مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه ۴ میلیارد دلار ارز به دلیل واردات ۹۵ درصدی روغن از کشور خارج می‌شود که طی برنامه ۱۰ ساله ۷۰ درصد روغن مصرفی کشور را تولید خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۸۶۰۵۳۰
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مهاجر در مورد آخرین وضعیت تولید دانه‌های روغنی در کشور، اظهار داشت: طی یک برنامه 10 ساله که هم سیاستهای اقتصاد مقاومتی آن را الزام کرده و هم دولت اعتبارات زیادی به آن اختصاص داده، بنا داریم، سطح زیر کشت دانه‌های روغنی افزایش دهیم.

وی با اشاره به افزایش جمعیت کشور و نیاز بیشتر به روغن به عنوان یکی از کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم توجه به تولید دانه‌های روغنی در گذشته، میزان وابستگی به واردات روغن از خارج از کشور به 95 درصد رسیده بود که پروژه توسعه کشت دانه‌های روغنی با محوریت محصول کلزا را از سال گذشته آغاز کردیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا کلزا به عنوان محصول تولید دانه‌های روغنی انتخاب شد، در صورتی که محصولات دیگری همچون آفتابگردان، سویا، ذرت و کنجد هم می‌تواند مدنظر قرار گیرد که مهاجر این گونه پاسخ داد: کلزا در پایداری تولید گندم می‌تواند نقش اساسی داشته باشد و به غیر از کلزا که بتواند با آب باران آبیاری شده و در پاییز کشت شود و هم در تناوب با گندم باشد، به جز کلزا محصول دیگری پیدا نکردیم.

وی به این نکته هم اشاره کرد که اکنون در ارقام جدید کلزا بالای 44 درصد از محصول به روغن تبدیل می‌شود، مضاف بر آنکه روغن کلزا جزء روغن‌های باکیفیت دنیاست که پارامترهای مثبت بالاتر از سطح نرمال و پارامترهای منفی نیز پایین‌تر از سطح استاندارد است و این محصول قابلیت کشت در تمام نقاط کشور را دارد.

به گفته مجری طرح دانه‌های روغنی، دانه روغنی کلزا سبب حاصل‌خیزتر شدن خاک کشاورزی شده، به سموم کمتری نیاز دارد و جلوی رشد علف‌های هرز را می‌گیرد.

مهاجر به کشت کنجد و سویا به عنوان دو منشأ تولید روغن هم اشاره کرد و گفت:‌ سویا علاوه بر تولید روغن به عنوان غذای دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کنجد هم مانند کلزا با بازدهی 50 درصد روغن بسیار باکیفیت در همه جای کشور قابلیت کشت دارد که آن را هم در دستور کار قرار داده‌ایم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از کشت گل‌رنگ به عنوان نوعی از دانه روغنی در مناطق با پوشش گیاهی فقیر خبر داد و افزود: خود گل‌رنگ به عنوان مصرف غذایی قابل استفاده است و در کنار آن 33 درصد روغن تولید می‌کند.

وی همچنین به کشت آفتابگردان هم اشاره کرد و گفت: این نوع محصول تا 43 درصد تولید روغن دارد و بسیاری از مناطق کشور قابل کشت است و به آن کمی نیاز دارد.

وی به افزایش 2.5 برابری کشت کلزا در سطح مزارع کشور اشاره‌ کرد و گفت: کشت آفتابگردان هم 40 درصد افزایش یافته و کشت گل‌رنگ نیز 50 درصد افزایش داشته است.

مهاجری گفت: ارقام مرغوبی از دانه روغنی کنجد به کشور وارد کرده‌ایم که با کشت مکانیزه توسط ماشین‌آلات می‌تواند بازده‌های بهتری داشته باشد و امیدواریم تا 10 سال آینده 70 درصد نیاز کشور به روغن را برطرف کنیم، چرا که اکنون با واردات 95 درصدی روغن 4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. مضاف بر آنکه سلامت را با تولید روغن سالم به جامعه برگردانده و به کشت گندم هم کمک می‌کنیم.

خبرنگار فارس پرسید، چه ضمانتی وجود دارد که این طرح تا چند سال آینده و با تغییر دولت ادامه یابد که مهاجر در پاسخ گفت:‌ برنامه‌ای ارائه شده که مقام معظم رهبری هم پیگیر آن هستند و حتی اگر دولت‌ها تغییر کنند، برنامه متوقف نخواهد شد. 

وی اضافه کرد: امسال 200 هزار تن تولید کلزا داریم که سال گذشته 70 هزار تن بود و 160 هزار تن تولید سویا خواهیم داشت که سال گذشته این رقم 138 هزار تن بود.

به گفته مهاجر، 40 هزار تن تولید تخمه آفتابگردان داریم که بخشی از آن به عنوان مصرف آجیلی وارد بازار می‌شود که البته همین محصول سال گذشته 30 هزار تن تولید شد، همچنین گل‌رنگ از تولید 5 هزار تن در سال گذشته امسال به 15 هزار تن می‌رسد.

وی به بسته حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: این بسته شامل تسهیلات ارزان‌قیمت، دادن یارانه به بذر باکیفیت دانه‌های روغنی و خرید ماشین‌آلات کشاورزی و همچنین ارائه آخرین تکنولوژی‌های روز کشت دانه‌های روغنی به صورت رایگان توسط مروجان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

مهاجر همچنین، عواملی چون خرید تضمینی دانه‌های روغنی، قیمت مناسب و پرداخت به موقع را عامل دیگری برای تشویق کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی دانست.

ارسال نظرات