مجتمع فولاد اقلید که باید برای ۲هزار نفر شغل ایجاد می‌کرد، یک سال است که منتظر ثمره برجام مانده است.
کد خبر: ۸۸۶۰۵۴۱
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، معطل و نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های بزرگ صنعتی خبرهایی است که در یکی دو سال اخیر در رسانه‌ها به‌شکل‌های مختلف بیان شده، موضوعی که دامن مجتمع فولاد اقلید را نیز گرفته است، مجتمعی که بنا بود برای 20 هزار نفر شغل ایجاد کند بنا به گفته شاهدان حدود یک سال و نیم است که تعطیل شده است.

تعطیلی مجتمع فولاد اقلید

حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی، امام جمعه اقلید در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از تعطیلی واحدهای تولیدی در این شهرستان بیکاری را مهم‌ترین معضل در اقلید می‌داند. به‌گفته وی مردم از لحاظ معیشت در مضیقه هستند اما روزبه‌روز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اقلید تعطیل می‌شود و هیچ کس اهتمامی برای حل این مشکل ندارد.

امام جمعه اقلید از تعطیلی مجتمع فولاد اقلید سخن می‌گوید و می‌افزاید: «مجتمعی که قرار بود برای 2 هزار کارگر شغل ایجاد کند، تعطیل شده و براساس اخبار نگهبانان نیز مرخص شدند».

شاهدان عینی در شهرستان اقلید نیز از تعطیلی مجتمع فولاد اقلید سخن می‌گویند، آنان در گفت‌وگو با تسنیم از برپایی ساختمان اداری این مجتمع و خاک‌برداری زمین خبر می‌دهند اما بیش از یک سال است که مجتمع به حال خود رها شده است.

وضعیت مجتمع فولاد اقلید در ابهام و بی‌خبری 

سید حسین افضلی نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی نیز مانند مسئولان صنعت و معدن استان فارس از وضعیت فولاد این شهرستان و علت تعطیلی آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. وی در گفت‌وگو با تسنیم از عدم وجود اطلاعات این مجتمع در فرمانداری شهرستان سخن می‌گوید و اذعان می‌کند که با وجود پیگیری‌های مستمر جز اطلاعات شناسنامه‌ای مجتمع اطلاع دیگری در اختیار مسئولان شهرستان نیست.

به‌گفته نماینده مردم اقلید در حالی که بخشی از سهام این مجتمع فروخته و بارها به صنعت و معدن استان مراجعه شده تا علت تعطیلی آن بررسی شود اما اطلاعاتی در اختیار مسئولان و نماینده شهرستان قرار داده نشده است.

محمدحسن مدرسی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این مجتمع اما روایت دیگری از این تعطیلی دارد. وی در گفت‌وگو با تسنیم این تعطیلی را موقت می‌داند و سرنوشت این مجتمع را به برجام گره می‌زند. 

منتظر اجرایی‌شدن برجام هستیم

آن‌طور که رئیس هیئت مدیره مجتمع اقلید می‌گوید: به این دلیل که بخشی از برجام انجام نشده و طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است، امکان تحقق اعتبارات ارزی (ال‌سی) از طریق بانک‌ها وجود نداشته و در نتیجه امکان جذب پیمانکار خارجی برای راه‌اندازی مجتمع فراهم نشده است.

وی که معتقد است باید واقعیات را گفت ولو تلخ باشد، می‌گوید: این مجتمع می‌تواند زنجیره فولاد کشور را تکمیل کند اما مصوباتی در دولت قبل و فعلی وجود داشته که اجرایی نشده در نتیجه باید منتظر ماند تا امکان جذب پیمانکار خارجی فراهم شود.

مدرسی استفاده از نیروی کار بومی و پیمانکار داخلی را امری شرعی و تکلیف ملی برای خود و همه فعالان صنعت می‌داند اما اذعان می‌کند که برخی از تجهیزات مورد نیاز در صنعت فولاد کشور وجود ندارد و اینکه سخن از جذب پیمانکار خارجی می‌شود برای ورود تکنولوژی است نه نیروی کار.

به‌گفته رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد اقلید یا باید فضای ال‌سی یا همان اعتبارات ارزی مهیا شود یا اینکه از طریق مشارکت برون‌مرزی این مشکل را برطرف کرد. وی وعده داد که تا تیرماه امسال بخشی از مشکلات برطرف شود.

طرح مجتمع فولاد و ذوب‌آهن اقلید از دی ماه سال 1388 ابلاغ و در سال 1389 جواز تأسیس این کارخانه با حجم سرمایه‌گذاری ثابت 756 میلیون دلار معادل 920 میلیارد تومان صادر شده است.

مجتمع ذوب‌آهن و فولاد اقلید فارس با تولید یک‌میلیون و 100 تن گندله، 800هزار تن آهن اسفنجی، 800هزار تن شمش فولادی و 250هزار تن میل‌گرد در سال، تحول چشم‌گیری در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی استان فارس ایجاد می‌کند. بنا بر صحبت‌های مدرسی در سال 91 این مجتمع ظرفیت ایجاد 20 هزار شغل مستقیم  را دارد.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

ارسال نظرات