اصلا‌ح‌طلب چه کاری برای فردوسی شد که امروز از آنهایی که ادعایش را هم ندارد انتظار دارید؟ البته این مسائل ریشه‌های عمیق دارد که تا آنها حل نشود نتیجه‌‌ای ندارد.

شوشتری ادامه داد: ما به عنوان اصولگرا و اصلا‌ح‌طلب برای اسلامیت شهر مشهد چه کردیم؟ مبانی نظری طرح رسیدگی به بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر چه زمانی آغاز شد و چه کسی اجرایش کرد؟

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد درباره برخورد با تخلفات اداری به‌ویژه در شهرداری، گفت: در حوزه نظارت، این مفهوم تغییر کرده و با ایجاد ابزار، نظارت مستقیم بر دستگاه‌ها را سریع کردیم اما نتیجه نداشته چون این روند یک پروسه است که از دل مردم شروع می‌شود و نیازمند به فرهنگ‌سازی دارد.

شوشتری خاطرنشان کرد: من باز هم تاکید می‌کنم که از هیچ جناح و گروهی طرفداری نمی‌کنم و تمام توان خود را بر محدود کردن گروه‌های سیاسی در شورا انجام می‌دهم.

وی درباره فعالیت‌های موسسه فرهنگی شهید شوشتری تصریح کرد:  ترویج ایثار و شهادت فقط نصب تصویر شهید نیست بنابراین آرمان و مسیر آنان در راستای کرامت انسان و وحدت فارغ از بحث سیاسی در فعالیت‌های این موسسه مورد توجه است و باوجود اینکه با هزینه شخص خودم موسسه فرهنگی شهید شوشتری را تاسیس کرده‌ام اما آن را درگیر موضوع انتخابات نکردم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها